مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی گفت: سرمایه‌گذاری خارجی مصوب استان در ابتدای دولت سیزدهم ۹۹۱ میلیون دلار بوده که اکنون به یک میلیارد و ۲۷۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار رسیده و رشد ۲۸.۳ درصد را نشان می‌دهد.

مرتضی ذاکریان  در نشست خبری افزود: میزان سرمایه گذاری جذب شده در خراسان جنوبی در ابتدای دولت سیزدهم ۸۶.۸ میلیون دلار بوده که در حال حاضر به ۹۷.۳ میلیون دلار رسیده است و رشد ۱۲ درصدی دارد.

وی میزان سرمایه گذاری خارجی مصوب در دولت سیزدهم را ۲۸۱.۱ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: میزان سرمایه جذب شده در استان برای ۹ پروژه به مبلغ ۱۰.۵ میلیون دلار با اشتغال مستقیم برای یک هزار و ۵۹۵ نفر بوده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی بیان کرد: از مجموع سرمایه گذاری جذب شده بیش از ۷۴ میلیون دلار مربوط به سرمایه گذاران کشور چین است که بیش از ۷۶ درصد سرمایه وارده به استان را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: در حال حاضر ۱۶ پروژه سرمایه گذاری خارجی با سرمایه مصوب ۲۱۷.۶ میلیون دلار در استان فعال و در حال بهره‌برداری است.

ذاکریان از بهره‌برداری ۶ پروژه سرمایه گذاری خارجی طی دولت سیزدهم در استان خبر داد و افزود: برش انواع سنگ‌های گرانیتی در نهبندان، تولید شمش فولاد ساده کربنی در خوسف، تولید کنسانتره سنگ آهن در زیرکوه، واحد نساجی منطقه ویژه اقتصادی بیرجند، واحد تولید کنسانتره سنگ آهن خوسف و انبار عمومی منطقه ویژه اقتصادی در ماهیرود پروژه‌های افتتاح شده طی ۲ سال گذشته بوده است.

وی ادامه داد: مجموع سرمایه گذاری خارجی برای این پروژه‌ها ۱۴۶ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار بوده است.

ذاکریان با بیان اینکه پنج پروژه سرمایه گذاری خارجی با سرمایه مصوب ۳۵.۸ میلیون دلار در حال اجراست، تصریح کرد: از این تعداد چهار پروژه با مشارکت اتباع کشور افغانستان و یک پروژه با سرمایه گذاری کشور چین در حال اجراست.

به گفته وی تولید کیسه یک لایه پلی اتیلن، انبار عمومی در منطقه ویژه اقتصادی ماهیرود، تولید الیاف شیشه، هیدروکربن سبک و سنگین و ترانشیپ گاز مایع ال پی جی پروژه‌های در حال اجرا حوزه سرمایه گذاری خارجی در خراسان جنوبی است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی بیان کرد: طی ۲ سال اخیر تعداد چهار مجوز سرمایه گذاری خارجی برای اتباع چین و چهار مجوز سرمایه گذاری خارجی برای اتباع افغانستانی صادر شده همچنین ۲ پروژه سرمایه گذاری خارجی با سرمایه گذاری ۲۳۱.۲ میلیون دلار در حال پیگیری است.

وی از رشد ۱۱۵ درصدی در تعداد طرح‌های سرمایه گذاری خارجی دارای مجوز خبر داد و گفت: ۱۵ مجوز سرمایه گذاری خارجی در استان صادر شده است.

ذاکریان همچنین گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال مجموع درآمدهای استان بوده که نسبت به برنامه تعهدی ۳.۸ درصد رشد دارد و ۹۵ درصد این درآمدها مربوط به درآمدهای مالیاتی است.

وی با اشاره به راه اندازی درگاه ملی مجوزها به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای دولت سیزدهم عنوان کرد: مجموع درخواست‌های صدور مجوز استان طی ۱۰ ماه سال جاری ۱۸ هزار و ۴۹۲ درخواست است که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۹ درصد افزایش داشته است.

