فرماندار خوسف گفت: علی‌رغم پیگیری‌های فراوان بحث بیمه مزارع گل نرگس به نتیجه نرسیده است که امیدواریم با قول‌های مساعد سازمان جهاد کشاورزی و بیمه محصول کشاورزی این امر برای سال آتی به نتیجه برسد.

محمدعلی آخوندی اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که تامین زیرساخت‌ها در شهرستان را با مشکل مواجه کرده است پراکندگی بسیار زیاد شهرستان است، به گونه‌ای که نرخ پراکندگی جمعیت در استان ۵.۲ نفر در هر کیلومتر مربع است و این نرخ در شهرستان ۱.۷ نفر است که این موضوع تامین زیرساخت‌ها برای مردم را با هزینه‌های چندین برابری ایجاد می‌کند.

وی افزود: با توجه به اینکه جمعیت به عنوان شاخص اصلی توزیع اعتبار است و خوسف نیز به عنوان سومین شهرستان وسیع خراسان جنوبی است از نظر اعتبارات در رتبه‌های دهم و یازدهم در استان است.

فرماندار خوسف بیان کرد: در حال حاضر به ۵۶ روستا به صورت سیار آبرسانی می‌شوند و تا پایان سال ۵ روستا از شبکه آبرسانی سیار حذف خواهد شد.

آخوندی ادامه داد: به پروژه آبرسانی ماهمیران ۲.۵ میلیارد تومان از محل منابع ملی تخصیص داده شده و اکنون۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با اجرای این پروژه‌ها، روستاهای ماهمیران ،کلاته شمس و رزگ و گلگون و تجگ از نعمت آب شرب بهره مند خواهند شد.

وی با بیان اینکه مخزن هزار متر مکعبی شهر خوسف که ۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و تاکنون یک میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده است، تصریح کرد: پروژه تعویض و تقویت شبکه آب شرب قصبه چهکندک با اعتبار یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در حال اجرا است این در دهه مبارک فجر به بهره برداری خواهد رسید.

فرماندار خوسف با بیان اینکه پروژه آبرسانی روستای شیخ آباد، آرک ، کمر سبز و سیب چاه در حال اجراست، اظهار کرد: تایمن آب شرب روستا یکی از زیرساختهای مهم میباشد که باید به صورت جد پیگیری شود.

وی با اشاره به اینکه احداث مسکن محرومین در راستای تثبت جمعیت و مهاجرت معکوس به روستاها بسیار طرح مهمی بوده است افزود: در راستای تامین برای تامین برق مسکن محرومین در ۱۵ روستای شهرستان ۴.۵ میلیارد تومان هزینه شده و برای تامین برق روستای یوشو با مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان در حال مناقصه است.

وی با اشاره به اینکه گردشگری به عنوان یک صنعت که میتواند در راستای افزایش درآمد جوامع محلی نقش اساسی ایفاد نماید تصریح کرد: خوسف بحث گردشگری آثار طبیعی و باستانی و هم گردشگری مذهبی ظرفیت‌های بسیاری است.

وی افزود: طرح خدماتی و زائرسرای پروژه آستان مقدس امام زاده شاه سلیمان علی(ع) ۲۵۰۰ متر مربع است که ۷۸۰ زیربنا و مبلغ ۱.۲ میلیارد تومان تسهیلات گرفته‌اند ۲.۷ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد که تاکنون ۱.۷ میلیارد هزینه شده و تا پایان سال آتی به بهره برداری می‌رسد.

ارائه تسهیلات به طرح‌های هنری و گردشگری

فرماندار خوسف بیان کرد: در حال حاضر ۹ پروژه گردشگری با پیش بینی اعتبار ۳۷ میلیارد تومان با میزان اشتغالزایی ۶۶ نفر در حال اجراست و از ابتدای سال جاری حدود یک میلیارد تومان تسهیلات برای رشته‌های صنایع دستی و گردشگری پرداخت شده است.

آخوندی ادامه داد: روستای خور به صورت مشروط ثبت ملی تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی شده است که در این روستا برای هر فردی که بخواهد در زمینه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی فعالیت کند آمادگی پرداخت تسهیلات داریم.

وی با بیان اینکه ۸۰ نفر به صورت مستقیم در کارگاه‌های تراش سنگ‌ها در شهرستان فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: شهر خوسف به عنوان شهر ملی پارچه بافی پنبه مله معرفی شده است و سالانه بیش از ده تن پنبه مله در ده هکتار در سطح زیر کشت ۷ هکتار برداشت می‌شود که توجه به رشته های فرآوری این محصول در دستور کار است.

آخوندی، خوسف را به عنوان یکی از قطب های مهم استان در کشاورزی مطرح دانست و افزود: بیشترین سطح زیر کشت عناب، پنبه مله و گل نرگس به عنوان محصولات استراتژیک استان در این شهرستان وجود دارد.

فرماندار خوسف بیان کرد: سالانه بیش از ۱۲ میلیون شاخه گل نرگس از ۲۴ هکتار سطح زیر کشت گل نرگس برداشت می‌شود و در سال جاری با ورودی تعاون روستایی بحث خرید تضمینی گل نرگس انجام می‌شود.

آخوندی ادامه داد: متاسفانه علی‌رغم پیگیری‌های فراوان بحث بیمه مزارع گل نرگس به نتیجه نرسیده است که امیدواریم با قول‌های مساعد سازمان جهاد کشاورزی و بیمه محصول کشاورزی این امر برای سال آتی به نتیجه برسد.

وی ادامه داد: ۱۶۵۰ هکتار سطح زیر کشت عناب در شهرستان وجود دارد که سالانه حدود ۴ هزار و ۴۵۵ تن عناب از این مزارع برداشت می‌شود و چهار کارخانه فرآوری عناب در شهرستان فعالیت می‌کنند که جز یکی از آنها مابقی موفق نبوده است.

فرماندار خوسف بیان کرد: کار ارزشمند جهاد دانشگاهی در احداث دهکده گیاهان داروئی و انجام پژوهش‌های علمی در خصوص عناب به عنوان یکی از محصولات استراتژیک شهرستان بسیار ارزشمند است.

وی از احداث ۵ کارخانه بسته بندی و فرآوری محصولات کشاورزی در شهرستان خبر داد و خاطر نشان ساخت: استفاده از ظرفیت های این کارخانه ها در راستای برند سازی و معرفی هر چه بیشتر این محصولات در دستور کار است.

آخوندی با بیان اینکه بزرگترین کشتارگاه دام صنعتی شرق کشور با اعتبار ۴۰ میلیارد تومان در حال اجراست که تا پایان سال فاز اول آن به بهره برداری می‌رسد، تصریح کرد: طی چند ماه اخیر پیگیری‌های زیادی جهت پرداخت تسهیلات کشتارگاه طیور صورت پذیرفته است است که امیدواریم به زودی تسهیلات این طرح نیز پرداخت شود.

۱۹ روستا تا پایان سال از شبکه گاز بهره مند می‌شوند

وی با بیان اینکه در شهرستان بیش از ۲۰۰ رستای دارای سکنه وجود دارد ، افزود: ۱۹ روستا در شهرستان خوسف تا پایان سال از شبکه گاز بهره مند خواهند شد.

فرماندار خوسف بیان کرد: در راستای تامین گاز دهستان قلعه زری میزان ۱۸ کیلومتر از ۳۵ کیلومتر شبکه تغذیه انجام شده است و امیدواریم تا پایان سال روستاهای بصیران و قلعه زری از نعمت گاز برخوردار شوند.

آخوندی با بیان اینکه پروژه تامین گاز روستاهای محور سرچماه عماری نیز ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: دو خط تغذیه برک سلطانی به سمت بصیران و خط تغذیه چاه زرد به دهن رود محور در حال اجراست.

وی بیان کرد: ۱۱ درصد جمعیت شهرستان معادل ۳۰۲۶ نفر جمعیت در مناطق عشایری ساکن هستند و بیش از ۳ میلیارد تومان در دو ماه گذشته تسهیلات قرض‌الحسنه در قالب تسهیلات گوشت قرمز و قبل از آن نیز ۴.۵ میلیارد تومان تسهیلات معرفی به بانک بوده است.

فرماندار خوسف خاطرنشان کرد: در بحث کشاورزی، پروژه های آبیاری تحت فشار در سطح ۷۳۷.۷ هکتار و ۳۹۲.۲۹ هکتار آبیاری کم فشار به جمع اعتبار بلاعوض دولتی ۷ میلیارد و ۴۹۷ میلیون تومان از ابتدای سالجاری انجام شده است.

آخوندی از اجرای ۵ کیلومتر لوله گذاری مزارع کشاورزی با اعتبار ۶۹۳ میلیون تومان خبر داد و گفت: عملیات اجرایی مرمت ۲۹ قنات در با جمع اعتبار ۳۲۳۹۴ میلیون ریال و مطالعه و طراحی ۲۶۹ میلیون تومان برای سامانه‌های نوین آبیاری در حال اجراست.

وی افزود: از محل تسهیلات اشتغال روستایی از کارگروه استانی ۲۲۰ طرح با اعتبار ۷۳ میلیارد و ۹۰۸ میلیون طرح مصوب شده است که از این میزان به ۲۱۴ طرح با اعتبار ۷۰ میلیارد و ۹۷۸ میلیون ریال پرداخت شده است و میزان اشتغالزایی این طرح ها نیز ۷۹۳ نفر می باشد.

فرماندار خوسف خاطرنشان کرد: از محل اعتبارات اشتغال روستایی کارگروه ملی نیز ۳ طرح معادن طلای کودکان، شادان و کشتارگاه صنعتی آرک آریا شرق ۵۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون اعتبار مصوب داشته است که از این میزان ۳۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان پرداخت شده است.

ساخت مساکن روستایی

آخوندی ادامه داد: در طرح اقشار آسیب پذیر نیز در شهرستان خوسف سهمیه تخصیصی با پیگیری‌های انجام شده از ۱۵۰ واحد به ۴۲۰ واحد افزایش پیدا کرده است که از این تعداد ۱۳۷ واحد پروانه دریافت کرده‌اند.

وی یادآور شد: در شهر جدیدالتاسیس ماژان نیز ۱۵۰ واحد مسکن روستایی در حال واگذاری است و به هر متقاضی ۵۰ میلیون تومان تسهیلات کم بهره ۱۵ ساله و ۳۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض پرداخت می‌شود.