مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: از ۲۱ شهریور امسال که بازارچه مرزی یزدان در قالب خرده‌فروشی بازگشایی شد تا پایان آبان ماه، ۲ هزار و ۱۴۱ تن کالا از این مرز به کشور افغانستان صادر شد.

حسن رحیمی‌زاده  افزود: ارزش این مقدار کالا یک میلیون و ۳۱ هزار دلار بوده و بازگشایی این بازارچه نقش موثری در تقویت اقتصاد محلی مرزنشینان و اشتغال آنان داشته است.

وی بیان کرد: اقلام خوراکی از جمله ماکارانی، خامه، رب، بیسکویت و خرما از مرز یزدان در شهرستان زیرکوه صادر می‌شود و مردم روستای “کلاته نظر” افغانستان و روستاهای اطراف مایحتاج غذایی خود را از این بازارچه مرزی تامین می‌کنند لذا بازگشایی آن مورد استقبال مردم کشور همسایه هم قرار گرفته است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این استان چهار شهرستان مرزی دارد گفت: بازارچه مرزی یزدان یکی از سه بازارچه خراسان جنوبی است که در سال‌های گذشته تعطیل شد و به عنوان قدیمی‌ترین بازارچه مرزی استان سال‌ها از نظر صادرات نخستین در خراسان بزرگ و در کشور دومین بود.

وی اظهار داشت: این پایانه مرزی هفت سال پیش به‌طور یک‌طرفه از سوی کشور افغانستان تعطیل شد و با پیگیری مسوولان کشوری و استانی، شهریور امسال در قالب خرده‌فروشی بازگشایی شد.

رحیمی‌زاده افزود: پیگیری‌ها برای استقرار گمرک افغانستان در مرز یزدان از سوی مسوولان استانی انجام شده و منتظر تصمیم نهایی دولت افغانستان هستیم که مسوولان محلی این کشور طی یک هفته گذشته وعده‌هایی برای استقرار گمرکات داده‌اند و امیدواریم به نتیجه برسد.

وی بیان کرد: همچنین تاکنون هزار و ۴۸۰ سیلندر گاز به روستای کلاته نظر افغانستان ارسال شده است و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این برنامه تا پایان سال جاری ادامه دارد.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی درباره وضعیت ۲ بازارچه دیگر استان گفت: همه زیرساخت‌ها برای بازگشایی بازارچه‌ گلورده (میل ۷۳) شهرستان درمیان و بازارچه دوکوهانه شهرستان نهبندان ایجاد شده و آماده بازگشایی است.

وی اضافه کرد: هنوز مسوولان کشور افغانستان تصمیمی برای بازگشایی این دو بازارچه ‌نگرفته‌اند ولی این بازارچه‌ها با تمامی زیرساخت‌ها از سمت کشور ما باز است.

رحیمی‌زاده گفت: همه تلاش‌ها بر این است که با بازگشایی این بازارچه‌ها، تجار دو کشور همسایه و مردم ساکن در شهرستان‌های مرزی به‌ویژه مرزنشینان از عایدات این گذرگاه‌ها بهره‌مند شوند.

خراسان جنوبی به عنوان سومین استان پهناور ایران در همسایگی ولایت فراه افغانستان، ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با این کشور دارد و دارای چهار بازارچه مرزی به نام‌های گلورده (میل ۷۳) در شهرستان درمیان، دوکوهانه در شهرستان نهبندان، یزدان در شهرستان زیرکوه و ماهیرود در شهرستان سربیشه است.

پایانه مرزی و گمرک ماهیرود در شهرستان سربیشه فعال‌ترین مرز خراسان جنوبی در سال‌های اخیر بوده و فعال‌سازی سایر بازارچه‌های مرزی در دستور کار دولت و مدیریت استان است.

فعال‌سازی بازارچه‌های مرزی در سفر نوزدهم شهریور رییس جمهوری به این استان مورد تاکید و در زمره مصوبات این سفر قرار گرفت. وزیر کشور نیز هفته جاری در سفر به خراسان جنوبی فعال‌سازی و بازگشایی معابر مرزی را از برنامه‌های دولت عنوان کرد.