ذاکریان با بیان اینکه در سال جاری تاکنون ۱۰ هزار و ۶۴۸ مجوز صادر شده که ۵۷.۷ درصد افزایش داشته است، افزود: از شهریور ۱۴۰۱ تاکنون ۲۷ هزار و ۷۴ درخواست صدور مجوز داشته‌ایم که ۳۱ درصد مربوط به سال گذشته بوده است.

وی اضافه کرد: در مجموع از ابتدای راه اندازی سامانه تاکنون ۱۴ هزار و ۳۶۱ مجوز متقاضیان استانی صادر شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی یادآور شد: کسب و کارهای قالیبافی با ۷۴۳ مجوز، کارت شناسایی دامداری روستایی و غیر صنعتی با ۴۳۹ مجوز و خیاطی لباس خانگی با ۴۳۴ مجوز به ترتیب بیشترین تعداد مجوزهای صادره را به خود اختصاص داده است.

ذاکریان با بیان اینکه مجوزهای قدیمی و کاغذی تا پایان سال ۱۴۰۲ حذف می‌شود، بیان داشت: از تمامی فعالان اقتصادی تقاضا داریم تا با مراجعه به این سامانه نسبت به الکترونیکی کردن مجوز کسب و کار خود اقدام کنند.

وی در ادامه به تسهیلات بند “الف” تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ در راستای ایجاد اشتغال و کارآفرینی در استان اشاره کرد و گفت: تا به امروز ۱۲ هزار و ۱۷۰ میلیارد ریال تسهیلات بند “الف” تبصره ۱۸ از محل قانون بودجه ۱۴۰۱ به استان تخصیص یافته است.

ذاکریان افزود: در کمیته استانی ۷۹۸ طرح به مبلغ ۱۲ هزار و ۶۱۰ میلیارد ریال برای دریافت تسهیلات مصوب شده که تاکنون مبلغ هزار و ۴۳۵ میلیارد ریال به ۲۵۹ طرح پرداخت شده است.

وی میزان جذب استان نسبت به مجموع اعتبار تخصیصی تا به امروز را ۱۱.۸ درصد اعلام کرد و افزود: جذب استان به نسبت اعتبار نقدی ۲۸ درصد بوده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی با اشاره به عملکرد مولدسازی استان گفت: مولدسازی اموال مازاد دولت لزوما به معنای فروش آنها نیست و این طرح روش‌های متنوعی از جمله معاوضه، مشارکت با بخش خصوصی، تهاتر، اجاره و تبدیل به احسن دارد.

ذاکریان بیان کرد: تعداد کل اموال مازاد شناسایی شده در استان ۱۰۵ ملک است که برای ۱۰۴ ملک مصوبه کارگروه مولدسازی استان دریافت شده‌است.

وی با بیان اینکه ۳۹ ملک مازاد دولتی در حال اخذ مجوز فروش آنها هستیم، ادامه داد: تاکنون ۲۹ ملک به مبلغ ۴۱۷ میلیارد ریال به فروش رسیده که از مجموع فروش ۱۰۳ میلیارد ریال مربوط به املاک فروش رفته در سال جاری بوده است.

ذاکریان با اشاره به راه‌اندازی سامانه مولدسازی دارایی‌های دولت (مدد) برای هوشمندسازی فرآیند مولدسازی اظهار داشت: تمامی اقدامات مرتبط با مولدسازی از ابتدای دی ماه از طریق این سامانه انجام می‌شود و بر اساس نامه وزیر اقتصاد، استانداران به منظور تبادل اطلاعات با سازمان خصوصی سازی در این سامانه ثبت ‌نام نمایند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی بیان کرد: فروش اموال و املاک مازاد دولتی در استان‌ها تا سقف ۲ هزار میلیارد ریال به استانداران تفویض شده است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور