مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۱۳ واحد پلاسما توسط بهبودیافتگان کرونا در این استان اهدا و از این تعداد ۱۰۵ واحد بین بیماران توزیع شده است.

ابراهیم میری مقدم روز چهارشنبه  افزود: با توجه به اینکه در فصل پاییز احتمال شیوع همزمان آنفلوآنزا و کرونا افزایش یافته است از بهبودیافتگان درخواست داریم برای اهدای پلاسما به مرکز اهدای خون بیرجند مراجعه کنند.

وی بهترین زمان برای اهدای پلاسما توسط بهبودیافتگان کرونا را ۲۸ تا ۳۰ روز بعد از بهبودی عنوان کرد و گفت: مردم مطمئن باشند مراکز انتقال خون استان بسیار امن و پروتکل‌های بهداشتی به صورت مستمر در حال انجام است.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی در ارتباط با شرایط اهدای پلاسما توسط بهبودیافتگان کرونا تصریح کرد: بهبودیافتگان ۱۸ تا ۶۵ سال بدون سابقه بارداری می‌توانند برای اهدای پلاسما به مرکز انتقال خون بیرجند در خیابان پاسداران مراجعه کنند.

وی درباره اهدای خون نیز گفت: امسال ۱۲ هزار و ۹۲۹ نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون استان مراجعه کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل (۱۴ هزار و ۷۹ نفر) هشت درصد کاهش داشته است.

میری مقدم با بیان اینکه امسال تاکنون در مجموع ۱۰ هزار و ۵۵۰ نفر موفق به اهدای خون شدند افزود: میزان اهدای خون نسبت به مدت مشابه سال قبل سه درصد افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون یک هزار و ۶۳۰ نفر اولین بار خون اهدا کردند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵.۲ درصد افزایش یافته است.

وی گفت: در این مدت ۸۸۴ خانم موفق به اهدای خون شدند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲.۴ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین از مجموع اهداکنندگان خون، ۹ هزار و ۶۰۶ واحد مربوط به آقایان است که نشان از کاهش ۲.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد.

وی از کاهش ۱۵.۳ درصدی مراجعه اهداکنندگان خون مستمر در استان خبر داد و گفت: این در حالی است که اهدای پلاکت در استان امسال ۳۷ درصد افزایش یافته است.

میری مقدم افزود: ۶ ماه نخست سال جاری ۱۳۷ پلاکت خون اهدا شده در حالی که ۶ ماه سال گذشته ۸۵ پلاکت اهدا شده است.

وی گفت: امسال ۱۷ هزار و ۲۷۰ پاکت خون و فراورده به مراکز درمانی استان ارسال شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶.۱ درصد رشد را نشان می‌دهد.