محمدعلی واقعی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، امروز ۱۴ تیر در آیین افتتاح طرح سنجش کودکان بدو ورود به دبستان که در مدرسه استثنایی پویای بیرجند بر گزار شد، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود امسال بیش از  ۱۲ هزار  و ۵۰۰ نوآموز بدو ورود به دبستان توسط ۱۲۰ نفر از مجرب ترین فرهنگیان استان در این پایگاه‌ها سنجش شوند.

وی افزود: ارزیابی‌های مراقب سلامت شامل؛ قد، وزن، مشکلات جسمی حرکتی، پوست، مو، دهان و دندان، ارزیابی بینایی، ارزیابی شنوایی و ارزیابی آمادگی تحصیلی در پایگاه‌های اولیه انجام و  در صورت مشکوک بودن، نوآموز برای ارزیابی تخصصی ارجاع داده می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی بیان کرد: اصل شناسنامه دانش‌آموز و والدین، کارت واکسیناسیون تکمیل‌شده، یک قطعه عکس ۳ در ۴ و پرداخت مبلغ ۴۰۰ هزار ریال، مدارک لازم برای انجام سنجش، است.

واقعی ادامه داد: هر پایگاه سنجش با توجه به جمعیت نوآموز، نیازمند حداقل یک نیروی خدماتی آموزش دیده به منظور اجرای برنامه مدون نظافت و ضد عفونی، دفع بهداشتی زباله، نظارت بر وجود صابون مایع و سایر نکات بهداشتی است.

وی افزود: در مدت زمان سنجش، آزماینده‌ها و کارکنان از ماسک و دستکش استفاده می‌کنند و ترجیحا از بزرگترین فضاهای موجود برای حضور نوآموزان و والدینشان استفاده شده و  تمامی پایگاه‌ها باید فضایی را برای اتاق انتظار در نظر گرفته و چیدمان  این فضا به نحوی است که فاصله اجتماعی رعایت شده و فضا تهویه مناسب داشته باشد.

واقعی بیان کرد: آزماینده موظف است هر بار هنگام ورود و خروج از اتاق با استفاده از محلول ضدعفونی کننده بر پایه الکل ۷۰ درصد دست‌های نو آموز را ضد عفونی کرده و توصیه‌های بهداشتی در ارتباط با پیشگیری از بیماری کرونا بر اساس آخرین پروتکل ستاد ملی کرونا از قبیل ممنوع تماس افراد با یکدیگر مانند دست دادن و روبوسی کردن را رعایت کند.

وی بر غربالگری و بیماریابی در پایگاه‌های سنجش تاکید و اظهار کرد: مدیر هر پایگاه باید فرآیندی برای کنترل ورود احتمالی و جدا کردن دانش‌آموزان و کارکنان بیمار یا مشکوک به بیماری داشته و افراد دارای تب، سرفه خشک، تنگی نفس، اختلال بویایی و چشایی از افراد سالم مشخص شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی یادآور شد: امسال به دلیل شرایط کرونا این طرح از امروز تا آخر شهریورماه برای نوآموزان بدو ورود به دبستان اجرا خواهد شد.