استاندار خراسان جنوبی گفت: از ابتدای راه‌اندازی ستاد توسعه خاوران تاکنون در استان خراسان جنوبی چهار هزار میلیارد تومان تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری با بخش خصوصی امضا شده و تمامی طرح‌ها به مرحله اجرا درآمده است.

به گزارش ایرنا “حمید ملانوری”  در دوازدهمین نشست ستاد توسعه خاوران در محل استانداری افزود: با تفاهم‌نامه‌های امروز تاکنون ۱۵ تفاهم‌نامه با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی منعقد شده است.

وی به راه‌اندازی قرارگاه پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌های ستاد توسعه خاوران اشاره و بیان کرد: مسائل و مشکلات سرمایه‌گذاران به طور مستمر رصد و برطرف می‌شود و همه دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند برای اجرای طرح‌ها همراه با سرمایه‌گذاران باشند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: علاوه بر تفاهم‌نامه‌های مربوطه یکی از موضوعاتی که به طور مستمر پیگیری می‌کنیم، مسئولیت‌های اجتماعی و کمک سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و مسایلی است که به کاهش آسیب‌های اجتماعی و رشد توسعه فعالیت‌های اجتماعی جامعه کمک می‌کند.

وی افزود: در این زمینه تاکنون سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در استان بیش از ۵۰ میلیارد تومان تفاهم‌نامه امضا کرده‌اند.

ملانوری بیان کرد: در ادامه برنامه‌ریزی برای ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به استان از آنجا که به دنبال فعال‌سازی فعالیت‌های معدنی هستیم امروز تفاهم‌نامه‌ بهره‌برداری از معادن کوچک مقیاس مس با حضور سرمایه‌گذار بخش خصوصی به مبلغ ۹۰ میلیارد تومان منعقد شد.

وی گفت: براساس بررسی‌های صورت گرفته در حوزه معادن مس و طلا ذخایر خوبی در استان وجود دارد که امیدواریم با این تفاهم‌نامه حرکت رو به جلویی در فرآوری معادن داشته باشیم.

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: براساس این تفاهم، طرح کنسانتره مس اکسیدی و سولفیدی در شهرستان سربیشه با سرمایه‌گذاری ثابت ۹۰ میلیارد تومان در مدت ۱۲ ماه اجرا خواهد شد.

وی اظهار داشت: در این تفاهم‌نامه با ظرفیت تولید سالانه ۶ هزار تن، زمینه اشتغال ۴۵ نفر به صورت مستقیم فراهم می‌شود.

ملانوری با اشاره به دستور کار دیگر این نشست درخصوص استفاده از ایده‌های دانش‌آموزی در استان گفت: دانش‌آموزان خلاق، فعال و مستعدی در استان وجود دارد که ایده‌ها و اختراع‌های خوبی داشته و در سال‌های گذشته صاحب رتبه بود اما این ایده‌ها تبدیل به طرح نشده و مورد استفاده قرار نگرفته است.

وی افزود: در چندین جلسه این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفت و امروز مصوب شد نمایشگاهی برای به نمایش گذاشتن ایده‌های دانش‌آموزی ایجاد شود تا با پشتیبانی از دانش‌آموزان این ایده‌ها تبدیل به طرح تبدیل شوند.

وی بیان کرد: در حال حاضر۱۲ پژوهش‌سرای دانش‌آموزی در استان خراسان جنوبی وجود دارد که برای هر کدام یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار مصوب کرده‌ایم به شرطی که از ایده‌های دانش‌آموزان استفاده شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: با اجرای این طرح سطح اعتماد به نفس در دانش‌آموزان بالا می‌رود تا در حوزه‌های مختلف تولید و سرمایه‌گذاری استان در آینده بتوانند تاثیرگذار بوده و قدرت ریسک داشته باشند.

وی عنوان کرد: هدف این است دانش‌آموزان ما با حمایت‌هایی که از ایده‌های آنان می‌شود، حس کنند در کنار استاندار، نهادها، حوزه‌های اقتصادی استان و سایر مجموعه‌ها هستند در نتیجه به خودباوری و پرورش اشتعدادها ختم خواهد شد.

ملانوری گفت: در این زمینه با همکاری دستگاه‌های اجرایی مختلف ایده‌های دانش‌آموزی خریداری و دانش‌آموزان دارای ایده‌های خوب و مفید برای تولید بیشتر محصول تشویق خواهند شد.

وی افزود: اداره کل آموزش و پرورش استان مکلف است طی ۲ هفته آینده نسبت به برگزاری نمایشگاه ایده‌ها و طرح‌های دانش‌آموزی اقدام کند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در راستای شعار سال جاری قرارگاه پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها را در استان راه‌اندازی کردیم و امروز توسط هیات اندیشه‌ورز سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی گزارشی درخصوص موانع موجود در بخش تولید استان ارائه شد که کمک می‌کنیم با همکاری دستگاه‌های اجرایی این موانع را برطرف و تسهیل کنیم.

