رئیس اداره حفاظت محیط زیست طبس از تلف شدن ۷۰ گونه کل و بز در منطقه آزاد (پیرحاجات) این شهرستان خبر داد.

، تقی زاده گفت: بر اساس پایش منطقه آزاد پیر حاجات در شهرستان طبس وپایش منطقه پیرحاجات طبس و بررسی تلفات کل و بز گزارش رسیده از همیاران افتخاری محیط زیست مبنی بر مشاهده تلف شدن نامتعارف در حیات وحش منطقه پیرحاجات – کلشانه و میانکوه که گونه شاخص آن کل ، بز و قوچ میش است ، موضوع از اواخر تیر در دستور کار و پیگیری قرار گرفت.
وی افزود: با هماهنگی انجام شده با دامپزشکی شهرستان از گونه‌های کل و بز تلف شده نمونه گیری انجام و برای تشخیص علت این تلفات به تهران ارسال شد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طبس با اشاره به این موضوع که تا زمان مشخص شدن نتایج آزمایشگاه دامپزشکی، نمی‌توان به طور قطع در این خصوص افزود، افزود: پایش این منطقه به صورت ویژه در دستور کار ماموران یگان حفاظت محیط زیست قرار گرفته و محیط بانان با همراهی و همکاری همیاران افتخاری محیط زیست شبانه روز در حال پایش زیستگاه‌های کل و بز در منطقه و دره‌های منتهی به منابع آبی و آبشخور‌ها و چشمه‌های طبیعی هستند.
تقی زاده گفت: مجموع لاشه‌ها و آثار کشف شده قدیم و جدید در منطقه پیر حاجات طی پایش‌های گسترده‌ای که انجام شده به ۷۰ راس می‌رسد.
وی افزود: طی هفته گذشته در مجموع ۵۰ باب چشمه و منابع آبی موجود در این منطقه پاکسازی و با محلول مناسب ضدعفونی شده است و در پایش‌های چهار روز اخیر لاشه جدیدی مشاهده نشده است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طبس گفت: اگرچه خشکسالی موجب ضعیف شدن حیات وحش شده است اما به نظر نمی‌رسد این تلفات مربوط به کم غذایی و کم آبی باشد لذا با همکاری دامپزشکی در حال بررسی علت بیماری هستیم و به محض مشخص شدن علت این تلفات موضوع اطلاع رسانی خواهد شد.