نوشته : هاشم بنی اسدی

تفاوت نقد با تخریب فاصله ای بسیار  داردوهرکدام جداگانه میتوانند علل پیشرفت وعقب ماندگی باشند..

 

نقد به جا ومنصفانه  میتواند مسیر توسعه وپیشرفت راهموار کند ولی در نقطه مقابل تخریب باعث فروپاشی ساختمان یک گفتمان میگردد وموجب تولید دست انداز هایی در مسیر توسعه خواهد شد..

 

بسته شدن باب نقد بیش از آنکه به زیان منتقدان وصاحب نظران باشد به ضرر مقام مسئول خواهد بود وچون فرصت رشد وپیشرفت را از او سلب کرده،خود یک نوع تخریب به حساب می آید..

 

مرزهایی بین نقد وتخریب وجود دارد و ما باید به گونه انتقاد کنیم تا نقدمان تخریب تلقی نشود.

 

تخریب زائده های ذهنی دشمن یا  حرکت ناخودآگاه در مسیر خواسته دشمن است و نقد منصفانه از زبان دلسوزان به مجموعه سرازیر میشود..

 

ادبیات نقد باید شامل خواص اخلاقی رشددهنده باشد ودر صورتی که این خاصیت در آن کم رنگ شود به همان نسبت رنگ وبوی تخریب به خود خواهد گرفت..

 

به همان اندازه که عملکرد صاحبان قدرت را را بی عیب جلوه دهیم،تخریب چهره به بهانه نقد هر دو امری ناپسند وغیر اخلاقی است..

 

انتقاد نباید در جهت مطرح کردن خود باشد ودر صورتی که منتقد چنین هدفی هم نداشته باشد ولی جوری وانمود شود که  مقداری از هدف تخریب،نمایش خود است از تاثیر گذاری آن انتقاد خواهد کاست..

 

انتقاد از روی کینه کاملا خلاف روحیات منطق طلبی است ومارا از نقد منصفانه دور میکند..

 

واما هفته گذشته توفیقی حاصل گشت همایشی با حضور حامیان دولت و استاندار محترم ومعاونت محترم سیاسی ایشان برگزار شد.

 

وهدف از این گردهمایی تجدید میثاق حامیان با دولت،،همدلی ،همکاری ونقدهای منصفانه در راستای تحقق اهداف و وعده های انتخاباتی اردیبهشت ۹۶ بود..

 

در قبل از برگزاری این جلسه در مجامع ومجالس عمومی وفضای مجازی یکسری از افراد با بی اخلاقی به تخریب به جای نقد پرداختند که آثار آن به درون این جلسه کشیده شد.

 

در بخشی از انتقادات حامیان دولت شاهد ورود ماشین های منتقد به شانه های خاکی بودیم ودر درون این جلسه هم بعضی از انتقادات اندکی بوی تخریب به خود گرفته بود و آن را بیشتر میتوان انتقاد افراطی نام گذاری کرد..

 

شعر سرایی وتکریم مسئولین قبلی که بدلایلی امروزه از صندلی های خود پایین آمده اند که استانداردمحترم هیچ نقشی در عزل ونصبشان نداشته،،

طریقه چیدمان منتقدین به صورت یکنواخت که همه آنها به صورت تکراری از یک زاویه ناظر مشکلات استان بودند و تاکید مجدد بر مواضعی که توسط استاندار پاسخ داده شده بود از جمله نقدهایی است که به طریقه مدیریت منتقدین وارد است..

 

پس از اتمام یکسری تندگویی ها، استاندارمحترم در مقام پاسخگویی به یکسری ابهامات به پشت تریبون رفتند وبا توجه به ناملایمتی ها با سعه صدر کامل از عملکرد مجموعه استانداری که کمتر از یک سال است سکان هدایت آن را در اختیار دارد دفاع نمودند..

 

ایشان درمقابل آن هجمه به تنهایی خود  را در مقابل همه کاستی ها قرار دادند وبا آرامش نسبت به رفع ابهاماتی که از بعضی لسان ها با تندی وتیزی بیان شده بود اقدام کردند..

 

ولی باهمه اینها نقدی که بر عملکرد این روزهای دولت مردان وارد است،کم سخن گفتن آنان است واین از همان هیئت وزیران تا مسئولین استان ما هم رسیده که در نمایش عملکردشان ضعیف عمل میکنند واین موجب سو استفاده رقیب ودلگیری همسویان با دولت میشود..

 

این روزها بیشتر از هر روزی استان ما نیازمند همکاری وهمدلی ونقدمنصفانه است که خود میتواند چراغی برای حرکت به سمت توسعه برای این منطقه محروم از کشور باشد..

 

نقد غیر منصفانه فقط باعث ایجاد حواشی وکاهش محبوبیت دولت مورد حمایت اصلاح طلبان میشود وبه عناوینی راه های توسعه را مسدود میساز که دود همه آن ها به چشم مردم خواهد رفت..

 

 

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله