محصول تنفسی برای درمان آپنه خواب در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تولید شد و این روش درمانی مراحل اولیه آزمایش را با موفقیت طی کرده است.

کشف درمان دارویی آپنه انسدادی خواب اولین بار در جهان توسط دکتر سید “محمد موسوی میرزایی” متخصص مغز و اعصاب و رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با نتایج رضایت‌بخش از کارآزمایی بالینی انجام شد.

وقفه تنفسی در خواب یا آپنه خواب (به انگلیسی: Sleep apnea) یک اختلال خواب است که باعث توقف یا کاهش تنفس برای مدت کوتاه اما با تعداد دفعات زیاد در خواب می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند که پس از سال‌ها تحقیق و پژوهش توانسته به روش درمانی برای این اختلال دست پیدا کند، گفت: اولین بار برای درمان آپنه انسدادی خواب یک اسپری داریم که وقتی استفاده می‌شود، بیمار طی ۲ هفته شروع روند بهبودی را مشاهده می‌کند و پس از یک ماه به طرز قابل توجهی حداقل ۷۰ تا ۸۰ درصد علائم آن کنترل می‌شود.

موسوی میرزایی افزود: کارآزمایی بالینی اولیه برای این محصول انجام شده که نتایج رضایت‌بخش داشته است.

بنا به این گزارش، محصول اولیه برای درمان ۴۰ بیمار داوطلب مورد استفاده قرار گرفته که نتایج درمانی موفق و قابل قبولی را به دست آورده است و فیلم‌های مستند از صحبت‌ها و گزارش روند بهبودی بیماران با محوریت شرح حال آنان قبل و بعد از مصرف محصول برای اثبات این مساله منتشر خواهد شد.

این محصول برای تولید صنعتی و ورود به بازار باید طبق روال سایر داروها فرایند کشف تا تولید را در بازه زمانی یک تا ۲ سال آینده طی کند و طبق گفته دکتر موسوی میرزایی با سپری کردن کل روند مذکور می‌توان اعلام کرد که با استعانت از خداوند متعال و پشتیبانی نهادهای مربوطه در نظام جمهوری اسلامی ایران، شاهد تولید اولین داروی درمان بیماری “آپنه خواب” در جهان خواهیم بود.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور