استاندار خراسان جنوبی گفت: پروژه راه‌آهن استان با ۲ پیشنهاد جدید، سرعت بیشتری می‌گیرد و قرار است موضوع دریافت تسهیلات مربوطه در جلسه سران قوا مطرح شود.

جواد قناعت در گفت و گویی از کریدور ریلی شرق کشور شامل چابهار – زاهدان – زابل – نهبندان – سربیشه – بیرجند – قاین و یونسی به عنوان یکی از موضوعات مهم و مورد توجه دولت سیزدهم یاد کرد.

وی افزود: این خط ریلی ارتباط شرق کشور را با مشهد و آسیای میانه برقرار می‌کند همچنین در حوزه ترانزیت کالا و تامین درآمد و امنیت شرق کشور بسیار حائز اهمیت است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه قطعه بیرجند – قاین – یونسی به طول ۲۷۱ کیلومتر از پروژه راه‌آهن شرق، یکی از مصوبات سفر اول و دوم رئیس جمهور به استان است گفت: ۹۰ کیلومتر از این پروژه که بخشی در خراسان جنوبی و بخشی در خراسان رضوی قرار گرفته، دارای پیمانکار است.

وی با اشاره به پیگیری‌های زیادی که برای تامین اعتبار این پروژه انجام شده، اظهار داشت: در یک سال و نیم گذشته برای تامین ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار پروژه از صندوق توسعه ملی پیگیری‌های زیادی انجام شد و توانستیم موافقت هیات امنای صندوق توسعه ملی را اخذ کنیم که در همین راستا کنسرسیوم ریلی بین ۶ بانک عامل تشکیل شد.

قناعت به ورود ۶ شرکت راهسازی و انعقاد قرارداد بین وزارت راه و شهرسازی و کنسرسیوم بانکی اشاره کرد و افزود: سندیکای بانکی در این فاصله با پیگیری‌های صورت گرفته به سرگروهی بانک رفاه هم تشکیل شد.

وی با اشاره به اختلافی که برای تامین تضمین این تسهیلات بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه به وجود آمده است، گفت: بانک‌ها باید تضمین را تامین می‌کردند که این موضوع به عنوان مطالبه آنها از دولت مطرح شد و سازمان برنامه و بودجه هم باید تضمین مد نظر را صادر می‌کرد.

استاندار خراسان جنوبی به ابهامات سازمان برنامه و بودجه برای صدور این تضمین و پیگیری‌هایی که در این زمینه صورت گرفته، اشاره کرد و افزود: در روزهای پایانی سال گذشته از طریق نهاد ریاست جمهوری پیگیری‌هایی در این زمینه صورت گرفت و در نهایت از طریق معاونت اجرایی رئیس جمهور در همین خصوص خطاب به شخص رئیس جمهور مکاتبه‌ای در نهم فروردین ماه ۱۴۰۲ انجام شد.

وی از مضمون این نامه گفت و اذعان داشت: در این مکاتبه برای حل مشکل پیش آمده ۲ پیشنهاد به رئیس جمهور ارائه شده است.

قناعت گفت: یک پیشنهاد این است که با توجه به اخذ موافقت هیات امنای صندوق توسعه ملی با پرداخت این تسهیلات، تضمین سازمان برنامه و بودجه برای اخذ تسهیلات در جلسه سران قوا مطرح و مصوب شود.

وی افزود: با توجه به اینکه مصوبات جلسات سران قوا به تایید مقام معظم رهبری هم می‌رسد، عملا همه ابهامات در مورد پرداخت این تسهیلات مرتفع می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: پیشنهاد دوم این است که برای تسریع در روند اجرای قطعه بیرجند – قاین – یونسی پروژه راه‌آهن، اعتباراتی از محل منابع عمومی و تهاتر نفت تامین شود.

وی با تاکید بر اینکه تلاش بر این است که از این ۲ مسیر روند اجرای پروژه راه‌آهن تسریع شود گفت: امیدواریم مشکل تضمین تسهیلات صندوق توسعه ملی مرتفع شود و اعتبارات خوبی از محل تهاتر نفت و منابع عمومی هم اختصاص یابد.

قناعت با بیان اینکه قطعه ۱۶ به طول ۳۲ کیلومتر الان فعال است افزود: پیمانکار پروژه نیز مستقر است و پروژه راه‌آهن شرق ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که سهم استان خراسان جنوبی از این اعتبار ۱۴ هزار میلیارد تومان است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور