#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

 وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که بهترین و امن‌ترین واکسن کرونا را برای کشور تامین می‌کنیم، گفت: اجازه نخواهم داد هموطنم گروه هدف تست واکسنی شود که این دوره را در جایی دیگر نگذرانده باشد.

«سعید نمکی» روز یکشنبه در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا خراسان جنوبی افزود: ملت شریف ایران بداند که ما در حال تولید واکسن هستیم و با وجود فرمایشات برخی که می‌گویند «این کاره نیستیم»، اثبات می‌کنیم که قادر به تولید واکسن هستیم.

وی گفت: دنیا این را متوجه خواهد شد و در بهار سال آینده واکسن ساخت داخل را روی میز خواهیم داشت؛ تردید نکنید.

وزیر بهداشت اظهار داشت: به واکسنی که قرار باشد اینجا روی مردم ایران تست کنند، اجازه ندادیم، در حالی که در نقاط دیگر تست انسانی واکسن را انجام می‌دهند.

نمکی افزود: رئیس جمهوری در این زمینه دستور اکید داده‌اند و برای تأمین منابع نیز دستور داده‌اند و در روزهای آینده این خبر خوش را خواهیم داد که این واکسن از معتبرترین منابع وارد کشور می‌شود؛ نه منابعی که تردید در آن است یا حین کار اعلام کنند عوارض آن سبب مشکلات خاص شده است.

وی تاکید کرد: ما نخواهیم گذاشت ملت شریف ایران موش آزمایشگاهی هیچ جریانی شود و غیرت ملی این سرزمین با خودخواهی دیگران پایمال شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بدانید گروهی که خدمتگزار شما هستند با نگاه اعتقادی، ملی و مردم‌سالاری دینی به دنبال این هستند که مردم این سرزمین بهترین‌هایی را داشته باشند که در شأن آنان است.

وی گفت: صحبت‌های زیادی درخصوص واکسن می‌شنویم، خیلی‌ها هم این روزها فقط دوست دارند حرف بزنند و دلیلی ندارد هر حرفی را هر لحظه‌ای بزنیم.

نمکی افزود: واکسن پدیده‌ای نیست که بشریت را از کرونا نجات بدهد اگرچه تأثیرگذار است اما همه داستان نیست و اینکه ما به عنوان مجموعه وزارت بهداشت در کنار دیگر عزیزان تمام تلاش خود را می‌کنیم تا مردم این سرزمین حسرت نداشتن آنچه را که دیگران دارند، نخورند.

وی گفت: داروهایی مانند رمدسیویر مربوط به کرونا را تا یک روز یا دو روز بعد از آن که توسط سازمان بهداشت جهانی، آمریکا و سایر اعلام می‌شد، در ایران داشتیم.

ضرورت حفظ هوشیاری در برابر دشمنان

وزیر بهداشت بیان کرد: طی دو ماه علاوه بر واردات، تولید داخل را هم داشتیم و برای واکسن هم بیکار ننشسته‌ایم و خیلی‌ راه‌ها را چراغ خاموش می‌رویم چون با دنیایی طرف هستیم که حقوق مسلم ما را می‌خواهند از ما سلب کنند.

وی تصریح کرد: برای جابه جایی یک دستگاه یا آنتی ژن، گمرک‌های ما را قفل می‌کنند و من به عنوان وزیر بهداشت نمی‌توانم به خاطر اینکه برای من دست بزنند مسائل را نابود کنم من حاضرم آبرو، جسم و روحم را تکه تکه کنند اما به نظام و پیشرفت و توسعه ما ضربه نزنند.

نمکی گفت: از طرفی فردی مصاحبه‌ای بی‌ربط می‌کند، واکسنی که در فرودگاه اسپانیا برای آنفلوانزا وارد می‌کنیم توسط آمریکایی‌ها قفل می‌شود؛ چگونه می‌توانم چنین بی‌گدار به آب بزنم تا فالور جمع کنم یا عده‌ای برایم دست بزنند.

