استاندار خراسان جنوبی مدیران امور عشایر را مکلف به بروزرسانی «سند توسعه جامعه عشایری» کرد تا از طریق آن ورود سرمایه‌گذاران به این حوزه تسهیل و موجبات توسعه بیش از پیش استان مهیا شود.

 حمید ملانوری در نشست هم‌اندیشی مدیرکل امور عشایر استان و هیات همراه به ظرفیت‌های کم‌نظیر جامعه عشایری خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: این استان از حیث تعداد عشایر در رتبه چهارم کشور قرار دارد که این میزان ۱۳ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: تولید سالانه ۱۱ تن شیر، هشت هزار و ۴۰۰ تن گوشت و ۸۰۰ تن کرک و پشم و صنایع دستی منحصر به فرد از مزایای حضور عشایر در استان است.

استاندار خراسان جنوبی به ظرفیت‌های بی‌بدیل استان در مرز، گردشگری و معدن اشاره کرد و گفت: باید در کنار ظرفیت‌های استان، به ظرفیت عظیم جامعه عشایری نیز اشاره کرد و به عنوان یکی از محورهای توسعه در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به خدمات شایان توجه نظام اسلامی در توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز جامعه عشایری تصریح کرد: با فراهم کردن امکانات نسبی نظیر آبرسانی، تامین آب شرب و راه‌اندازی اتحادیه عشایری، باید میزان بهره‌وری و تولید ثروت در این بخش از  جامعه خدوم استان ارتقا یابد، چرا که آثار و برکات آن متوجه عشایر پرتلاش شده و هم استان را منتفع می‌کند و می‌تواند جدای از افزایش ارزش واقعی، ارزش آفرین نیز باشد.

ملانوری ادامه داد: باید با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته نسبت به افزایش حداکثری ارزش افزوده محصولات جامعه عشایری استان نظیر محصولات صنایع دستی و محصولات دامی تلاش شود.

وی به ظرفیت تعاونی‌ها و صندوق‌های شکل گرفته برای جامعه عشایری استان اشاره کرد و گفت: باید این مراکز به محلی برای رفع نیازهای جامعه عشایری استان تبدیل شوند و فضایی مطمئن برای فعالیت آنها باشند.

مدیرکل امور عشایر استان خراسان جنوبی نیز در این نشست توضیحات جامع درخصوص وضعیت جامعه عشایری و اقدامات و برنامه‌های انجام شده برای رفع نیاز این قشر از جامعه ارائه کرد.