#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: خط انتقال تصفیه‌خانه جدید فاضلاب بیرجند ۱۰۰ درصد اجرا شده و درصدد هستیم این پساب را جایگزین بخشی از چاه‌های کشاورزی منطقه کنیم.

 حسین امامی  در نشست کمیته کنترل آبیاری محصولات کشاورزی با فاضلاب خام و پساب که به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: پروژه تصفیه‌خانه جدید بیرجند از سال ۹۴ آغاز شد و در مرحله پیش راه‌اندازی است.

وی بیان کرد: سایت تصفیه‌خانه و ساختمان اصلی دارای ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی است و ابزار آن به عنوان آخرین تجهیزات مورد نیاز ماه جاری نصب شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی اظهار داشت: با راه‌اندازی این تصفیه‌خانه ظرفیت جمع‌آوری فاضلاب به بیش از ۴۰۰ لیتر افزایش و پساب فاضلاب در معادن و صنایع استفاده خواهد شد.

وی تصریح کرد: از مجموع ۵۰۰ مترمکعب فاضلاب در مرکز استان خطوط جمع‌آوری فاضلاب برای ۴۶۰ کیلومتر اجرا شده است.

امامی گفت: با اجرای ۴۰ کیلومتر باقی‌مانده، ۸۰ هزار مشترک در شهر بیرجند از خدمات دفع بهداشتی فاضلاب بهره‌مند می‌شوند.

وی یادآور شد: به‌طور همزمان پروژه فاضلاب در سه شهر فردوس، قاین و سربیشه نیز در حال پیگیری است و در قاین با مشارکت کارخانه فولاد تصفیه‌خانه فاضلاب در کمتر از ۱۸ ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: ساخت تصفیه خانه فاضلاب سربیشه در مرحله مناقصه قرار دارد و در فردوس نیز اجرای ۲۱ کیلومتر خطوط جمع‌آوری فاضلاب در دستور کار است.

وی افزود: در برخی شهرستان‌ها از جمله بیرجند، قاین، سربیشه، نهبندان و خوسف بخشی از فاضلاب خام اکنون به وسیله ۱۶ تانکر به محل‌هایی تعیین شده خارج از شهر و اراضی کشاورزی منتقل می‌شود.

امامی اظهار داشت: با راه‌اندازی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در این شهرها مشکل حمل و تخلیه فاضلاب خام رفع خواهد شد.

وی گفت: تاکنون هیچگونه گزارش و گلایه‌ای مبنی بر ایجاد مشکل در زمینه حمل و تخلیه فاضلاب خام گزارش نشده و معضلی در این خصوص ایجاد نشده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی اظهار داشت: حجم پساب تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند اکنون ۲۷۰ لیتر بر ثانیه است که بخشی در بستر رودخانه فصلی شاهرود رهاسازی یا برای کاشت علوفه و درختان غیرمثمر استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: پساب تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند استانداردهای لازم را داشته و برای استفاده در بخش کشاورزی و برخی محصولات بلامانع است البته گاهی مشاهده شده کشاورزانی به صورت غیرقانونی از این ظرفیت استفاده می‌کنند که جهاد کشاورزی متولی این موضوع است.

امامی گفت: با تکمیل مخزن جمع‌آوری و خط لوله پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شهری، این پساب مدیریت و از دسترس کشاورزانی که به صورت غیرمجاز در حال بهره‌برداری هستند خارج خواهد شد.