وی گفت: حالا من که برای ورود به عرصه انتخاباتی برنامه‌ای ندارم و فقط آمده‌ام برای مردم کار کنم اگر بمانم دنبال زندگی خودم بروم و اگر نمانم خود را به خدا می‌سپارم اما عده‌ای برای جمع کردن فالور در شبکه‌های مجازی حرف‌های بی‌ربط می‌زنند و خیلی از مصالح ما را فدا می‌کنند.

نمکی ادامه داد: از فرماندهان نظامی، انتظامی، سپاه، بسیج، ناجا، هلال احمر، نیروهای اطلاعاتی و امنیتی که در پشت صحنه ناپیدا اما مؤثر حضور دارند و این بیماری را مدیریت می‌کنند، قدردانی می‌کنم.

وی گفت: همچنین از تمامی سازمان‌های مردم نهاد به ویژه مردم عزیز استان خراسان جنوبی که به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی، ۹۰ درصد مردم و بالای ۹۴ درصد اصناف و بازاریان استان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند سپاسگزارم چراکه این نشان از غنای فرهنگی و یک باور ملی است که تقاضا داریم برای حفظ سلامت خود و مردم و کاهش بار نظام سلامت تلاش و سعی کنید از آن بکاهید.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: مدت‌ها بی‌تاب هستم به استان‌ها رفته و مراتب سپاس خود را از همکاران و ستاد کرونا اعلام کنم، از مدیران شبکه‌های بهداشت و درمان هم سپاس خود را اعلام می‌کنم و امیدوارم این همدلی و وفاق را به عنوان محوری برای همه روزهای سخت این نظام حفظ کنیم.

وی تصریح کرد: به تحلیل‌های پیک‌های متعدد کرونا در کشور ورود نمی‌کنم چون هر کدام تحلیل خاص خود را دارد اما حداقل یک ماه قبل از ورود اولین موارد ویروس به کشور درگیر این بیماری بودم و ضربان قلبم بر روی میزان مرگ و میر و ورودی بیمارستان‌ها تنظیم شده است.

نمکی افزود: وقتی میزان مرگ و میر و ورودی بیمارستان‌ها افزایش پیدا می‌کند دچار به هم ریختگی می‌شوم و وقتی به سمت کاهش می‌رود احساس می‌کنم نیاز به برخی داروها ندارم.

وی بیان کرد: این قلب، جسم و روح با تپش قلب مردم این سرزمین عجین شده است اما آنچه مهم است کاهش ابتلاء و ورودی به بیمارستان‌ها و مرگ و میرها است که اگر این هنرمندی را داشته باشیم تا حداقل از مرگ یک نفر که نان آور و امید خانواده است بکاهیم بزرگترین خدمت را به مردم منطقه کرده‌ایم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: در یک خیز بسیار وحشتناک پاییزه قرار گرفته‌اید، خراسان جنوبی استانی با پراکندگی جمعیتی، از طرفی با جمعیت کم چنین التهاب و آتشی وقتی دامن این استان را گرفت برای ما بسیار ناراحت کننده بود.

وی افزود: افزایش موارد ابتلاء به کرونا و مرگ و میر در چنین استانی و در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان به مراتب متفاوت از مازندران و گیلان است و فکر می‌کنیم چه اتفاق سنگینی رخ داده که طبس رتبه نخست مرگ و میر را دارد.

نمکی عنوان کرد: یک مورد مرگ در خراسان جنوبی گاهی اوقات برابر با ۱۰ مرگ در یک سرزمین شلوع و پرجمعیت است.

وی گفت: اتفاقی با عنوان پیک جدید پاییزه در دنیا رخ داد که آن را پیش بینی می‌کردیم و بعد از مهار کرونا در اردیبهشت عرض کردم از گوشه‌هایی از این زمین گل خواهیم خورد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در اوج تحریم و بدترین شرایط اقتصادی تعداد مرگ و میر را به نزدیک ۳۰ نفر در روز رساندیم اما ساده انگاری و اندیشه‌هایی که بعضاً مبتنی بر تفکر و تعقل نبود، دوباره عنان از دست ما خارج کرد و پیک دوم و سوم را تجربه کردیم.

