معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: بیش از ۶۰ درصد اعتبارات شهرداری‌های استان در سال گذشته با کمک دولت تامین شد که گامی مهمی در جهت توسعه شهری است.

 علیرضا عباس‌زاده در همایش نکوداشت شوراهای اسلامی استان خراسان جنوبی که با حضور استاندار و مدیرکل دفتر امور شوراهای اسلامی شهر و روستای وزارت کشور برگزار شد افزود: توجه دولت به تامین ماشین‌آلات و تجهیزات شهرداری‌ها نیز منجر به جذب ۱۰۵ میلیارد تومان برای استان شده است.

وی گفت: ۲ هزار و ۸۳۲ نفر در خراسان جنوبی از نخبگان محلی که بیشترین شناخت را از هر منطقه دارند در قالب اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا به تدوین فهرست نظام مسائل استان کمک و اموری که باید اجرا شود را تصویب می‌کنند.

معاون استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: حداقل سه هزار میلیارد تومان از سال گذشته تاکنون به پشتوانه نظر، تصویب و نظارت شوراهای اسلامی شهر هزینه شده یا در حال هزینه است.

وی گفت: بر مبنای تصمیم شوراها اولویت امور مشخص می‌شود که ظرفیت بی‌بدیلی برای مردمی‌سازی دولت و قابل تحسین است لذا باید به اعضای شوراها خداقوت گفت.

عباس‌زاده یادآور شد: سال گذشته شوراهای اسلامی استان هزار و ۱۱۶ جلسه با ۲ هزار و ۶۲۱ مصوبه داشتند که نشان از فعالیت و قانونمداری شوراها دارد و عملکرد قابل قبولی محسوب می‌شود.

وی گفت: در سطح شهرهای استان رقم بودجه شهرداری‌ها امسال نسبت به سال قبل بیش از ۷۰ درصد افزایش داشته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: شوراها مجموعه نخبگانی از مردم هستند که به عنوان پارلمان‌های محلی در سطح کشور فعالیت دارند و وجه تمایز نظام جمهوری اسلامی ایران، تحقق مردم‌سالاری دینی در امور داخلی کشور است.

وی گفت: ایران توانسته نظام شورایی در همه امور را به طور گسترده به دنیا معرفی کند که از پایین‌ترین تا عالی‌ترین سطوح دیده می‌شود و منجر به حل مشکلات مردم، افزایش اعتماد عمومی و ارتقای سرمایه اجتماعی شده است.

عباس‌زاده عنوان کرد: یکی از رویکردهای دولت سیزدهم مردمی‌سازی دولت است و از دغدغه‌های دولت رفع نیازهای عمومی مردم بوده در حالی که در گذشته‌ تجربه کردیم دغدغه اساسی مردم برای دولت وجود نداشت اما دولت مردمی اساس کار را بر مردم گذاشته است.

وی افزود: حضور و مشارکت مردم در انجام امور برای دولت سیزدهم بسیار مهم است و شوراها مقدمه مردمی‌سازی امور هستند در عین حال باور نظام شورایی باید بیش از گذشته تقویت شود تا شاهد ارتقا و پیشرفت استان باشیم

رئیس شورای اسلامی استان خراسان جنوبی هم در این همایش گفت: یکی از مهمترین وظایف شوراها جلب رضایت مردم و افزایش اعتماد عمومی نسبت به نظام جمهوری اسلامی است.

محمدرضا حاجی‌آبادی افزود: از اقدامات شاخص شورای اسلامی استان در سال گذشته مطالبه‌گری بوده که در زمینه آب، راه آهن، بهداشت و درمان و آموزش مکاتبات مختلفی انجام شده و پنج مورد با شخص رئیس جمهور بوده است.

وی بر افزایش مشاکرت در تولید و اشتغالزایی تاکید کرد و گفت: رضایت‌مندی و افزایش اعتماد مردم، کمک به نهضت ملی مسکن، خودکفایی در صنعت ساختمان و اصلاح قوانین دست و پا گیر به ویژه در شوراها مهمترین مطالباتی است که در راستای تحقق شعار سال از دولت مورد انتظار است.

رئیس شورای اسلامی استان خراسان جنوبی با بیان اینکه درآمد دهیاری‌های استان تقریبا صفر است ادامه داد: از آنجایی که بخش صنعت در خراسان جنوبی نسبت به دیگر نقاط کشور ضعیف‌تر است لذا عوارض پایین بوده و چشم دهیاری‌ها به کمک‌های دولتی است.

وی گفت: مهمترین راه حل برای مشکلات شهری و روستایی مدیریت یکپارچه است از طرفی با جمع‌آوری سرمایه‌های خرد و تبدیل به تولید باید از فرار سرمایه جلوگیری کرد.

حاجی‌آبادی اجرای طرح پزشک خانواده را از اقدامات مهم دولت در سال جاری برشمرد و افزود: باید همه بخش‌ها کمک کنند تا این طرح به موقع و خوبی اجرایی شود.