#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: روز عید سعید قربان ۵۹ تیم دامپزشکی شامل دامپزشک، بازرس بهداشت گوشت و ناظر شرعی بر ذبح دام در استان نظارت دارند.

محمد اصغرزاده  افزود: از این تعداد ۲۷ تیم به صورت ثابت و ۳۲ تیم به صورت سیار بحث نظارت بر ذبح دام را در این روز برعهده خواهند داشت.

وی بیان کرد: همچنین ۱۴ ناظر شرعی نیز به همراه این تیم‌ها بر نحوه ذبح دام‌های قربانی نظارت خواهند داشت.

اصغرزاده اظهار داشت: در خراسان جنوبی ۱۲ کشتارگاه آماده ذبح دام در روز عیدسعید قربان هستند و در زیرکوه کشتارگاه وجود ندارد و در محلی که با هماهنگی دامپزشکی شهرستان و سایر ارگان‌های ذیربط انتخاب شده، ذبح دام تحت نظارت ناظرین شرعی و بهداشتی صورت خواهد گرفت.

وی گفت: بعد از اقامه نماز عیدسعید قربان زمان فعالیت این کشتارگاه‌ها در استان آغاز می‌شود و فعالیت کشتارگاه‌ها و ناظران بهداشتی تا ساعت ۱۴ ادامه خواهد داشت.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با تاکید براینکه گوشت باید پس از کشتار ۲۴ ساعت در دمای یخچال صفر تا چهار درجه نگهداری شود، اضافه کرد: به خاطر خطر بیماری‌های مشترک به ویژه تب کریمه کنگو و آلوده‌سازی معابر عمومی از کشتار دام در اماکن عمومی و منازل جدا خودداری شود.

اصغرزاده افزود: در روستاهای در صورتی که ذبح گوسفند قربانی در منازل انجام می‌شود تمامی مسایل بهداشتی رعایت شود تا از بروز بیماری‌های ناخواسته جلوگیری شود.

وی همچنین فروش دام در خیابان‌ها را تخلف دانست و اظهار داشت: مردم استان برای جلوگیری از بروز بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان، دام‌های قربانی خود را فقط از مراکز عرضه دام تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی تهیه کنند و از خرید دام زنده از کنار معابر عمومی و افراد غیرمجاز خودداری شود.

وی با اشاره به اینکه مردم برای خرید بهداشتی دام قربانی می‌توانند به مکان‌هایی که توسط شهرداری، دانشگاه علوم پزشکی و دامپزشکی مشخص شده است، مراجعه کنند گفت: همچنین می‌توان از تمامی پرواربندی‌هایی که دارای پروانه بهداشتی از دامپزشکی هستند نیز دام سالم را خریداری کرد.