وی افزود: علیرغم اینکه ایران رتبه ۱۲ اعلام شده اما در واقع رتبه ۳۱ جهان از نظر مرگ و میر را دارد، حدود ۸۸ کشور جهان آمار را نمی‌دهند یا درست نمی‌دهند اما چون سعی می‌کنیم دیپلماتیک حرف نزنیم تا سرداران عرصه دیپلماسی را درگیر کنیم آتش تازه‌ای خلق نمی‌کنیم.

نمکی گفت: من وزیر بهداشت اصلاح طلب، اصولگرا، بدون خط، معتدل، شیعه، سنی، مسیحی، لامذهب، حتی زندانی محکوم به اعدام هستم اما آدم سیاسی نیستم و سوار این قطار نمی‌شوم اما می‌دانیم برخی از کشورها آمار درست کرونا را اعلام نمی‌کنند و هر عقل سلیمی می‌تواند به این آمارها شک کند.

وی بیان کرد: روزی که اولین مرگ را اعلام کردیم دو روز به انتخابات بود برخی توصیه می‌کردند اما گفتم به مردم هرگز دروغ نخواهم گفت و چیزی را از سرزمینم پنهان نخواهیم کرد برای اینکه اگر اعتباری داریم از این مردم است و اگر این مردم ما را باور نداشته باشند و ما را با راستگویی و امانتداری نپذیرند آن‌وقت باید به حال خود گریه کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: ملت ایران در خصوص آماری که ما اعلام می‌کنیم تردید نداشته باشد چون مقرون به صحت‌ترین آمار سازمان بهداشت جهانی است.

وی گفت: برای ادعاهای پوشالی حرف زیاد دارم اما امروز فرصت این حرف‌ها نیست به عنوان فرمانده عملیات وسط جنگ نه فرصت داریم و نه صلاح است که وارد این تله‌های ژورنالیسی یا غیرژورنالیسی شویم بلکه مهم این است که مردم ببینند میزان ورود بیماران به بیمارستان‌ها یا تعداد فوتی‌ها کم شده است.

نمکی افزود: مردم به عینه می‌بینند تعداد موارد بستری در بیمارستان‌ها کم شده است و چه بهتر از این برای یک نظام؛ به هر حال مریض‌ها را نمی‌توان پنهان کرد.

وی با بیان اینکه موج سوم کرونا دنیا را گرفتار کرد، یادآور شد: مؤسسات بین‌المللی پیشگویی‌هایی برای جهان کرده بودند که تقریباً درست بود، کشورهای مختلف آمار مرگ و میر زیادی را تجربه کردند اما لبخند شادمانی به چهره هیچکس از مرگ کسی نمی‌نشیند حتی برای سلامتی مردم رژیم‌هایی که کمر به نابودی ما بسته‌اند، دعا می‌کنیم.

خدمت‌رسانی با حداقل امکانات

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برخی کشورها بیشترین زیرساخت‌های آماده را برای خدمت‌رسانی دارند اما از زمانی که طرح تحول نظلام سلامت به کمک آمده متوسط تخت بیمارستانی کشور ۱.۶ درصد به ازای هزار نفر جمعیت است در حالی که در فرانسه حداقل بالای ۶ است.

وی با بیان اینکه با دست‌های بسته در اقیانوس بلا شنا می‌کنیم افزود: اگر بخواهیم دارویی وارد کشور کنیم با خباثت آمریکایی‌ها ۱۰۰ بانک را دور می‌زنیم و در دقیقه ۹۰ قفل می‌شود و با خون دل دارو و تجهیزات وارد مملکت می‌کنیم در حالی که ناجوانمردانه ما را در حصر نگه می‌دارند.

نمکی بیان کرد: ایران در پیش بینی مؤسسات بین‌المللی باید در این ماه روزی هزار و ۲۰۰ مرگ داشت اما با لطف خدا، دعای خیر صالحان مملکت، خانواده شهدا و دلسوختگان عاشق ابا عبدالله، کمر این منحنی در پیک سوم شکست و یکی از این مکان‌ها استان خراسان جنوبی بود.

