رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی گفت: فارغ از گرفتاری‌هایی که در بحث تملک اراضی ملی و منابع طبیعی داریم تفسیر قانون باید به‌نفع مردم صورت گیرد.

 مصطفی نخعی  در نشست شورای اداری خراسان جنوبی که با حضور رئیس قوه قضائیه برگزار شد، اظهار داشت: درخواست ما این است که دستور دهید که در تملک زمین در اراضی ملی به خصوص منابع طبیعی بیش از گذشته قانون به نفع مردم تفسیر باشد چرا بعضا مردم برای تملک ارث پدری خود در روستاها مشکل دارند.

وی بیان کرد: علیرغم اینکه موضوع کوله‌بری برای خیلی از استان‌ها لحاظ شده امام هنوز برای خراسان جنوبی لحاظ نشده و از این موضوع گلایه‌مند هستیم چرا مرزنشین خراسان جنوبی نباید از این فرصت استفاده کند.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هفته‌ای نیست که جوانان استان به دلیل قاچاق سوخت پرپر نشوند مجموعه قضایی این مسئله را مدنظر قرار دهند چرا مرزنشین ما اینچنین وضعیتی داشته باشد و باید پرونده‌ای در استان برای احقاق حقوق مرزنشینان در دادگستری استان باز شود.

نخعی با بیان اینکه خراسان جنوبی استان ظرفیت‌هاست، اظهار داشت: ظرفیت گردشگری، مرز، کشاورزی و معدن همه از فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری استان خراسان جنوبی است.

وی همجواری با کشور افغانستان و قرار داشتن در مسیر ترانزیت انواع قاچاق مواد مخدر و سوخت را از تهدیدات استان ذکر کرد و گفت: باید این تهدیدها به فرصت تبدیل شود، تاکنون این مهم محقق نشده و از ظرفیت مرز به درستی استفاده نشده است.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه وضعیت معیشت مرزنشینان خراسان جنوبی اصلا مناسب نیست و خیلی از جاها ترک فعل اتفاق می‌افتد، افزود: کارشکنی و کم‌کاری در بسیاری از دستورالعمل‌های حمایت از مرزنشینان مشهود است و بارها این را به مسئولان گفته‌ایم اما اقدام نمی‌بینیم.

نخعی با اشاره به اینکه زیرساخت‌ها و زیربناهای مرتبط با حوزه قضایی استان در شهرستان‌ها مناسب نیست، گفت: پراکندگی و وسعت استان و فاصله طولانی، مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده و مردم برای پیگیری امورات قضایی خود باید فاصله طولانی را طی کنند و می‌طلبد در بخش زیرساخت‌های قضایی استان عنایت ویژه‌ای شود.

وی با اشاره به مشکلات زیرساختی خراسان جنوبی در حوزه قضایی از جمله ساختمان‌های فرسوده هم اظهار داشت: با توجه به وسعت بسیار زیاد خراسان جنوبی هنوز در برخی بخش‌ها دادگاه مستقر نیست و مردم برای رسیدگی به موضوعات دادگاهی خود باید مسیرهای طولانی را طی کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی هم گفت: خراسان جنوبی استانی است که پرچم افتخار آن را ۲ هزار آلاله خونین، ۲۴ هزار دلیرمرد مقاوم و ایثارگر، چهار هزار جانباز و ۲۳۰ آزاده برافراشته‌اند.

علی فرخنده بیان کرد: ۲۹ حوزه علمیه و ۵۰ واحد دانشگاهی و مدارس متعدد مشغول به تربیت ۲۰۰ هزار طلبه، دانشجو و دانش‌آموز در این استان هستند.

وی با اشاره به اینکه دین‌مداری و دین‌باوری از ویژگی‌های بازر مردم سخت‌کوش خراسان جنوبی است، افزود: گواه این موضوع وجود مساجدی با قدمت هزار ساله و حوزه علمیه با قدمت ۷۰۰ ساله است.

