مستند «کاکُل درو» که درباره یکی از آیین‌های سنتی خراسان جنوبی ویژه برداشت گندم است، در بخش مسابقه ملی جشنواره «سینما حقیقت» پذیرفته شد.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: مستند “کاکل درو” به کارگردانی هادی ثابت شوکت‌‎آباد به بخش مسابقه ملی جشنواره سینما حقیقت راه یافت.

سید علی زمزم روز شنبه بیان کرد: در بخش مسابقه ملی این دوره‌ جشنواره سینما حقیقت ۶۷ فیلم پذیرفته شدند که در قالب نمایش‌های برخط و از طریق پلت‌فرم‌های نمایش درخواستی به نمایش گذاشته می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه مستند “کاکل درو” جزو ۲۶ اثر منتخب در بخش مستندهای کوتاه قرار گرفت ادامه داد: این مستند اولین فیلم تولیدی با حمایت سازمان سینمایی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی است.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» از ۱۸ تا ۲۵ آذر ماه ۹۹ و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید ۱۹ به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

مستند کوتاه “کاکل درو” از شورای فنی مرکز گسترش سینمایی مستند و تجربی تاییدیه فنی داشته و طبق تفاهم‌نامه سازمان سینمایی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ۴۰ میلیون ریال به عنوان حمایت دریافت کرده است.

داستان این مستند درباره یکی از آیین‌های مذهبی در کشاورزی جنوب خراسان است که اگر کاکلی از گره خوردن گندم‌ها در گندم‌زار شکل بگیرد، کشاورز آن را درو نکرده و کنارش قربانی می‌کند.

مردم روستا معتقدند ایجاد کاکل برای محصول سال‌های بعد زمین برکت می‌آورد.

جشن کاکُل گندم یکی از سنت‌های کهن و زیبای استان خراسان جنوبی ویژه برداشت گندم است که به نشانه شکرگزاری خداوند برگزار می‌شود.