راستکار -کارشناس عمران -کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری.

زلزله یک پدیده طبیعی و کشور ما متاسفانه زلزله خیز و بر روی خط زلزله و از زلزله های اخیر از طبس ، رودبار وبم وکرمانشاه و…..ما فقط شاهد تلفات و خسارات فراوان زلزله هستیم ؟!
و بعد از زلزله هر کسی از ظن خود از زلزله می گوید : یکی ان را نتیجه گناه و عصیان مردم ، یکی ظلم و بی عدالتی ،یکی تنبیه و هشدار خالق هستی ، یکی هم حرکت لایه های پوسته زمین و فعل و انفعالتی که در زمین اتفاق می افتد و شاید هم یکی تکان خوردن گاوی که زمین بر روی شاخ اوست و…!؟
همه عقاید محترم و کاری به علت زلزله ندارم ولی زلزله برای ما پیام دارد .
شاید درست و منطقی نباشد که همه تقصیرها را بر گردن زلزله اندازیم و خودمان در این تلفات و خسارات بی تقصیر باشیم ؟! زیرا زلزله فقط تنها در کشور ما اتفاق نمی افتد و در این کره خاکی کمتر جایی میتوان یافت که از زلزله مصون باشد؟!
زلزله ها امدند و رفتند تا به ما بگویند : زلزله امری طبیعی و غیر قابل پیش بینی اما فقر در کشوری که بیشترین ثروتهای خدادادی را دارد طبیعی نیست و این سرپناههای سست فقرا هستند که به سادگی بر سرشان خراب می شوند؟! زلزله امد تا به ما بگوید نظارتی دقیق بر ساخت و سازهای ما نیست و برای بسیاری از ناظران و پیمانکاران ما دنیای انها از جان مردم ارزشمنذ تَر است؟! زلزله امد تا بگوید :اندکی منصفانه به خسارات و تلفات زلزله در دیار کفر و یک کشور اسلامی تامل کنید و بعد در باره مقصر اصلی قضاوت کنید؟! زلزله امد تا بگوید برای مقابله با من اماده شوید تا شهرهای تان ویران نشوند و به عزای عزیزانتان ننشینید؟!و….
و تو ای زلزله به سرزمین محرومیت خراسان جنوبی گذر نکن که خانه های فقر و محرومیت سست تَر از خانه عنکبوت است!؟ مدارس و دیگر ساختمانها هم مستحکم تَر از بیمارستان تازه افتتاح شده اسلام اباد نیستند و هزاران نفر با هزاران امید و ارزو از طریق مسکن مهر صاحب خانه شده اند؟!
و اگر هزاران بار بیایی شهرهای ما ویران کنی هزاران هزار جان از ملت ما بگیری ، برای ما مایه عبرت نخواهی شد و ما هر گز برای مقابله با تو اماده نخواهیم شد؟! اگر می خواهی درس عبرت دهی و هماورد می طلبی به جاهایی مانند کوبه ژاپن رو؟! و اگر از گناه و عصیان خشمگینی ، اینجا بیرون امدن یک تار موی زنی گناه ،ولی اختلاس و فساد و رانت و عدم نظارت و نداشتن وجدان انسانی در ساخت سازها و کمک نکردن به فقرا در داشتن سرپناهی مستحکم گناه نیست ؟

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله