مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: با توجه به شدت بارندگی‌ها و وقوع سیلاب در ۲۴ ساعت گذشته ۱۶ خانوار از خدمات اسکان اضطراری بهره‌مند شدند.

محمدرحیم شهریاری روز سه‌شنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: امدادگران هلال احمر در هفت حادثه سیل و آبگرفتگی و به ۹۲ نفر امدادرسانی کردند.

وی گفت: اقلام توزیع شده شامل ۱۶ چادر، ۳۷ پتو، ۱۶ چراغ والور، ۱۶ فانوس، ۸۰ کیلو نایلون و دیگر اقلام مورد نیاز بوده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی اظهار داشت: در شهرستان زیرکوه نیز هفت منزل مسکونی در روستاهای ولی‌آباد، چاه باشه، بشیران و محله عشایری فخرآباد دچار آبگرفتگی شد که تخلیه آب این منازل توسط نیروهای امدادی هلال احمر استان صورت گرفت.

وی گفت: در مجموع ۲۲ نیروی امدادی در قالب ۹ تیم با به‌کارگیری هشت دستگاه خودرو امدادی به محل حوادث اعزام شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان‌ جنوبی تصریح کرد: ۱۹۶ نیروی امدادی هلال احمر در قالب ۴۹ تیم عملیاتی در راستای امدادرسانی به حوادث احتمالی ناشی از سیلاب در آماده باش کامل به‌سر می‌برند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی هم امروز به خبرنگار ایرنا گفت: شدت بارش‌های رگباری در ۴۸ ساعت گذشته باعث وقوع روان آب در ۱۱ شهرستان استان شده و آبگرفتگی معابر عمومی را در برخی نقاط به دنبال داشته است.

سید ابوالحسن میرجلیلی از ورود موج بارشی شدید به استان روز پنجشنبه خبر داد و گفت: با توجه به کاهش نفوذپذیری و اشباع شدن سطح خاک بدون شک شاهد وقوع سیلاب و روان آب در سطح استان خواهیم بود.

وی توصیه کرد: با توجه به ماهیت بارش‌های رگباری در این مدت مردم از مسافرت‌های درون و برون شهری و حضور در مناطق ییلاقی خودداری کنند و دامداران تا صبح شنبه اقدام به چرای دام در مراتع نکنند.

اداره کل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی روز گذشته با صدور اخطاریه سطح قرمز (اقدام) اعلام کرد: با توجه به اخطاریه هواشناسی اوج بارش‌های استان طی ۴۸ ساعت آینده خواهد بود.

در این اطلاعیه آمده است: فرمانداران شهرستان‌های بیرجند، درمیان، نهبندان، سربیشه، خوسف و زیرکوه با توجه به اخطاریه هواشناسی اوج بارش‌های استان  در این شهرستان‌ها خواهد بود.

کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی هم گفت: براساس الگوی نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی با شدت بارش‌ها تا عصر امروز (سه‌شنبه) وقوع روان آب، آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها در استان پیش‌بینی می‌شود.

سامانه جدید بارشی از روز جمعه در خراسان جنوبی فعال شد و شدت بارش‌ها در ۴۸ ساعت گذشته باعث وقوع روان آب و آبگرفتگی در اغلب شهرستان‌های این استان شده است.