استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به تعدد و پراکندگی جاذبه‌های گردشگری در سطح استان، این حوزه یکی از محورها و پیشران‌های توسعه است.

حمید ملانوری روز یکشنبه در نشست بررسی وضعیت صنعت گردشگری استان افزود: وجود چهار اثر ثبت جهانی، بیش از ۹۴۰ اثر ثبت ملی و هزار و ۵۰۰ اثر شناسایی شده نشان می‌دهد شرایط خوبی به لحاظ گردشگری در استان داریم.

وی با اشاره به اقلیم و ظرفیت‌های خراسان جنوبی گفت: برخی جاذبه‌ها در استان وجود دارند که شاید به طور عادی و طبیعی در شمار جاذبه‌های گردشگری نباشند اما می‌توانند در مسیر صنعت توریسم قرار گیرند.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: یک معدن، باغ زرشک، مزرعه زعفران، زمین زیر کشت گل نرگس و مواردی از این دست شاید جاذبه گردشگری نباشند اما به کیفیتی اجرا شوند که به عنوان یک ظرفیت گردشگری، درآمدزایی به همراه داشته باشند.

وی افزود: استانی به وسعت خراسان جنوبی می‌تواند به پهنا و گستره‌ای که دارد، در گردشگری فعال باشد و با توجه به نقشی که صنعت گردشگری در مسائل توسعه‌ای، اشتغالزایی، تولید ثروت و درآمد دارد، باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

ملانوری گفت: صنعتی به کیفیت صنعت توریسم که کم‌آب‌بر بوده و اشتغالزایی و تولید ثروت به همراه داشته باشد، نداریم.

وی افزود: کسانی که استعداد و ذخایر لازم را ندارند، از این صنعت برخوردار نیستند و خراسان جنوبی به واسطه مرز مشترک با افغانستان، همجواری با چند مقصد گردشگری کشور و ذخایر در اختیار در حوزه گردشگری هیچ چیزی کم ندارد.

ملانوری تاکید کرد: توسعه فرودگاه‌ها و افزایش تعداد پروازها از ملزومات رونق صنعت گردشگری است.

وی هدف از برگزاری این جلسه را بررسی وضعیت استان در بخش گردشگری عنوان کرد و گفت: ما در جلسه شورای اداری قبل از سال، همه دستگاه‌ها را مکلف کردیم که برنامه عملیاتی خود را ارائه کنند و میراث فرهنگی با توجه به شرایط خاصی که دارد باید برنامه عملیاتی ویژه را تدوین کند.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: ما زمانی در بهره‌برداری از صنعت گردشگری موفق خواهیم بود که برنامه عملیاتی قوی، عالمانه، کاربردی و دقیقی در این زمینه داشته باشیم.

وی افزود: اگر به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که گردشگری محور توسعه است پس باید در برنامه عملیاتی خود، شرایط را به گونه‌ای پیش ببریم که این ظرفیت تقویت شود.

ملانوری همچنین گفت: با توجه به موقعیت و پیشینه ارگ کلاه فرنگی بیرجند، موزه تاریخ سیاسی استان در این مجموعه راه‌اندازی شود.

در این نشست که با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، مدیر صندوق کارآفرینی امید و مدیرکل و معاونین اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی برگزار شد، گزارش مبسوطی از وضعیت استان به لحاظ جاذبه‌های گردشگری ارائه شد.

راه‌اندازی ۲ رصدگاه در پلوند فردوس و سه قلعه سرایان از برنامه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که برای اولین بار در کشور عملیاتی می‌شود و برنامه‌ریزی برای تدوین اطلس گردشگری استان از خبرهای خوبی بود که در این نشست عنوان شد.