مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: از سهمیه ۶ هزار واحد مسکن شهری برای اقشار کم‌درآمد استان تاکنون هزار و ۸۳۸ واحد به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

 علی‌اصغر آسمانی‌مقدم فزود: از آغاز اجرای این طرح در سال گذشته تاکنون سهمیه ۶ هزار واحد در شهرستان‌های استان توزیع و تسهیلات برای آنها در نظر گرفته شده است.

وی گفت: برای ۶ هزار نفر متقاضی معرفی به بانک، پرونده تشکیل شده و عقد قرارداد نیز صورت گرفته است.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تاکنون فونداسیون پنج هزار و ۸۲۰ واحد اجرا شده است بیان کرد: برای چهار هزار و ۹۵۱ واحد اجرای اسکلت، چهار هزار و ۵۰۴ واحد اجرای سقف و سه هزار و ۶۰۴  واحد اتمام سفت‌کاری انجام شده است.

وی با بیان اینکه امسال تسهیلات ساخت مسکن روستایی به ۱۰۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۲۰ ساله افزایش یافته است گفت: واحدهای باقیمانده در طرح مسکن اقشار کم‌درآمد که هنوز موفق به عقد قرارداد با بانک نشده‌اند می‌توانند از شرایط جدید تسهیلاتی استفاده کنند.

آسمانی‌مقدم افزود: یکی از شرایط ساخت واحدهای مسکن اقشار کم‌درآمد شهری، داشتن زمین از سوی متقاضی است البته داشتن واحد مسکونی غیرمقاوم که بتوان تخریب کرد نیز جایگزین زمین قابل قبول بوده یا در جوار واحد غیرمقاوم اگر شهرداری پروانه صادر کند، امکان ساخت این واحدها وجود دارد.

وی تصریح کرد: همچنین با رعایت مقررات ملی ساختمان افراد واجد شرایط می‌توانند روی طبقات ساخته شده سایر اعضای خانواده این واحدها را بنا کنند.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی گفت: در شهرهای زیر ۲۵ هزار خانوار در هر نقطه از شهر امکان ساخت این خانه‌ها وجود دارد اما در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر باید متقاضی واحد مد نظر را در مناطق حاشیه شهرها از جمله روستاهای اقماری بسازد.

پس از اجرای موفقیت‌آمیز طرح ساخت ۱۰ هزار واحد مسکن محرومان در خراسان جنوبی با مشارکت سازمان برنامه و بودجه، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و کمیته امداد امام خمینی (ره)، احداث مسکن شهری برای نیازمندان هم در اولویت قرار گرفت و مقرر شد پنج هزار واحد مسکن برای اقشار کم‌درآمد و بد مسکن‌ها در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت و در حاشیه شهرها یا بافت‌های فرسوده شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت احداث شود.

همچنین یک هزار واحد مسکونی برای تامین مسکن بازنشسته‌های واجد شرایط در این طرح لحاظ شده است.

با توجه به اقدامات بنیاد مسکن در انجام تعهد ساخت پنج هزار واحد مسکونی از مجموعه سهمیه طرح مسکن محرومان خراسان جنوبی، ساخت ۶ هزار واحد مسکن شهری برای اقشار کم‌درآمد نیز به این حوزه واگذار شد.

عملیات اجرایی ۶ هزار واحد مسکن شهری ویژه اقشار کم‌درآمد در خراسان جنوبی هفته دولت سال گذشته آغاز شد و اعتبار پیش‌بینی شده برای ساخت این واحدها ۷۸۰ میلیارد تومان شامل تسهیلات بانکی و آورده متقاضی است.

اجرای طرح‌های ساخت مسکن محرومان، مسکن شهری ویژه اقشار نیازمند، مسکن ایثارگران و آغاز ساخت واحدهای مسکونی در قالب طرح اقدام ملی مسکن موجب رونق ساخت و ساز در استان خراسان جنوبی و بخش‌های وابسته به صنعت ساختمان شده است.