مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: خراسان جنوبی امسال برای اولین‌بار میزبان این رویداد ملی است و جشنواره منطقه‌ای تئاتر فجر کشور از ۲۸ آذر تا ۲ دی ماه به مدت چهار روز در استان اجرا خواهد گردید.
علی فرخنده در نشست صمیمی مدیران دستگاه‌های هم‌خانواده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان  به میزبانی ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی برگزار گردید، اظهار کرد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شورای فرهنگ عمومی اعلام کرد که در چهار حوزه تحولی شامل ساختار، زیرساخت، محتوا و منابع انسانی فعالیت می‌کنیم؛ حوزه منابع انسانی شاخه‌های متعددی دارد که یکی تقویت منابع انسانی است که به زودی سهمیه جذب از طریق آزمون به استان‌ها ابلاغ خواهد شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه حوزه ساختار هم بازطراحی شده است، گفت: در این زمینه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با موافقتی که انجام شد از درجه دو به سه ارتقا یافته است.
وی به حوزه زیرساختی اشاره کرد و افزود: در این خصوص هم پروژه‌ها در اکثر استان‌ها شروع شده و در سفر دوم رئیس جمهور ۲۲۵ میلیارد تومان اعتبار مصوب شد که در روزهای اخیر ابلاغ آن آمده است و دیگر باید منتظر باشیم طی دو سال آینده ابلاغ شود.
فرخنده ادامه داد: ۳۵ میلیارد تومان از این اعتبار به حوزه زیرساخت کتابخانه‌ها و بخشی دیگر هم به حوزه هنری، حوزه‌های علمیه و تکمیل مجتمع‌های فرهنگی استان اختصاص یافت.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی یادآور شد: در دور اول سفر رئیس جمهور ۳۰ میلیارد تومان مصوب شد که ۱۰ میلیارد تخصیص یافت و بخشی از آن را برای تکمیل خانه فرهنگ استان هزینه شد که در آبان‌ماه با ۲ هزار متر زیربنا به بهره‌برداری می‌رسد.
وی از اختصاص اعتبار برای ساخت و تکمیل سالن علامه فرزان و مجتمع‌های فرهنگی شهرستان‌ها خبر داد که اگر محقق شود اتفاق خوبی در حوزه زیرساختی رقم خواهد خورد.
فرخنده با بیان اینکه از نظر محتوایی جنس کارها در وزارت تغییر کرده است، ادامه داد: ۲ میلیارد و ۶۷۰ میلیون تومان سال ۱۴۰۰ اعتبار جدول ۱۷ از محل صرفه‌جویی هدفمندی یارانه‌ها به اداره کل فرهنگ و ارشاد استان ابلاغ شد که پروژه‌ها را بسته بودند و من در نیمه سال که منصوب شدم قریب به اتفاق این طرح‌ها را وضعیت نامعلومی داشت، رد کردم لذا در حوزه برنامه‌ریزی‌ها سعی شده به صورت قرارگاهی جلو برویم و طرح‌ریزی داشته باشیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به اجرای طرح فرهنگی اصیلا در حوزه مد و لباس و طرح هفته فرهنگی استان اشاره و تصریح کرد: شهرستان‌ها را درگیر طرح‌ها کردیم و طرح‌های استانی را تمرکززدایی و به سمت شهرستان‌ها بردیم و همین امسال جشنواره تئاتر و جشنواره شعر فجر در شهرستان‌ها برگزار می‌شود.
وی با اشاره به لزوم توجه بیشتر به مناطق کم‌برخوردار استان بیان کرد: به عنوان مثال در حوزه سینما سیار اولویت‌بندی شد و ابتدا به مناطق محروم و کم‌برخوردار تحویل می‌شود.
فرخنده با بیان اینکه در حوزه محتوایی برنامه تحول فرهنگ و ارشاد را خیلی بررسی کردیم، ادامه داد: در حوزه منابع انسانی هم بسیار ضعیف هستیم و در خوسف، فردوس، بشرویه، زیرکوه، درمیان، سربیشه با مشکل نیرو مواجه هستیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در هفته آینده دو مدیرکل از حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای نهایی شدن تئاتر فجر منطقه شرق کشور به این استان سفر خواهند داشت، افزود: خراسان جنوبی امسال برای اولین‌بار میزبان این رویداد ملی است و جشنواره منطقه ای تئاتر فجر کشور از ۲۸ آذر تا ۲ دی ماه به مدت چهار روز در استان برگزار می‌شود.
وی در ادامه اضافه کرد: همچنین امسال جشنواره ملی سواد رسانه‌ جایزه پرفسور معتمدنژاد به میزبانی خراسان جنوبی برگزار خواهد شد.
فرخنده با بیان اینکه هفته کتاب و هفته چاپ را در پیش داریم، عنوان کرد: الحمدالله مجموعه‌ها در حوزه وزارتی هماهنگی و تعامل خوبی دارند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در پایان یادآور شد: امسال ۲ میلیارد تومان در بخش به‌روزرسانی تجهیزات اداری هزینه شد.

نوشته و خبر نگار : مهدیه حسن پور دبیر سرویس فرهنگی و هنری و ا.حسن پور