مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: ۹ هزار و ۸۸۶ موقوفه در استان داریم که از این تعداد سه هزار و ۸۶۴ موقوفه مرتبط با ماه محرم است.

حجت‌ الاسلام پرویز بخشی‌ پور روز یکشنبه در نشست خبری افزود: ۴۸۷ نیت روضه‌خوانی، سه هزار و ۲۵۲ نیت تعزیه‌داری و ۲ هزار و ۶۸۱ نیت اطعام و عزاداری در استان داریم که مرتبط با ماه محرم و صفر هستند.

وی اظهار داشت: هدف از اجرای این نیات تقویت باورهای دینی و تبیین قیام اهداف عاشورا است و با توجه به شرایط کرونا اجرای این نیات با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی بیان کرد: مراسم عزاداری در فضای بسته نباید برگزار و حتما باید در فضای باز انجام شود لذا تلاش داریم از فضای باز بقاع متبرکه در صحن‌ها استفاده کنیم که هم اجرای نیت و هم تبلیغ دین باشد.

وی گفت: در مناطقی که سفید یا کم خطر است از بقاع متبرکه برای برگزاری مراسم استفاده می‌کنیم و اگر مناطق بیشتری سفید شود، برنامه‌های بیشتری هم برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه سینه‌زنی و زنجیرزنی باید در فضای باز انجام ‌شود افزود: در مناطق پرخطر امکان برگزاری مراسم نیست و عزاداری در حسینیه‌ها باید با توجه به شرایط کرونا باشد.

بخشی پور اظهار داشت: درخصوص نذورات و منابع موقوفات که قید زمان و مکان و موضوع دارد مثل اطعام باید به تکلیف شرعی خود عمل کنیم و رعایت موارد بهداشتی و تامین غذا را رعایت کنیم و بحث اطعام عزاداران انجام شود.

وی گفت: نذوراتی که قید خاصی ندارد و عزاداری مطلق است در بسته‌های غذایی به شکل خشک آماده می‌کنیم ولی سال قبل بعضی تقسیمات خوب انجام نشد و به یک خانواده چند بار بسته غذایی توزیع شد و به بعضی از مستحقان بسته‌ای داده نشد که امسال بسته غذایی را در اختیار هیات مذهبی محله‌ها می‌گذاریم که فرد ضعیف بهتر شناسایی شده و بسته غذایی طبق نیت واقف به دست اهل آن برسد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی افزود: در عزاداری هیچ گونه پذیرایی نداریم چون ممنوع است و تلاش داریم ایستگاه‌هایی را راه‌اندازی کرده و به مردم بسته آب بدهیم که در بیرجند با توجه به وجود موقوفه آب لوله می‌توانیم آب بسته‌بندی را در سطح شهر بیرجند ارائه کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در ایام دهه امامت و ولایت اقدامات و خدماتی توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی انجام شد که شامل توزیع ۱۵ هزار  غذای گرم بین نیازمندان بود، ۱۲۰ راس گوسفند هم در ایام عید قربان قربانی و ۲۱۰ بسته غذایی به ارزش ۲۰۰ هزار تومان طبق نیت واقفان توزیع شد.

حجت الاسلام بخشی پور اظهار داشت: همچنین در هر شهرستان ۱۱۰ برنامه در فضای مجازی تهیه و جشن شب و روز عید غدیر در ۲۴ بقعه متبرکه استان برگزار شد.

وی با بیان اینکه در ۱۰ روز اول ماه محرم سخنران ویژه‌ برای حضور در امامزادگان باقریه (ع) بیرجند دعوت شده است گفت: عزاداری در این مکان در فضای باز و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی برگزار می‌شود.

وی افزود: در ماه محرم به دنبال این هستیم تا اطعام عزاداران را به صورت بیرون‌بر انجام دهیم و توزیع غذای گرم را در دستور کار خود داشته باشیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: نماز ظهر تاسوعا و عاشورا در فضای باز بقاع متبرکه استان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی برگزار می‌شود و در ایام محرم ۱۳ مبلغ داریم که به تولید محتوای حسینی و مذهبی در فضای مجازی خواهند پرداخت و توزیع و نصب پرچم عزاداری را در دستور کار داریم.

وی اضافه کرد: خیمه‌های معرفت در بقاع متبرکه مناطق سفید و کم خطر استان برپا می‌شود و برگزاری همایش رهروان زینبی ویژه بانوان دوازدهم ماه محرم در بقاع متبرکه مناطق سفید و کم خطر استان در دستور کار است.

همچنین در این نشست از خبرنگاران فعال حوزه وقف تجلیل شد.

حجت الاسلام بخشی پور گفت: هفدهم مرداد سالروز شهادت خبرنگار مجاهد شهید صارمی فرصت مغتنمی است تا از زحمات و تلاش‌های خبرنگاران و اصحاب قلم و رسانه تجلیل شود.

وی با تقدیر و تشکر از خبرنگاران فعال در حوزه وقف و بقاع متبرکه افزود: اصحاب رسانه نقش بسزایی در آشنایی مردم با مقوله وقف و خدمات آن دارند.