#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

مسئول اجرایی و پیگیری امور آزمایشگاه ویروس‌شناسی بیمارستان ولی‌عصر(عج) بیرجند اظهار کرد: در موارد متعددی افرادی که قبلا به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده یا واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند دوباره به واریانت دلتا مبتلا شده‌اند.

دکتر شکوه غفاری اظهار کرد: بنابراین حتی اگر قبلا به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌ایم یا واکسینه هستیم باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

، وی گفت: حتما هنگام خروج از منزل از ماسک استاندارد استفاده کنیم، از مهمانی رفتن و دورهمی‌ها پرهیز شود و رفت و آمدهای غیرضروری را به خارج از منزل کاهش دهیم تا از گسترش این ویروس جلوگیری شود.

مسئول اجرایی و پیگیری امور آزمایشگاه ویروس‌شناسی بیمارستان ولی‌عصر (عج) اظهار کرد: از زمان شیوع ویروس کرونای جدید در جهان تاکنون به دلیل تکثیر زیاد ویروس در جامعه انسانی همچنین ماهیت ویروس‌ها که دچار جهش می‌شوند، موارد جهش یافته‌ای از ویروس که اصطلاحا به آنها “واریانت” گفته می‌شود، ظهور کرده‌اند.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۲۰۰ واریانت از کرونا ویروس جدید گزارش شده است گفت: از بین تمامی این واریانت‌ها تنها چند واریانت موجب نگرانی جهانی شد که عبارتند از واریانت انگلیسی (آلفا)، واریانت آفریقای جنوبی (بتا)، برزیل (گاما) و هندی (دلتا) که وجه مشترک همه واریانت‌ها این است که تمامی آنها دچار جهش‌هایی شدند که ویژگی ویروس را به ضرر انسان تغییر داده است.

غفاری ادامه داد: این جهش‌ها باعث افزایش قدرت انتقال ویروس و افزایش قدرت بیماری‌زایی ویروس و تا حدودی فرار ویروس از ایمنی ناشی از واکسن  شده‌اند.

وی گفت: جهش‌های موجود در واریانت‌های آفریقای جنوبی و برزیل منجر به فرار ویروس از ایمنی ناشی از واکسیناسیون شد به این معنا که فرد واکسینه ممکن است دوباره مبتلا شود.

مسئول اجرایی و پیگیری امور آزمایشگاه ویروس‌شناسی بیمارستان ولی‌عصر(عج) بیات کرد: جهش‌های موجود در واریانت انگلیسی منجر به افزایش سرعت انتقال آن شد به‌طوری که به سرعت تبدیل به واریانت غالب شد و هیچ اثری از ویروس کلاسیک اولیه (چینی) دیده نمی‌شود.

وی افزود: پس از ظهور واریانت دلتا در هند مشاهده شد که در این واریانت جهش‌های متعددی وجود دارد که منجر به افزایش  ۵۰ تا ۶۰ درصدی قدرت انتقال آن نسبت به واریانت انگلیسی (آلفا) شده است، این واریانت از مرزهای جنوب و جنوب شرق وارد کشور ما شد و به دلیل قدرت بالای تکثیر و انتقالی که داشت، در حال حاضر واریانت غالب کشور است.

غفاری اظهار کرد: به دلیل قدرت انتقال بالای واریانت دلتا و همجواری با استان سیستان و بلوچستان و رفت و آمد مردم به این استان، این واریانت به سرعت در استان خراسان جنوبی گسترش یافت و قطعا طی هفته‌های آتی تمامی موارد مثبت واریانت دلتا خواهند بود.

وی گفت: پس از تهیه کیت‌های تشخیصی واریانت‌ها مشاهده شده که ۸۵ تا ۹۰ درصد موارد مثبت استان واریانت دلتا یا هندی است.

وی با بیان اینکه علائم بیماری در این واریانت تا حدودی تغییر کرده است افزود: افراد حس چشایی و بویایی خود را کمتر از دست می‌دهند ولی آبریزش بینی که در واریانت‌های قبلی کمتر مشاهده می‌شد در این واریانت مشاهده می‌شود.

مسئول اجرایی و پیگیری امور آزمایشگاه ویروس‌شناسی بیمارستان ولی‌عصر(عج) تصریح کرد: به طور کلی علائم بیشتر شبیه سرماخوردگی است و ممکن است افراد به اشتباه تصور کنند که سرما خورده‌اند بنابراین بهتر است هر علائمی شبیه سرماخوردگی را جدی بگیریم و به پزشک یا مراکز بهداشتی منتخب برای انجام تست کرونا مراجعه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مطالعات نشان می‌دهد که حدود ۱۰ ثانیه زمان برای ابتلا به این واریانت کافی است همچنین مشاهده شده افرادی که در فضای باز و بدون ماسک پشت سر هم در حرکت بوده‌اند به بیماری مبتلا شده‌اند.

انتهای پیام