مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان این که سال گذشته ۱۷۴ عنوان کتاب در استان به چاپ رسید، عنوان کرد: خراسان جنوبی جزو معدود استانی هایی است که بخش عظیمی از نویسندگان آن علاقه به نگارش آداب و رسوم استان و بازنمایی آن ها دارند.

 مراسم رونمایی از پوستر چهارمین جشنواره استانی انتخاب کتاب سال، صبح یکشنبه  ۱۳ تیرماه جاری با حضور جمعی از فرهیختگان و نویسندگان انجام گرفت.

ناصر نبی زاده در این مراسم بیان کرد: روز قلم روز بزرگداشت فرهنگ و هنر و پاسداشت زحمات اساتید فرهیخته اهل قلمی است که برای توسعه و پیشرفت جنبه های مختلف فرهنگی جامعه تلاش کردند.

وی با بیان این که استان خراسان جنوبی دارای شخصیت های برجسته علمی متعدد است ، ادامه داد: مهم ترین ویژگی اصلی این استان وجود انسان های فرهیخته ای است که نقش بی بدیلی را در بسترهای گسترده فرهنگی، علمی و پژوهشی کشور داشته و تاثیرات عمیقی در این حوزه ها گذاشتند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به این که در سال گذشته شرایط ناشی از بیماری کرونا و محدودیت های مالی ایجاد شده مانع از برگزاری بسیاری از فعالیت های فرهنگی شد، اضافه کرد: با این حال تلاش شد تا در راستای حمایت از نویسندگان قدم های کوچکی برداشته شود.

نبی زاده به خرید بالغ بر ۱۳۰ میلیون تومان کتاب از مولفین و نویسندگان استان اشاره کرد و گفت: سال گذشته، ۱۷۴ عنوان کتاب در استان به چاپ رسید که بخش گسترده ای از این عناوین به مباحث متعدد حوزه های بومی استان پرداخته بودند.

وی با تاکید بر این که خراسان جنوبی جزو معدود استانی هایی است که بخش عظیمی از نویسندگان آن علاقه به نگارش آداب و رسوم استان و بازنمایی آن ها دارند، اظهار کرد: برای مثال، دو جلد کتاب قطور فقط برای یک منطقه و روستا تالیف شده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از شرایط سخت اختصاص کاغذ یارانه ای به ناشرین برای چاپ کتاب نیز خبر داد و افزود: کوشش شد سهمیه کاغذ یارانه ای تخصیص یافته از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ناشران خراسان جنوبی افزایش داشته باشد.

نبی زاده از طرح های حمایتی خرید کتاب به صورت فصلی سخن گفت و یادآور شد: خوشبختانه این طرح ها در راستای قرار گرفتن کتاب با قیمت مناسب تر در اختیار علاقه مندان، با استقبال بالایی در خراسان جنوبی همراه هستند.

وی به حضور فعالانه خراسان جنوبی در طرح های ترویج کتاب کشور اشاره کرد و ادامه داد: سال گذشته ۳۰ جام برای شرکت در طرح جام باشگاه های کتاب و کتابخوانی در کشور تشکیل شد که خوشبختانه روستای آسفیچ از شهرستان درمیان در بین این باشگاه به عنوان برگزیده انتخاب شد.

به گفته وی نوغاب (خور) از خوسف نیز در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب سال گذشته به مرحله نهایی راه یافت.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا، امکان برگزاری نمایشگاه کتاب فراهم نشد، بیان کرد: در سال ۹۸ با وجود این که نمایشگاه در محل جدید نمایشگاه های بین المللی و با فاصله از مرکز شهر برگزار شد، استقبال بسیار بالا و فروش قابل توجهی به نسبت سایر استان ها به همراه داشت.

نبی زاده خاطرنشان کرد: امیدواریم آبان امسال ، نمایشگاه کتاب را برگزار کنیم و اختتامیه چهارمین جشنواره استانی انتخاب کتاب سال را همزمان با مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب داشته باشیم.