نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: اینکه نویسنده کتاب نسبت به موضوع صاحبنظر باشد و مصون بودن آن از اغراض غیرعلمی نشانه‌های کتاب خوب است.

، حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز در دیدار مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی و جمعی از مدیران و کتابداران استان ضمن تبریک میلاد امام حسن عسکری (ع) افزود: بررسی و کنترل اینکه نوشته‌های سالم به دست طالبان علم برسد، بسیار خوب است.

وی ادامه داد: کتاب ۲ خاصیت دارد، اول اینکه ترجمه اندیشه است و ارزش یک متفکر و اندیشمند یا یک ولی الهی در اندیشه او ذخیره است لذا هیچ کسی در دنیا باقی نمی‌ماند و آن علم و اندیشه و تفکر با مرگ افراد دفن می‌شود اما کتاب ترجمه اندیشه اوست.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: خاصیت دیگر کتاب این است که تاریخ را به هم متصل می‌کند و زمان را بر می‌دارد و متن کتابی که از پنج هزار سال قبل است امروز مستقیم از آن کتاب مطرح شود، زمان مطرح نیست بنابراین اندیشه دانشمندان هر چند سال قبل را بالفعل می‌توان دریافت کرد.

وی افزود: مساله اصلی در کتاب و کتابخوانی آنجاست که وقتی بنا است به جامعه بشری خدمت کنیم باید ترجمه اندیشه‌های سالم را به انسان‌ها برسانیم وگرنه اندیشه مریض را منتشر کنیم نه تنها خدمت نکردیم بلکه خرابکاری کرده‌ایم.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی با بیان اینکه نشان کتاب خوب ۲ چیز است گفت: اول اینکه نویسنده نسبت به آن موضوع صاحبنظر باشد یعنی در دانش مربوطه کم نیاورد والا با هر نیتی حتی نیت خوب نیز نوشته شده باشد، کم‌ارزش است و یک آدم بی‌سواد هر قدر نیت خوبی داشته باشد اما نمی‌تواند کتاب خوبی بنویسد.

امام جمعه بیرجند اظهار داشت: شرط دوم کتاب خوب این است که نوشته داخل آن کتاب از هرچه اغراض غیرعلمی مصون باشد و گرنه هر قدر هم مولف او دانشمند همانند عسلی است که مسموم کنند، عسل برای شفا است اما گاهی فردی عسل را مسموم می‌کند همچون مالک اشتر نخعی که با عسل مسموم شد.

وی گفت: وقتی کسی فکرش مریض است در کتاب علمی جهت‌هایی را می‌دهد که آسیب‌رسان است و آن دانش نیز هیچ زمان به نفع مردم تمام نمی‌شود لذا یکی از مسائلی که در قرآن کریم، احادیث، روایات، در قول حکما و شعرا و نیز در صحنه میدانی دیده می‌شود، تاثیر در همنشینی است.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی افزود: قیامتی که همه چیز را آدم فراموش می‌کند، یک چیز فراموش نمی‌شود و آن همنشین است، خداوند نیز در قرآن کریم می‌فرماید «وَیَوْمَ یَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَی یَدَیْهِ یَقُولُ یَا لَیْتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلًا، یَا وَیْلَتَی لَیْتَنِی لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِیلًا؛ و روزی که شخص ظالم پشت دست حسرت به دندان گرفته و گوید: ای کاش من (در دنیا) با رسول حق راهی (برای دوستی و طاعت) پیش می‌گرفتم، وای بر من، ای کاش که فلان (مرد کافر و رفیق فاسق) را دوست نمی‌گرفتم.»

وی گفت: از راه علم و ایمان می‌توان با پیغمبر (ص) رفیق شد و در روایات دارد که یک همنشین باید سه ویژگی داشته باشد چرا که شما با آن وقت می‌گذارید و اولین ویژگی این است که ظاهرش سنجیده باشد به‌طوری که تو را یاد خدا بیندازد، دوم اینکه سخنش بر دانش آدم بیافزاید و سوم عمل و رفتارش به‌گونه‌ای باشد که انسان را به یاد آخرت بیندازد.

رییس شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی بیان کرد: در صحنه میدانی نیز وقتی کسی دچار انواع رذیلت‌ها می‌شود دلیلش در همنشینی است که انتخاب کرده و آن همنشین او را آلوده کرده است.

وی افزود: اگر کسی همچون مطهری تربیت می‌شود، علتش این است که با بزرگان نشسته است و انسان که نمی‌تواند کسانی را که در طول تاریخ بوده‌اند جمع کند بلکه تنها راهی که می‌توان با امام صادق (ع) یا پیامبر اسلام (ص) همنشین شد، کتاب است.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: سرگذشت بزرگانی که پاک زیستند و پاک از دنیا رفتند مانند شیخ رجبعلی خیاط و کربلایی کاظم ساروقی را ندیده‌ایم اما آثاری وجود دارد که می‌تواند از طریق آن دست پیدا کرد؛ بهترین خدمت، خدمت به اندیشه است، خدمت به انسان خدمت به اندیشه است که کتابداران امین مردم و امین خداوند هستند چراکه هیچ ثوابی بالاتر از ساختن اندیشه انسان نیست و هیچ گناهی بالاتر از انحراف اندیشه یک انسان نیست.