#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

 استاندار خراسان جنوبی گفت: طرح محله محور مبارزه با کرونا (طرح شهید حاج قاسم سلیمانی) از روز دوشنبه به طور رسمی در استان آغاز می‌شود.

حمید ملانوری شامگاه یکشنبه در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا افزود: با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و بسیج، بیماریابی در سطح گسترده صورت می‌گیرد و امیدواریم با ارائه آموزش‌های لازم و کنترل شرایط بتوانیم زنجیره شیوع بیماری را تا حد ممکن قطع کنیم.

وی متذکر شد: همراهی و همکاری مردم، شرط موفقیت این طرح محله محور و خانواده محور است.

استاندار خراسان جنوبی به تشریح مصوبات این جلسه پرداخت و گفت: طبق مصوبه ستاد ملی کرونا، اجرای محدودیت‌ها همچنان بر اساس رنگ‌بندی شهرهاست.

وی اظهار داشت: همچنان چهار شهرستان زیرکوه، درمیان، سربیشه و خوسف به رنگ نارنجی و بقیه شهرستان‌های استان قرمز هستند.

ملانوری ادامه داد: خروج و ورود خودروها به شهرستان‌ها تابع ضوابط قبلی است به این شکل که خودروهای بومی اجازه خروج و خودروهای غیربومی اجازه ورود به شهرستان را ندارند.

وی گفت: ترددهای ضروری از ساعت ۹ شب به بعد باید با هماهنگی فرمانداری‌ها و طی مکاتبات لازم صورت گیرد، در غیر این صورت افراد باید کارت شناسایی یا گواهی معتبر دال بر ضرورت تردد را به همراه داشته باشند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: شرکت‌های خدمات‌رسان آب، برق و گاز در راستای رعایت حال مردم طی این دو هفته نباید نسبت به قطع هیچ انشعابی در واحدهای مسکونی، تجاری و خدماتی اقدام کنند.

وی تاکید کرد: موضوع حضور مردم در آرامستان‌ها نیز طبق روال گذشته مدیریت شود.

ملانوری گفت: بانک‌ها هم مکلفند چک‌ها، سررسید اقساط و جرایم بانکی مردم را در این ایام مراعات کنند.

وی افزود: بستر فعالیت دستفروش‌ها در ساعت‌های مجاز با هماهنگی شهرداری‌ها فراهم است.

فرمانداران از کادر بهداشت و درمان دلجویی کنند

استاندار خراسان جنوبی در بخش دیگری از سخنانش گفت: فرمانداران مأموریت دارند تا در همین روزهای هفته بسیج به هر شکل ممکن از کادر بهداشت و درمان دلجویی کنند.

وی بیان کرد: همه ما می‌دانیم که در این شرایط سخت، کادر بهداشت و درمان برای خدمات‌رسانی به بیماران، نهایت تلاش خود را می‌کنند.

ملانوری گفت: این عین بی‌انصافی است که گاهی اظهارنظرهایی می‌شود که مطابق با واقعیت نیست، درست مثل اینکه ما سربازی را بدون سلاح و مهمات به خط مقدم بفرستیم و پشت سر بنشینیم و عملکردش را زیر سؤال ببریم؛ این اظهارنظرهای غیر واقعی، انگیزه را از کادر درمان می‌گیرد.

وی تاکید کرد: همین که این بزرگواران با آن لباس‌های خاص و در چنان محیط پراسترسی، مشغول انجام کاری سخت و دشوار هستند، بسیار ارزشمند است و ما باید قدردان باشیم و به آنها انگیزه بدهیم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: فرمانداران مکلفند طی نشستی با حوزه‌های مرتبط برنامه‌ریزی کنند و به هر شکل ممکن، حضوری، غیرحضوری، با ارسال پیامک، اهدای شاخه گل و سایر روش‌ها البته با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای خداقوت به این عزیزان اقدام کنند.

وی ادامه داد: عوامل نیروی انتظامی که برای کنترل ورود و خروج خودروها در پایگاه‌های ورودی شهرها مستقر هستند نیز در این برنامه دیده شوند.

وی اظهار داشت: احوالپرسی از این عزیزان نیز می‌تواند باعث تجدید روحیه شود.

اجرای طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها متناسب با وضعیت و روند بیماری در شهرهای کشور مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا از روز شنبه اول آذر ماه آغاز شد و همزمان طرح محله محور مبارزه با بیماری کرونا نیز در سراسر کشور اجرا می‌شود.

به منظور مدیریت و کنترل اپیدمی کرونا به شیوه محله و خانواده محور با استفاده از ظرفیت “برنامه هر خانه یک پایگاه سلامت” دستورالعمل گام چهارم بسیج ملی با عنوان “طرح شهید حاج قاسم سلیمانی” به امضای وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس سازمان بسیج مستضعفین رسید.

استاندار خراسان جنوبی همچنین در نشست بررسی راهکارهای اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی (طرح محله محور مبارزه با کرونا با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و بسیج) گفت: مهمترین گام در طرح شهید حاج قاسم سلیمانی اجرای «قرنطینه معکوس» است، به این ترتیب که افراد در معرض خطر شامل سالمندان و افراد با بیش از ۶۰ سال سن، زنان باردار و اقشار کم درآمد تحت مراقبت و کنترل قرار می‌گیرند.

وی افزود: در این طرح نیروهای بسیجی همراه با کارشناسان حوزه بهداشت و درمان به اجرای پروژه قرنطینه معکوس اقدام می‌کنند و این کار با هدف دور کردن این افراد از محیط‌های آسیب‌زا و حفظ سلامتی آنها است.

ملانوری با اشاره به آمار دانشگاه علوم پزشکی مبنی بر اینکه ۸۲ درصد فوتی‌های ناشی از کرونا، بیماران با بیش از ۶۰ سال سن بوده‌اند تصریح کرد: در طرح محله محور با مراجعه به افراد سالمند و تامین نیازهای اولیه آنها، میزان مراجعه به بیرون از منزل کاهش می‌یابد.

وی گفت: طرح شهید حاج قاسم سلیمانی طرحی خانه محور و محله محور است که از مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا بوده و در کل کشور اجرا می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی افزود: در قالب این طرح به خانواده‌ها تفهیم می‌شود که مقابله با بیماری و مدیریت برای پیشگیری از ابتلا را باید از محیط خانه شروع کنند و اجرای موفق این طرح نیازمند هماهنگی و همکاری حوزه‌های مختلف است.

تعداد مبتلایان و فوتی‌های کرونا در خراسان جنوبی از مهر ماه امسال تاکنون در خیز سوم بیماری همچنان صعودی است.