نوشته : ا.زارعی  دانشجوی دکترای تخصصی اموزش پزشکی

ابتدا باید بدانیم که بیماری صرع چیست؟

این بیماری مربوط به دستگاه عصبی بدن انسان می‌شود و در صورتی به این نام خوانده می‌شود که تشنج به دلایلی غیر از کمبود کلسیم، افت قند، تومورهای مغزی، تب و از این قبیل بروز می‌کند. اگر دلیل تشنج این عوامل باشد این بیماری صرع نیست و با رفع این عوامل معمولا تشنج برطرف می‌شود. مگر این که حملات تشنج همچنان ادامه پیدا کند که در این صورت تشخیص بیماری صرع مطرح میشود که نیازمند رسیدگی است.

 تشنج به دلیل تخلیه الکتریکی سلولهای مغزی ایجاد می‌شود که منجر به انقباض شدید عضلانی، از دست دادن هوشیاری و یا تغییرات حسی و رفتاری در افراد می‌شود.

اقدامات اولیه در بیمار مبتلا به تشنج:

در صورت بروز تشنج، اولین اقدام این است که بیمار را به پهلو برگردانید و سر بیمار را روی زمین و  همسطح یا پایین‌تر از بدن او قرار دهید. این کار راه تنفسی بیمار را باز کرده و از برگشت آب دهان یا محتویات داخل دهان به درون حلق و خفگی احتمالی پیشگیری می‌نماید. موقع تشنج فک بیمار قفل می‌شود. سعی نکنید بین دندان‌های بیمار، چیزی قرار دهید یا به او چیزی بخورانید. فقط صبر کنید تا تشنج قطع شود. معمولا تشنج تا یک دقیقه بعد قطع شده و بیمار به خواب می‌رود. اما اگر تشنج به مدت طولانی ادامه پیدا کرد حتما با مرکز اورژانس به شماره ۱۱۵ تماس بگیرید.

بیماران صرع یا خانواده این بیماران توجه داشته باشند که این بیماری یک بیماری محدودکننده نیست و نباید نگاه منفی به این بیماران داشت. این بیماری بسیار خوش‌خیم و در صورتی که درمان به موقع شروع شود و به درستی ادامه پیدا کند، مشکلی ایجاد نمی‌کند و حتی درمان می‌شود. به خاطر داشته باشید که مصرف داروهای ضدصرع زیر نظر پزشک معالج و طبق دستور وی انجام شود. معاینات دوره‌ای توسط پزشک انجام شود. هیچ‌گاه در صورت تمام شدن دارو به صورت خودسرانه نسبت به تهیه و مصرف داروها اقدامی نکنید. داروها را هیچ وقت خودسرانه به صورت یکدفعه قطع نکنید. این کار منجر به تشدید حملات تشنج در فرد می‌شود. ترس بیجا از این بیماران یا ترس از ازدواج با این بیماران کاملا ناآگاهانه است و در صورت مصرف منظم داروها، بیشتر از ۹۰٪ موارد کاملا درمان می‌شوند.

 یکی از سوالات مهم این بیماران اجازه برای رانندگی است. معمولا اجازه رانندگی کردن توسط این بیماران باید از پزشک بیمار کسب شود. چون در افراد مختلف می‌تواند رای مختلف داده شود. اما در مجموع از کارهایی همچون صخره‌نوردی، کوه‌نوردی، دوچرخه‌سواری، موتورسواری، اسب سواری منع می‌شوند. چنانچه بیمار به شنا علاقه‌مند است با دستور پزشک آن هم فقط در استخر می‌تواند به شنا کردن بپردازد. در آن زمان هم حتما با نظارت دقیق و در حالیکه قبل آن غریق نجات استخر را در جریان بیمار قرار دهید. این بیماران از حمام کردن در منزل هنگامی در منزل تنها هستند پیشگیری نمایند. حتی توصیه شده است که حتما آب از ابتدا ولرم باشد تا در صورت تشنج مانع سوختگی با آب داغ شود. حتی زمانی که در حمام هستند، درب آن باز باشد تا در صورت بروز تشنج دیگران سریعتر متوجه شوند. حتی‌المقدور این بیماران از حمل وسایل خطرناک خودداری کنند. کارد، چنگال و وسایل نوک تیز را همیشه بر عکس در جای خود قرار دهید تا در صورت بروز تشنج و سقوط بیمار از مشکلات جانبی همراه پیشگیری شود.

نکته مهم دیگر، ازدواج کردن این بیماران است که هیچ گونه مانعی برای این امر وجود ندارد و زندگی مشترک و بچه‌دار شدن این بیماران همانند سایر افراد هست.

درمان قطعی برای بیشتر این بیماران وجود دارد.

 

 

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله