تفاهم‌نامه تامین مصالح ساختمانی طرح اقدام ملی مسکن با حضور مدیران کل صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، نظام مهندسی ساختمان و بخش خصوصی استان خراسان جنوبی امضا شد.

در قالب این تفاهم‌نامه اتحادیه مصالح فروشان با همکاری دستگاه‌های مربوطه عهده دار تأمین مصالح ساختمانی طرح اقدام ملی مسکن از واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی در استان شد.

بازرس کل خراسان جنوبی روز چهارشنبه در این آیین گفت: بیش از هفت هزار نفر متقاضی طرح اقدام ملی مسکن در استان واجد شرایط هستند.

حسن رحیمی افزود: مجموع مساحت قابل احداث در طرح اقدام ملی مسکن در استان برابر ۷۸۸ هزار و ۵۷۳ مترمربع است.

وی اظهار داشت: در زمینه رسالت قانونی، انجام بهتر و حُسن جریان امور وظیفه داریم با همکاری دستگاه‌های متولی این مهم را به نحو مناسبی به سرانجام برسانیم.

بازرس کل خراسان جنوبی عنوان کرد: با امضای تفاهم‌نامه همکاری تأمین مصالح ساختمانی طرح اقدام ملی مسکن در خراسان جنوبی واسطه‌ها و دلال‌ها با این اقدام در این فرایند حذف خواهند شد.

وی با بیان اینکه با ابتکار بازرسی کل استان خراسان جنوبی این طرح برای اولین بار در کشور انجام شده است گفت: این تفاهم‌نامه در زمینه حمایت از حقوق مصرف کنندگان و حمایت از حقوق تولیدکنندگان داخل استان انجام می‌شود.

رحیمی اضافه کرد: با اجرای این تفاهم‌نامه بیش از ۳.۵ هزار میلیارد ریال در هزینه‌های ساخت مسکن برای متقاضیان صرفه‌جویی خواهد شد.

وی با اشاره به تولید بیش از ۷۵ درصد مصالح ساختمانی طرح اقدام ملی مسکن در استان، بیان کرد: به منظور دسترسی آسان به مصالح ساختمانی، عرضه مستقیم و بدون واسطه مصالح ساختمانی و حمایت از اقشار کم درآمد و تولیدکنندگان این تفاهم‌نامه منعقد شده است.

بازرس کل خراسان جنوبی با اشاره به تخفیفات لحاظ شده در این تفاهم‌نامه افزود: قیمت مصالح ساختمانی در این تفاهم نامه بین ۱۵ تا ۲۵ درصد کمتر خواهد بود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی هم گفت: براساس اصل ۳۱ قانون اساسی داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است.

حجت‌الاسلام وحدانی نیا افزود: دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها که نیازمندتر هستند به خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند.

وی با بین اینکه رفع نیاز از یک انسان مؤمن برابر است با ۷۰ حج مقبول اضافه کرد: باید بکوشیم تا طرح اقدام ملی در سطح شعار باقی نماند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری اظهار داشت: مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر به موضوع اشتغال و تولید داخلی توجه شایانی داشتند.

وی با بیان اینکه طرح اقدام مسکن ملی باعث ایجاد اشتغال در کشور و استان خواهد شد تصریح کرد: با انعقاد این تفاهم‌نامه ظرفیت‌های تولیدی استان دیده خواهد شد.

حجت‌الاسلام وحدانی نیا با بیان اینکه حذف واسطه گری یکی دیگر از مزیت‌های این تفاهم نامه است عنوان کرد: این مهم گام مهمی برای تشویق متقاضیان طرح اقدام مسکن ملی است.

وی یادآور شد: بخشی از گلایه‌مندی‌ها به دلیل معطل ماندن اجرای قوانین و متروکه شدن آن در جامعه است.