حسین دهقانی معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی بیرجند بعد از ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت دهه فجر، اظهار کرد: از ابتدای انقلاب تاکنون بش از  ۵۰۰ هزار متر مربع فضا در حوزه سلامت در خراسان جنوبی ساخته شده که ارزش آن بیش از ۱۵ هزار میلیارد می‌شود.

وی به جهاد تبیین اشاره و اظهار کرد: تبیین اقدامات انجام شده در حوزه سلامت بسیار مهم است.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان این‌که دانشگاه علوم پزشکی بیرجند  گفت: در حال حاضر در استان ۱۱ شبکه بهداشت و درمان، ۱۵ بیمارستان، ۹ دانشکده، پنج مرکز تحقیقاتی و ۸۲ پایگاه اورژانس داریم.

وی بیان کرد: بسیاری از پروژه‌های بهداشت و درمان خراسان‌جنوبی که تا سال ۹۸ بلاتکلیف و روی زمین مانده بود بر اساس اولویت تعیین تکلیف شد.

دهقانی به کمک نهادها و خیران اشاره و عنوان کرد: در بحث تامین و سازماندهی نیروی انسانی نیز عمده خدمات مربوط به نیروی انسانی را پوشش دادیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به خریدهای جزیره‌ای در حوزه‌ها اشاره کرد و گفت: مدیریت هزینه و تمرکز خرید و در اختیار حوزه‌ها گذاشتن از اقداماتی بود که باعث مدیریت هزینه و اتمام پروژه‌ها بود‌.

وی در مورد فرسودگی آمبولانسها، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی در بحث تعمیر آمبولانسها اقدام که این کار باعث صرفه جویی در هزینه و سرعت تعمیر هزینه و مدیریت ها شده است.

دهقانی گفت: در بخش تاسیسات نیز در یک مرکز کار تاسیسات را پیگیری و مدیریت کردیم که این نیز منجر به صرفه‌جویی هزینه‌ها شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: در بحث استفاده از دستگاه‌های پزشکی بلااستفاده بکارگیری این تجهیزات را در دستور کار قرار دادیم که در این خصوص ۱۲ میلیارد تومان صرفه جویی و بسیاری از دستگاه‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

وی به تمرکز انبارهای سطح دانشگاه و پخت غذا در یک بیمارستان اشاره و بیان کرد: با این کار نیز صرفه‌جویی هزینه‌ای انجام شده است.

دهقانی گفت: تکمیل و بهره برداری از ۵۳ پروژه بهداشتی به متراژ بیش از ۲۴ هزار متر مربع و ارزش ریالی دو هزار میلیارد ریال در ۱۸ ماهه اخیر انجام شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با تکمیل این پروژه‌های درمانی ۹۴ تخت به سرانه تخت‌های درمانی استان اضافه شده است.

وی در مورد بیمارستان بشرویه، تصریح کرد: این بیمارستان نیاز به تامین زیرساخت دارد و زیرساخت برعهده شهرستان است که در صورت تامین زیرساخت این بیمارستان به بهره‌برداری خواهد رسید.

دهقانی گفت: در فردس کلنیک تخصصی دندانپزشکی داریم که مورد استفاده مردم است.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: دولت و وزارت بهداشت توجه خاصی به حوزه بهداشت مناطق محروم دارد.

وی با بیان این‌که مسکن متخصصان در استان کمبود است، افزود: ان شاءالله دولت و وزارتخانه در این خصوص به ما کمک کند.

دهقانی گفت: در بحث ارتقاء شاخص های دسترسی مردم به مراکز درمانی تاکنون۴۱۱۰ متر به ارزش ۴۱ میلیارد تومان به مراکز بهداشت استان افزوده شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در مورد شاخص‌های خدمات درمانی، اظهار کرد:

اتمام پروژه بیمارستان بشرویه و افزایش تخت‌های فعال شهرستان به ۶۴، توسعه بخش‌های بیمارستانی و افزایش ۹۹۰۰ مترمربع به فضاهای درمانی دانشگاه با اعتبار ۱.۱۰۲.۰۰۰ میلیون ریال، ایجاد پنج پانسیون اقامتی پزشکان به مساحت ۴۹۰ مترمربع در شهرستان‌های مختلف با اعتباری بیش از ۴۹.۰۰۰ میلیون ریال و

برنامه‌ریزی برای تکمیل بیمارستان ۳۲ تخت‌خوابی خوسف و همچنین ۹ پروژه مختلف توسعه درمانی دیگر به مساحت ۹۸۸۰ مترمربع در سال ۱۴۰۲ از جمله ارتقای شاخص‌های درمانی است.

