هزار و ۲۰۰ دستگاه سامانه خورشیدی قابل حمل همزمان با حضور استاندار خراسان جنوبی در شهرستان سربیشه و بازدید از منطقه عشایری کسراب، بین خانوارهای عشایری استان آغاز شد.

 هشت دستگاه از این سامانه‌ها روز چهارشنبه در ادامه سفر استاندار خراسان جنوبی به سربیشه و با حضور نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی، جمعی از مسوولان استان و شهرستان تحویل خانوارهای عشایر محله کسراب سربیشه شد.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی در این آیین گفت: هزینه خرید این تعداد سامانه خورشیدی قابل حمل ۱۱ میلیارد و ۷۷۲ میلیون تومان است که ۹۰ درصد اعتبار هزینه شده برای خرید آنها توسط شرکت توانیر پرداخت شده است.

مهدی عصمتی‌پور افزود: هزینه هر دستگاه سامانه خورشیدی ۹ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان است که ۱۰ درصد آن توسط شخص متقاضی پرداخت شده است.

وی بیان کرد: سهم شهرستان سربیشه از هزار و ۲۰۰ پنل خورشیدی که امروز و در فاز نخست توزیع شد، ۱۰۸ مورد است و تعدادی از سامانه‌های خورشیدی به صورت نمادین در کسراب سربیشه به جامعه عشایری استان تحویل شد.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: این تعداد پنل در محلات عشایری که از برق و روشنایی محرومند، نصب می‌شود و ۴۳۴ پنل خورشیدی هم سال گذشته بین عشایر استان توزیع شده است.

وی افزود: خراسان جنوبی چهارمین استان عشایری کشور است و ۱۵ هزار و ۶۷۶ خانوار عشایری در استان داریم که جمعیت ۸۱ هزار نفری را شامل می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی به همراه نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، امام جمعه و فرماندار سربیشه از منطقه عشایری کسراب در شهرستان سربیشه بازدید و با عشایر منطقه دیدار کرد.

منطقه عشایری کسراب با  ۳۲۴ نفر جمعیت در بخش مرکزی شهرستان سربیشه واقع شده‌ است.

ملانوری همچنین در سفر به شهرستان سربیشه در جمع مردم صولابست حضور یافت و در این بازدید با مردم صولابست دیدار کرد.

بررسی میزان پیشرفت فیزیکی طرح‌های عمرانی در دست اقدام دستگاه‌های اجرایی در راستای محرومیت‌زدایی از این منطقه اهداف این بازدید بود که استاندار خراسان جنوبی بر شتاب‌بخشی به روند اجرای طرح‌ها تاکید کرد.

صولابست روستایی در دهستان درح است که ۵۰ خانوار جمعیت دارد.

استاندار خراسان جنوبی صبح امروز در ادامه دور دوم سفرهای شهرستانی خود، امروز با استقبال امام جمعه و فرماندار سربیشه وارد این شهرستان مرزی شد و بدو ورود با حضور در یادمان شهدای گمنام شهر مود، به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

پروژه ساماندهی تقاطع غیر همسطح شهر مود با حضور استاندار خراسان جنوبی به طور رسمی افتتاح شد و ملانوری به همراه نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی، جمعی از مسوولان استانی و شهرستانی از پروژه در دست احداث باند دوم محور بیرجند – سربیشه به عنوان قطعه‌ای از محور بیرجند – زاهدان و طرح اقدام ملی مسکن شهرستان نیز بازدید کرد.

وی همچنین در شورای اداری شهرستان شرکت و با خانواده شهید مسعود اکبری هم دیدار کرد.

استاندار خراسان جنوبی هفته گذشته (۱۹ خرداد) در آغاز دومین دور از سفرهای شهرستانی خود به شهرستان‌های فردوس و سرایان سفر کرد.

استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان سربیشه در ۶۶ کیلومتری بیرجند است.