استاندار خراسان جنوبی از آغاز تدوین سند مهندسی فرهنگی استان خبر داد و گفت: این سند حداکثر تا مرداد امسال آماده و برای تصویب به مرکز کشور ارسال شود.

جواد قناعت در نشست تدوین سند مهندسی فرهنگی استان خراسان جنوبی گفت: باید ریل‌گذاری‌های اولیه در تدوین این سند به خوبی صورت گیرد و استان در تدوین خوب و به‌موقع سند مهندسی فرهنگی در سطح کشور جلودار باشد.

وی با تاکید بر اینکه خروجی کار تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان باید ارتقای هویت اسلامی و ایرانی باشد افزود: همچنین مسائل مهم استانی و شهرستانی باید در این سند دیده شود.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: جلسه شورای فرهنگ عمومی استان شنبه هفته آینده با حضور دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار خواهد شد و در این جلسه اولویت‌های فرهنگی استان تشریح می‌شود.

وی با اعلام اینکه در اولین فرصت حکم اعضای کمیته‌های ذیل تدوین سند مهندسی فرهنگی استان ابلاغ می‌شود گفت: همچنین در اسرع وقت باید پنج اولویت فرهنگی هر یک از شهرستان‌ها مشخص شود.

قناعت با اشاره به اینکه در کشور از فرهنگ ناب ایرانی و اسلامی برخورداریم که حلال بسیاری از مشکلات است اظهار داشت: تاکنون نتوانستیم از این ظرفیت غنی به خوبی استفاده کنیم و مهندسی خوبی در این زمینه داشته باشیم لذا آسیب‌های جدی از این ناحیه در بخش فرهنگ دیده‌ایم.

وی گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب درخصوص ضرورت نقشه مهندسی فرهنگی کشور نکات خوب و ویژه‌ای را مطرح کردند که باید به این نکات به طور ویژه پرداخته شود.

استاندار از خراسان جنوبی به عنوان استانی فرهنگی با باورها و اعتقادات دینی بالا یاد کرد و افزود: خراسان جنوبی در زمینه تدوین سند مهندسی فرهنگی باید پیشگام و پیشرو باشد.

وی به جنگ ترکیبی دشمنان علیه نظام جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: در این شرایط که دشمنان در زمینه فرهنگی هجمه‌های گسترده‌ای علیه ما دارند، ضرورت و اهمیت تدوین سند فرهنگی استان دوچندان می‌شود.

قناعت یادآور شد: توجه به موضوع ازدواج و اشتغال جوانان و موضوع فرزندآوری از موضوعات بسیار مهمی است که باید در استان مورد توجه ویژه قرار دهیم.

وی مسائل فرهنگی را موضوعاتی ریشه‌دار، اصیل، ناب و دیربازده دانست و گفت: باید سند فرهنگی خوبی متناسب با اسناد بالادستی و موضوعات فرهنگی دینی و موضوعات ملی با برش استانی در خراسان جنوبی تدوین کنیم.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به دیدار اخیر فرهنگیان با مقام معظم رهبری افزود: ایشان در این دیدار فرمودند باید کاری کنیم که جوانان ما به ایرانی بودن خود افتخار کنند همچنین در این دیدار به سه موضوع زبان، ملیت و پرچم تاکید کردند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: تدوین سند مهندسی فرهنگی استان از دغدغه‌هایی بوده که در طرح تحولی فرهنگ و ارشاد اسلامی هم آمده است.

علی فرخنده افزود: مسائل جزئی، اجرایی و کاربردی در سند مهندسی فرهنگی کشور از جمله جایگاه زنان و ارتقای آن و قشر جوان و نوجوان لحاظ شده است.

وی گفت: در بند (ج) فصل هفتم نقشه مهندسی فرهنگی کشور که سال ۱۳۹۲ به دستگاه‌های کشور و استانی ابلاغ شد، به این موضوع تاکید شده و اگر این سند بالادستی مهم که مبتنی بر مبانی انقلاب و اسلام است در دستور کار جدی دستگاه‌های اجرایی قرار می‌گرفت با احتمال زیاد شاهد وقوع برخی اتفاقات در داخل کشور نبودیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان خراسان جنوبی اظهار داشت: سال ۱۴۰۰ تدوین برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی ابلاغ شد و دی پارسال از سوی رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی تدوین این سند پیگیری شده است.

وی افزود: همچنین در دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی مصوب شد که تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان در دستور کار قرار گیرد و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای آن بودجه اختصاص دهد.

فرخنده تصریح کرد: تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان جزو ۱۳ طرح پژوهشی خراسان جنوبی مصوب شده است و امیدواریم امسال شاهد رونمایی از این سند فرهنگی مهم در استان باشیم.

وی با بیان اینکه پنج کمیته ذیل سند مهندسی فرهنگی استان مصوب شد گفت: هر شهرستان باید پنج اولویت فرهنگی را احصا کند تا در کمیته تخصصی بررسی شود و بعد از تصویب در کمیته‌ها به ستاد راهبری تدوین سند مهندسی فرهنگی استان برای تصویب نهایی ارسال خواهد شد.

در این نشست در راستای تدوین نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی تشکیل پنج کمیته شامل کمیته فرهنگ، هنر و رسانه با دبیری اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمیته امور دینی با دبیری اداره‌ کل تبلیغات اسلامی، کمیته تعلیم و تربیت با دبیری اداره‌ کل آموزش و پرورش، کمیته اجتماعی زنان و خانواده با دبیری مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری و کمیته اقتصاد و فرهنگ با دبیری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تصویب شد.