استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به اهمیت بخش گردشگری دستگاه‌های متولی نسبت به تکمیل پروژه بند دره بیرجند فعال شوند تا این پروژه به‌سرعت به بهره برداری برسد.

حمید ملانوری شامگاه یکشنبه در نشست هماهنگی و پیگیری آخرین اقدامات پروژه بند دره بیرجند افزود: پروژه پارک خطی بند دره ناتمام مانده که باید در اسرع وقت تمام شود و نیازمند تحرک بیشتر دستگاه‌های متولی است.

وی گفت: ایمنی و امنیت در تمامی بخش‌های پروژه مورد بررسی قرار گیرد و همه بخش‌هایی که ایمنی را مختل می‌کند به صورت موقت تا پایان پروژه بسته شود.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: این پروژه به عنوان یک نمونه گردشگری در استان مورد توجه قرار گیرد زیرا در این استان کویری چشم‌اندازهای این گونه باید به عنوان یک ظرفیت مدنظر باشد.

وی افزود: با توجه به نزدیک شدن به پایان سال و مشکلاتی که کرونا در یک سال گذشته ایجاد کرده مردم نیازمند تقویت این ظرفیت‌ها برای دوران بعد از کرونا هستند اما باید در نظر داشت تمامی خدماتی که در نوروز ۱۴۰۰ در بند دره ارایه می‌شود باید براساس محدودیت‌ها باشد.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه کرونا فشارهای روحی و روانی زیادی را در یک سال گذشته وارد کرده است گفت: مکان‌های تفریحی این موقعیت را فراهم می‌کند که به لحاظ نشاط اجتماعی موثر باشد.

وی بر لزوم توجه به امنیت هم تاکید کرد و افزود: نیروی انتظامی در قالب گشت و استقرار در منطقه گردشگری محیط امن را برای مردم و گردشگران فراهم کند و این امنیت نسبت به موارد تاسیسات و زیرساختی هم فراهم شود.

ملانوری با بیان اینکه زیباسازی در فضای این پروژه مدنظر باشد گفت: همه طرح‌ها باید ایمنی کافی را داشته باشد و این مهم باید با بازدیدهای فنی محقق شود.

شهردار بیرجند هم با بیان اینکه تکمیل پروژه‌های شهرداری نیازمند اعتبارات است گفت: پارک بند دره ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تکمیل آن به غیر از سایر پروژه‌ها یک میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و تخصیص اعتبارات ۱۰۰ درصد بوده اما نقدینگی صفر است.

محمدعلی جاوید افزود: این پارک نیازمند زیرساخت‌هایی همچون سرویس بهداشتی، آبخوری و روشنایی است که در صورت تامین اعتبار به سرعت انجام خواهد شد.

وی از ساخت دیوارهای ساحلی در قسمت بالایی بند دره خبر داد و گفت: در ارتباط با این بخش مکاتبه‌ای با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی انجام شده که در صورت تامین اعتبار در مدت سه ماه پروژه به اتمام خواهد رسید.

شهردار بیرجند بیان کرد: درخصوص پسماند، زباله و فضای سبز مجموعه نیز هماهنگی برای حضور نیروهای خدماتی در منطقه صورت گرفته است.

وی از نامگذاری بلوار منتهی به بند دره با عنوان بلوار طبیعت خبر داد و گفت: میدان موجود در این بلوار با توجه به حضور روزانه کوهنوردان در این منطقه با عنوان میدان کوهنورد نامگذاری شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی هم با بیان اینکه اجرای عملیات آبخیزداری با سه سازه بزرگ و چهار سازه کوچک از سال ۹۸ در بند دره آغاز شد گفت: ۲ سازه دیگر از پروژه باقی مانده که مشکل اصلی آن تخصیص اعتبارات است.

علیرضا نصرآبادی افزود: نهایت همکاری در تهیه و تصویب طرح مجموعه گردشکری با دستگاه‌های مربوطه انجام شده اما در ارتباط با واگذاری زمین، شهرداری طبق قانون باید ضمانت نامه به بانک ارایه دهد.

وی گفت: برای این واگذاری قرار نیست اعتباری رد و بدل شود اما روند قانونی تفاهم‌نامه است که باید انجام شود.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی هم در این نشست اظهار داشت: فاز اول مجموعه ورزشی بند دره آماده افتتاح است که با حضور وزیر ورزش و جوانان به‌زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

حسن عزیزی ادامه داد: سایت ۲ هکتاری این مجموعه ورزشی شامل ۱۱ زمین ورزشی است که امیدواریم با فعالیت هیات‌های ورزشی بتوانیم با تکمیل کل پروژه ۲ هکتاری خدمات قابل توجهی را به مردم ارایه دهیم.

وی گفت: احداث چهار زمین تنیس در منطقه مورد توجه قرار گرفته است و هماهنگی‌ها برای ساخت هتل ورزش استان که بتوان میزبان مسابقات ورزشی بود با بخش خصوصی مذاکره شده و آماده همکاری هستند.

وی افزود: برای استقرار سه بالن و زیرساخت‌های قایقرانی هماهنگی‌های لازم صورت گرفته و برای فعالیت پاراگلایدر منتظر اخذ مجوز هستیم.

در این نشست حدود ۱۰ میلیارد تومان با دستور استاندار خراسان جنوبی به پروژه‌ها برای تحرک در پروژه بهسازی بند دره بیرجند اختصاص یافت که از این اعتبارات چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان مربوط به شهرداری و ادارات میراث فرهنگی، منابع طبیعی، شرکت آب منطقه‌ای و راهداری نیز هر کدام ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار گرفتند.