اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی درباره تشدید فعالیت بادهای ۱۲۰ روزه در منطقه از امروز – پنجشنبه – هشدار سطح زرد (آگاهی) صادر کرد.

در هشدار سطح زرد، زمان شروع فعالیت این سامانه پنجشنبه ۱۴ مرداد است که تا روز شنبه هفته آینده ادامه دارد.

بر این اساس وزش باد شدید گاهی خیلی شدید همراه با خیزش گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود و در مرز شرقی توفان گرد و خاک محتمل است.

نهبندان، سربیشه، درمیان، حاجی‌آباد زیرکوه، شمال شهرستان‌های بشرویه، فردوس و طبس تحت تاثیر وزش باد خواهند بود.

براساس هشدار هواشناسی احتمال خسارت به پوشش و سازه گلخانه‌ها، سقف‌های موقت، تابلوهای تبلیغاتی و دکل‌های برق، آسیب به نهال‌های جوان و شکسته شدن درختان خشک و کهنسال، اختلال در ترددهای جاده‌ای محورهای نوار شرقی استان و احتمال سقوط اجسام از ارتفاع و بلندی به ویژه در کارگاه‌های ساختمانی وجود دارد.

بازدید و اطمینان از استحکام سازه و پوشش گلخانه‌ها، سقف‌های موقت و تابلوهای تبلیغاتی، قرار دادن قیم برای نهال‌های جوان و آسیب‌پذیر، در خانه ماندن و پرهیز از سفرهای غیرضروری و رعایت سرعت مطمئنه از توصیه‌های هواشناسی در این مدت است.

همچنین در این اخطاریه بر آمادگی دستگاه‌های مرتبط با مدیریت بحران برای مواجه شدن با هرگونه خطر احتمالی ناشی از وزش بادهای شدید و کاهش دید افقی تاکید شده است.

وزش باد شدید در برخی مناطق توفان که از ۲ هفته قبل پدیده غالب در خراسان جنوبی بوده، خساراتی را به بخش کشاورزی و زیرساخت‌ها وارد کرده است.