وی گفت: آمارهای کرونا در ایران در مقابل همت، غیرت و همدلی مردم سر تعظیم فرود آورده است و همه در کنار هم این حماسه بزرگ را خلق کردند که مرگ را نه به هزار و ۲۰۰ که به ۲۰۰ نزدیک کردند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد: این در تاریخ دنیا ثبت خواهد شد که کشوری در اوج تحریم در پیش بینی‌های دقیق‌ترین مؤسسات بین‌المللی مدال گرفت و آنهایی که مدعی خیلی از زیرساخت‌ها بودند، بازی را باختند.

وی با بیان اینکه این نشان افتخار برای جمهوری اسلامی است گفت: نه به عنوان وزیر به عنوان یک شهروند ایرانی که برای اعتلای این مملکت آماده‌ام تکه تکه وجودم را نثار کنم.

نمکی در ارتباط با وضعیت شیوع کرونا بعد از اعمال محدودیت‌ها در کشور گفت: قبل از اعمال محدودیت‌ها ۱۶۰ شهر قرمز داشتیم که بعد از دو، سه هفته به ۶۴ شهر رسید و در ۲۲ آذر نیز به حدود ۲۳ شهر رسیده است.

وی بیان کرد: یکم آذر، سراسر کشور صورت گلگون داشت و اکنون به ندرت لکه‌های قرمز بر گونه ایران زیبا را داریم که حاصل تلاش مجموعه‌ای در کنار هم با هدایت هوشمندانه رهبری فرزانه با طرح محله محور شهید حاج قاسم سلیمانی و با حمایت رئیس جمهوری، هیأت دولت، دستگاه‌های نظامی و انتظامی و سایرین است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: این پاداش بزرگ و بی‌نظیر برای مردمی است که صبوری کردند و شیرینی این همدلی و وفاق این بود که شاهد باشیم مملکت به لکه‌های کوچکی از قرمزی بحران رسیده است.

وی افزود: در کنار همه اینها، یکی از نگرانی‌های عمده من ساده انگاری و عادی پنداری کرونا به عنوان زحمی بر پیکر نظام سلامت است چراکه هرگونه عادی انگاری ما را به پیک زمستانی سخت مبتلا خواهد کرد.

خانه‌نشینی در شب یلدا

نمکی با اشاره به اینکه در آستانه شب یلدا قرار داریم گفت: ایرانی نیست که شب یلدا را پاس ندارد اما همات ملتی هستند که هرچند سیزه بدر را قبل و بعد از اسلام و انقلاب پاس داشتند اما امسال در خانه نشستند و به پاس سلامتی خود و مردم به کمک همکاران نظام سلامت آمدند که امید است یلدا هم در خانه بمانند.

وی بیان کرد: در شرایط خاصی قرار گرفته‌ایم لذا راهی جز این نداریم که خلاف رویه‌های گذشته عمل کنیم تا این موج را پشت سر بگذاریم و تقاضا داریم مردم یلدای امسال را در خانه بمانند و گرنه در دام جدیدی از بیماری قرار خواهیم گرفت.

وی اظهار داشت: نمی‌دانیم بیماری در پیک بعد چگونه خواهد بود همانطور که در پیک سوم بیماری، علائم، شیوه‌های واگیر، میزان بروز در سن و سال‌های مختلف، نیاز به اکسیژن بیشتر و سایر موارد شدیدتر و مرگ و میر بالاتر رفته بود لذا ناچار هستیم رعایت کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که شامگاه دیروز (شنبه) وارد بیرجند شد، صبح امروز با حضور در گلزار شهدای گمنام دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به مقام شامخ شهیدان ادای احترام کرد.

همچنین با حضور وی و استاندار خراسان جنوبی در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ۶۴ پروژه بهداشتی و درمانی خراسان جنوبی روز یکشنبه در قالب یازدهمین آئین پویش ملی «ره سلامت» به صورت ویدئو کنفرانس در شهرستان‌های مختلف این استان به بهره‌برداری رسید.

علاوه بر افتتاح ۶۴ پروژه دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در یازدهمین پویش «ره سلامت» وزیر بهداشت در جلسات ستاد استانی مدیریت کرونا و ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا شرکت می‌کند و بازدید از بیمارستان‌های بیرجند را در برنامه دارد.‌