وی افزود: امید است این اقدام در زمینه اهداف ستاد توسعه خاوران استان بتواند حرکت‌های جهشی و پرشتابی برای توسعه همه جانبه استان ایجاد کند.

ملانوری با اشاره به عارضه‌یابی انجام شده توسط سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی در زمینه واحدهای نیمه تعطیل و نیمه فعال استان گفت: در این طرح بسیاری از مشکلات واحدهای تولیدی شناسایی و احصا شده است که دستگاه‌های اجرایی باید برای رفع آن اقدام کنند.

وی گفت: خیلی از واحدها در گذشته مسایلی داشته‌اند لذا دستگاه‌های متولی صدور مجوز باید افرادی را برای سرکشی و احوالپرسی از این واحدها در طول سال بگذارند و این موضوع سبب عارضه‌یابی و مشکل‌یابی واحدها می‌شود که می‌توان در ستاد توسعه خاوران موضوعات را مطرح، پیگیری و رفع کرد.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: مصوب شد جلسه‌ای با دستگاه‌های متولی از جمله سازمان صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی، امور اقتصاد و دارایی، تامین اجتماعی، اداره مالیات، شورای هماهنگی بانک‌ها و در صورت نیاز دستگاه‌های خدمات‌رسان برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی استان برگزار شود.

وی افزود: در این نشست حول محور چهار دسته از جمله مواردی که برنامه‌ریزی، اقدام و حل شده، مشکلاتی که برنامه‌ریزی شده و در دست اقدام است، مواردی که مطرح شده اما اقدامی برای آن نشده و در استان قابل حل است و مواردی که موضوع قانونی دارند و بعضا در استان قابل حل نیستند بررسی و پیگیری‌های لازم برای حل مشکلات واحدهای تولیدی انجام خواهد شد.

ملانوری با تاکید بر اینکه اقداماتی که درخصوص حل مشکل کارخانه سیمان باقران انجام دادیم در کشور بی‌نظیر است گفت: کارخانه چدن خوسف نیز مشکلی ندارد و باید کارگران تعدیل شده تا پایان تیر ماه به کار برگردند و درخصوص راه‌اندازی کارخانه فولاد مقرر شد تا ۱۵ مرداد وارد فاز اجرا شود.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به آنچه نبود ارتباط بین دانشگاه و بخش صنعت نامید، گفت: این موضوع نه تنها در استان که در کشور به عنوان یک مشکل بزرگ مطرح است در حالی که می‌توان در زمینه نیروی متخصص مورد نیاز واحدهای تولیدی از ظرفیت دانشگاه‌ها استفاده کرد.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی نیروی کار متخصص را اساس توسعه و پیشرفت دانست و افزود: در سه بخش نیروی کار ماهر، نیروی متخصص در سطح کارشناسی و فنی و نیروی مدیریتی نیاز به نیروی انسانی در واحدهای تولیدی داریم.

وی یکی از محورهای توسعه استان را معدن و در جوار آن صنایع معدنی عنوان کرد و گفت: درخصوص تربیت نیروهای ماهر، دستگاه‌هایی از جمله ادارات کل آموزش فنی و حرفه‌ای و آموزش و پرورش فعال هستند اما باید استفاده از توان دانشگاه‌ها نیز مورد توجه ویژه واقع شود.

وی تاکید کرد: اگر استان بخواهد بر مبنای منابع موجود توسعه را پیگیری کند باید رشته‌های مرتبط و نیروی مورد نیاز متخصص از دانشگاه‌ها تامین شود.

ستاد توسعه خاوران با هدف به‌کارگیری همه ظرفیت‌های بخش دولتی و خصوصی در فضایی هم‌افزا برای دستیابی به توسعه پایدار، همه‌جانبه و متوازن خراسان جنوبی، ۱۷ دی ۹۹ با حضور استاندار، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان استانی در محل استانداری به طور رسمی راه‌اندازی و از سند توسعه خاوران هم رونمایی شد.

ستاد توسعه خاوران از ابتدای امسال فعالیت جدی و اجرایی خود را آغاز کرد و صدور مجوز بی‌نام سرمایه‌گذاری اولین بار در کشور از دستاوردهای این ستاد بوده است.

پنج کمیته تخصصی شامل «کمیته شناسایی و جذب نخبگان، فعالان و افراد موثر در حوزه سرمایه‌گذاری»، «کمیته شناسایی فرصت‌ها و مزیت‌های سرمایه‌گذاری در استان»، «کمیته شناسایی و جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی»، «کمیته اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی» و »کمیته پایش و ارزیابی عملکرد» ذیل ستاد توسعه خاوران فعالیت می‌کنند و دبیرخانه این ستاد در معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی مستقر است.