استاندار خراسان جنوبی گفت: باید با هم‌افزایی و همراهی همه دستگاه‌های اجرایی و مردم، مراسم عزاداری ماه محرم را باشکوه و در سلامت کامل برگزار کنیم.

محمد صادق معتمدیان روز یکشنبه در نشست ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا با تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام عزای سیدالشهدا (ع) اظهار داشت: در ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان قرار داریم و باید با همدلی و هم‌افزایی به دشمنان اجازه ندهیم، دین را در مقابل علم قرار داده و از این شرایط بهره‌برداری کنند.

وی با ابراز نگرانی از سفرهای غیرضروری در تعطیلات پیش رو تاکید کرد: مردم از سفرهای غیرضروری اجتناب کنند و کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی نیز اقدامات لازم را در راستای کاهش سفرهای غیرضروری پیش بینی کند.

وی افزود: مردم مومن، قانون‌پذیری بیشتری داشته و اهل رعایت نظم و انضباط هستند، لیکن باید با اطلاع رسانی دقیق از طریق رسانه‌ها، صدا و سیما و همچنین نشست‌های توجیهی و اقناعی، دغدغه‌ها را برای مردم تبیین کرده تا این شرایط را که برای اولین بار در آن قرار گرفته‌ایم، با سلامت و موفقیت پشت سر بگذاریم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: اوامر مقام معظم رهبری نیز که به تبعیت از مصوبات ستاد ملی کرونا اشاره دارد، باید مورد توجه قرار گرفته و همگان خود را ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بدانند و در عین حال به توصیه رییس جمهوری، از افراط و تفریط پرهیز شود.

وی گفت: نظارت بر برپایی مراسم عزاداری در روستاها مهم‌تر است زیرا استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در روستا با جدیت کمتری دنبال می‌شود و در این خصوص علاوه بر اطلاع رسانی دقیق، نیازمند ابلاغ بخشنامه به دهیاران و بخشداران هستیم تا مراسم در چارچوب‌های تعیین شده برگزار شود که این مهم، مستلزم نظارت و پیگیری فرمانداران و بخشداران با همکاری دهیاران و شوراهاست.

معتمدیان با گرامیداشت آغاز هفته دولت و یاد و خاطره شهدای گرانقدر، رجایی و باهنر افزود: به عنوان نماینده دولت، از کارکنان و همه تلاشگران خانواده دولت در استان که در این شرایط سخت، دلسوزانه و شبانه‌روز تلاش می‌کنند، صمیمانه سپاسگزارم.

وی همچنین با گرامیداشت روز پزشک گفت: از همه پزشکانی که در این روزهای سخت و طی هفت ماه گذشته با ایثار و از خودگذشتگی به وظیفه انسانی خویش عمل کردند، تقدیر می‌کنیم و به آنان خدا قوت می‌گویم.

نماینده عالی دولت در استان با اشاره به آمار مبتلایان به کرونا خاطرنشان کرد: تا روز گذشته آمار مبتلایان در دنیا ۲۳ میلیون نفر و آمار مرگ و میر ۸۰۰ هزار نفر بوده است و در ایران نیز ۳۵۰ هزار نفر مبتلا و متاسفانه ۲۰ هزار فوتی داشته‌ایم.

وی گفت: در مجموع، وضعیت ابتلا به کرونا در استان با توجه به جمعیت و سایر شاخص‌ها شرایط مطلوبی است و در گزارشی هم که اخیرا در حضور ریاست محترم جمهوری توسط مسوولان بهداشت و درمان کشور قرائت شد، به این موضوع اشاره شد.

معتمدیان برگزاری کنکور در استان را موفقیت‌آمیز برشمرد و افزود: طی ماه‌های اخیر برگزاری کنکور به دغدغه جدی برای خانواده‌ها تبدیل شده و از طرفی مطالبات گروه‌های سیاسی و فشارهای رسانه‌ای، شرایط را برای تصمیم‌گیری سخت کرده بود اما در نهایت دولت به این جمع‌بندی رسید که تعویق کنکور، آثار روانی زیانباری دارد و با توجه به نزدیک بودن پاییز و احتمال تشدید کرونا، داوطلبان با مشکلات متعددی مواجه می‌شوند.

وی گفت: با پیش‌بینیِ تدابیر حداکثری و رعایت ضوابط بهداشتی کنکور سراسری برگزار شد، به گونه‌ای که مساحت حوزه‌های آزمون بیش از ۲ برابر پیش بینی و عوامل اجرایی از ۷۸ هزار نفر به ۱۷۵ هزار نفر در کشور افزایش یافت تا عوامل تخصصیِ حوزه بهداشت، نظارت بیشتری داشته باشند.

استاندار خراسان‌جنوبی یادآور شد: از ظرفیت مساجد، مصلی، ورزشگاه‌ها و سایر اماکن به خوبی استفاده و دغدغه تجمع خانواده‌ها نیز با حمایت عزیزان بسیجی در قالب طرح تکریم خانواده‌های داوطلبان، مدیریت شد تا از این آزمون به خوبی عبور کنیم.

وی افزود: افرادی که علائم حداقلی داشتند در اتاق‌های ایزوله آزمون دادند و حتی از افراد مبتلا به کرونا نیز در بیمارستان‌ها آزمون گرفته شد تا نشان دهیم با همدلی و هم‌افزایی می‌توان در شرایط سخت کرونایی، کارهای بزرگی انجام داد.

معتمدیان تصریح کرد: طبق اعلام اخیر سازمان بهداشت جهانی، حداقل ۲ سال زمان برای مدیریت کرونا نیاز است و باید بپذیریم تا در این شرایط زندگی کنیم و به گونه‌ای عمل کنیم تا فعالیت‌های اجتماعی مختل نشود.

در پایان نشست ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا به مناسبت روز پزشک، تعدادی از پزشکان به نمایندگی از جامعه پزشکی استان مورد تقدیر قرار گرفتند.