فرخنده عنوان کرد: وجود  ۲ هزار و ۴۳ مسجد، ۹۶ بقعه متبرک و حرم مطهر حسین بن موسی الکاظم(ع)، هزار و ۳۲۰ هیئت مذهبی، ۲ هزار محفل مردمی قرآنی، ۲۵۰ موسسه قرآنی و ۷۰۰ کانون فرهنگی و هنری مساجد و سه هزار جامعه فرهنگی و رسانه‌ای استان برگ زرینی دیگر از کتاب فرهنگ و اندیشه مردم این استان است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به وحدت بی‌نظر مردم خراسان جنوبی، گفت: اینجا شیعه و سنی انگلیسی و امریکایی را نفی می‌کنند و با اتحاد و انسجام برای تحقق تمدن نوین اسلامی در تلاش هستند.

فرخنده به اشاره به عملکرد و اقدامات فرهنگی استان در دولت سیزدهم، گفت: تخصیص اعتبار برای آغاز عملیات باغ موزه دفاع مقدس، تخصیص اعتبار در حوزه ساخت موزه استکبارستیزی صحرای طبس، فعال سازی شورای فرهنگ عمومی، تدوین و ابلاغ طرح جامع جهاد تبیین استان و فعال سازی کارگروه‌های تخصصی و هم افزایی دستگاه‌های اجرایی، توجه به صنایع فرهنگی استان با تخصیص خانه خلاق، ساخت خانه مطبوعات استان و سه نگارخانه فرهنگی از جمله این اقدامات بوده است.

وی با انتقاد از رها بودن فضای مجازی و تاثیر آن بر زیست بوم فرهنگی استان، خاطرنشان کرد: باید اقدامات جدی سه قوه در این حوزه که در دستورکار است سریعتر اجرایی شود.

فرخنده با اشاره به سهم کم بودجه فرهنگی، افزود: لحاظ نشدن اعتبارات محرومیت‌زدایی فرهنگی باید از محل اعتبارات محرومیت زدایی در بودجه ۱۴۰۲ مورد توجه قرار گیرد، همچنین برخی از پروژه ها قدمت ۱۰ ساله دارد که تکمیل آن نیازمند توجه جدی دولت سیزدهم است.

وی بر لزوم بازآفرینی سرفصل های آموزشی در مدارس و دانشگاه ها با تمرکز بر تقویت هویت ملی، اسلامی و ایرانی با توجه به حوادث اخیر تاکید کرد و افزود: طرح احیای مساجد به عنوان سنگر انقلاب به منظور تقویت بنیه دینی جوانان و نوجوانان، طرح تربیت هشت میلیون جوان مومن انقلابی با تمرکز بر ظرفیت نخبگانی باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به استفاده از کلید واژه محرومیت برای این استان در محافل ملی و دولت، خاطر نشان کرد: براساس آمارهای متقن علمی و پژوهشی که اثبات شده علیرغم اینکه مردم به لحاظ امکانات و زیرساخت دچار مشکل هستند اما مردم خراسان جنوبی از نگاه  فرهنگی توسعه یافته‌ترین مردم در حوزه فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی هستند.

رئیس قوه قضاییه در سیزدهمین سفر استانی خود صبح پنجشنبه (۱۹ آبان) با استقبال استاندار ، نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و مسوولان قضایی استان وارد فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند شد.

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای سپس با جمعی از دانشجویان استان در دانشگاه بیرجند گفت و گو و به سخنان آنان گوش داد و نیز در ادامه برنامه‌ها با قضات و کارکنان دادگستری استان دیدار کرد.

دیدار با دانشجویان، تولیدکنندگان، کارآفرینان و شرکت‌های دانش بنیان استان و همچنین دیدار با اقشار مختلف مردم و حضور در نشست شورای اداری استان از دیگر برنامه‌های سفر رئیس قوه قضاییه به استان خراسان جنوبی بود. وی در ادامه برنامه ها در نشست شورای قضایی خراسان جنوبی حضور می‌یابد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور