مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: از سهمیه پنج هزار واحد مسکن محرومان استان در تعهد بنیاد مسکن تاکنون سه هزار و ۱۸۰ واحد به بهره‌برداری رسیده و در مجموع پیشرفت ساخت واحدها ۸۳ درصد است.

علی اصغر آسمانی مقدم  افزود: از زمان شروع ساخت مسکن محرومان در استان از سهمیه پنج هزار واحد بنیاد مسکن تاکنون چهار هزار و ۷۱۲ واحد اسکلت و دیوار چینی، چهار هزار و ۲۸۲ واحد اجرای سقف، سه هزار و ۸۸۷ واحد سفت کاری و سه هزار و ۱۸۰ واحد نیز به بهره‌برداری رسیده است.

وی گفت: به ازای هر واحد از مسکن محرومان ۴۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه با بازپرداخت ۱۵ ساله و ۲۵ میلیون تومان کمک بلاعوض سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با پیگیری استاندار خراسان جنوبی پرداخت می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه کمک بلاعوض شامل حال تمامی پنج هزار واحد می‌شود تصریح کرد: اما متقاضیان برای دریافت این کمک بلاعوض تا پایان اردیبهشت ماه فرصت دارند که واحدهای خود را به مرحله نازک کاری برسانند.

وی گفت: در صورتی که از فرصت مشخص شده برای بهره برداری واحدها استفاده نشود کمک بلاعوض تا هر مرحله‌ای که پرداخت شده باشد قطع خواهد شد و به واحدهایی که در مراحل آخر تکمیل هستند تعلق می‌گیرد.

آسمانی مقدم افزود: در طرح ۱۰ هزار واحد مسکن محرومان که ساخت پنج هزار واحد آن در تعهد بنیاد مسکن و پنج هزار وام در تعهد کمیته امداد است مشکل تامین زمین وجود ندارد و در روستاهایی که کوهستانی بوده و امکان الحاق زمین نیست پیشنهاد شده افراد از خانه‌های مخروبه بافت فرسوده زمین تهیه کنند که در این شرایط نیز کمک بلاعوض در حد سه تا چهار میلیون به منظور تخریب و آواربرداری از محل حساب ۱۰۰ امام(ره) به متقاضیان خواهد شد.

وی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان خردادماه امسال با بهره برداری از ۱۰ هزار واحد مسکون روستایی پرونده مسکن محرومان در خراسان جنوبی بسته شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: تیپ نقشه مسکن محرومان از ۵۰ متر تا ۸۵ متر مربع است که میزان تسهیلات اعطایی یکسان بوده و متقاضیان برای متراژ بالاتر باید آورده بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به زلزله‌خیز بودن منطقه خراسان جنوبی اظهار داشت: ساخت مسکن محرومان در مقاوم‌سازی منازل روستایی نقش به‌سزایی داشته زیرا مطابق استانداردهای روز و مقررات ملی ساختمان اجرا و ساخته می‌شود لذا در زمان حوادث و بلایای طبیعی شاهد تلفات انسانی نخواهیم بود.

طرح مسکن محرومان از جمله برنامه‌های توسعه‌ای و زیربنایی است که با هدف محرومیت‌زدایی و رونق تولید در خراسان جنوبی رقم خورد.

با اجرای طرح مسکن محرومان که به صورت ضربتی با کمک بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و کمیته امداد امام خمینی (ره) در کمتر از یک سال ۲ هزار واحد آن به بهره‌برداری رسید و جمعیت قابل توجهی از روستاییان صاحب مسکن مقاوم شدند.

ساخت مسکن محرومان با سفری که رییس سازمان برنامه و بودجه و معاون رییس جمهوری در ۲۰ اسفند ۹۷ به خراسان جنوبی داشت شروع شد و کلنگ این پروژه در روستای «هُج و نُج» از توابع شهرستان بیرجند به زمین خورد.

جمعیت روستایی خراسان جنوبی ۳۱۰ هزار نفر است که ۴۱ درصد کل جمعیت استان را تشکیل می‌دهد.

از ۸۸ هزار و ۸۳۵ واحد مسکونی روستایی استان ۴۹ هزار و ۳۳۵ واحد غیرمقاوم هستند و شهرستان‌های قاینات و بیرجند هر کدام ۲۰ درصد از واحدهای نامقاوم را دارا هستند.