وی ادامه داد: افزایش ۸۷۳ تخت فعال بیمارستانی استان با تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های مصوب بیمارستانی در حال اجرای دانشگاه را شاهد خواهیم بود.

دهقانی تصریح کرد: با بهره‌برداری از پروژه‌های مصوب بیمارستانی دانشگاه شاخص تخت فعال به یک‌هزار نفر جمعیت استان ضمن افزایش ۷۲ درصدی به شاخص ۲.۵۳ خواهد رسید که از متوسط کشوری آن ۰.۷۶ واحد بالاتر خواهد بود.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد:در بحث بیمارستان خوسف هم مشکل اصلی با پیمانکار بود که با پیگیری‌های استان و وزارتخانه مشکل مرتفع شده و حدود ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما در این بیمارستان هنوز زیرساخت‌ها فراهم نیست.

وی به پروژه‌های آماده بهره‌برداری اشاره و عنوان کرد: در بخش توسعه خدمات تشخیصی درمانی با خریداری، نصب و بهره‌برداری از تجهیزات پیشرفته تشخیصی و درمانی در بیمارستان‌های مختلف استان با ارزش تقریبی ۹۰۱ میلیارد ریال را شاهد هستیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در مورد خدمات اورژانس پیش بیمارستانی، گفت: بهره‌برداری از ۶ پروژه پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی با اعتباری بیش از ۷۲ میلیون ریال و ایجاد چهار پایگاه جدید در اورژانس پیش بیمارستانی انجام شده است.

وی افزود: در بخش خدمات آموزشی و دانشجویی نیز شاهد توسعه بودیم.

دهقانی بیان کرد: برنامه‌ریزی برای تکمیل ۲۰ پروژه شاخص بهداشتی، درمانی، آموزشی و رفاهی در سال ۱۴۰۲ به متراژ ۳۴ هزار و ۶۳۰ متر مربع و پیش‌بینی برآورد مورد نیاز جهت تکمیل به مبلغ  ۲.۹۷۵ میلیارد ریال است.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی گفت: برنامه‌ریزی برای اتمام و بهره‌برداری از ۸ پروژه شاخص بهداشتی در سال ۱۴۰۲ و برنامه‌ریزی برای اتمام و بهره‌برداری از ۱۰ پروژه شاخص درمانی در سال ۱۴۰۲ از دیگر برنامه‌ها است.

وی افزود: درصد سهم دانشگاه از اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای در سال جاری نسبت به میانگین درصد چهار ساله حدود ۱۳۷ درصد افزایش داشته است.

دهقانی گفت: جذب ۱۰۰ درصدی اوراق خزانه اسلامی و هزینه‌ای تملک دارایی سال قبل به مبلغ ۹۹۳ میلیارد ریال انجام شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در مورد بیمارستان شمال شهر، گفت: برای این بیمارستان عنوان بیمارستان محلی مطرح شد که وزارت بهداشت عنوان محلی را نمیپذیرد؛ اصل چیزی به نام بیمارستان محلی نداریم.خیر که پای کار آمد و تا اجرای فنداسیون انجتم شد اما چون خیر توانایی ادامه ساخت نداشت پروژه فعلا متوقف است و اگر وزارتخانه عنوان محلی را بپذیرد میتوان برایش اعتبار در نظر گرفت و ادامه داد.

وی افزود: وجود یک دانشگاه علوم پزشکی در استان، ظلم به خراسان‌جنوبی است چراکه در استان‌های مجاور تعدد بیمارستان‌های علوم پزشکی نسبت به خراسان‌جنوبی بیشتر است.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور