فرماندار خوسف با اشاره به وجود مقبره ابن حسام به عنوان یکی از مهم‌ترین شاعران استان، بر تدوین طرح توسعه این مقبره تاکید و اظهار کرد: هر عملیات عمرانی و استفاده از آن باید در قالب طرح توسعه صورت گیرد.

محمدعلی آخوندی،  در حاشیه بازدید از اداره میراث فرهنگی خوسف ، با اشاره به نقش ویژه گردشگری در توسعه شهرستان، گفت: ظرفیت‌های بسیار زیادی در حوزه در خوسف وجود دارد.

وی با اشاره به ثبت ملی شهر مله بافی خوسف و سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی خور، بیان کرد: همه دستگاه‌های دولتی موظف حمایت از سرمایه گذاری‌ها در این بخش‌ها هستند.

آخوندی با اشاره به سفر رئیس کمیته امداد کشور به شهرستان طی هفته گذشته، اظهار کرد: قول‌های بسیار خوبی در راستای حمایت از صنایع دستی توسط ایشان داده شده است و ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) نیز طرح‌های بسیار خوبی برای حمایت از این صنایع دارد که اطلاع رسانی‌های بیشتری باید صورت پذیرد.

فرماندار خوسف اظهار کرد: ارتقای سطح این مجموعه از نمایندگی به اداره با توجه به گستردگی شرح وظایف مورد انتظار است که امیدواریم هر چه سریعتر این امر محقق شود؛ شهرستان با بیش از ۹۰ اثر تاریخی، طبیعی و تاریخی ثبت شده و ۱۹۰ اثر معرفی شده در آستانه ثبت ملی دارد.

وی بر حمایت از سرمایه گذاری‌ها در قالب برنامه مدون و زمان بندی شده تاکید کرد و ادامه داد: اگر سرمایه گذار  از برنامه پیش بینی شده عقب تر بود باید همه دستگاه‌ها برای رفع کمبودها و عقب افتادگی‌ها از برنامه پیگیری کنند و در صورتی که سرمایه گذار اهلیت لازم نداشته باشد و به هر دلیلی نخواهد بر اساس برنامه پیش رود، باید اقدامات قانونی صورت پذیرد.

آخوندی با اشاره به اینکه معرفی جاذبه‌های گردشگری شهرستان در رسانه‌ها و فضای مجازی بسیار اهمیت دارد، افزود: صنعت گردشگری یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی برای برقراری توسعه پایدار، تبادل فرهنگی و ایجاد صلح و آرامش است که به عنوان  صنعت سود آور قرن لقب گرفته است.

وی گفت: روستای سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی خور، بافت تاریخی و ارزشمند خوسف با ده‌ها خانه قدیمی، روستاهای تاریخی و ییلاقی خور،  گل،  عیلکی،  شهرستانک، بین آباد و آرک، کویر و دق اکبرآباد، دست کندهای روستای گارجگان، سنگ نگاره‌های هردنگ و  امام زاده‌ها و مجتمع‌های فرهنگی و مذهبی بلنجیر، نصرآباد، شاه سیمان علی(ع) و صدها جاذبه گردشگری دیگر امکان جذب گردشگران داخلی و خارجی را افزایش داده است.

فرماندار خوسف اظهار کرد: این ظرفیت‌ها ضرورت توجه ویژه مسئولان کشوری و استانی به حوزه گردشگری به عنوان محور توسعه شهرستان را می‌طلبد که این مهم با ایجاد زمینه لازم جهت سرمایه‌گذاری و کارآفرینی در این صنعت محقق خواهد شد.

آخوندی بیان کرد: با پیگیری‌های انجام شده و برگزاری جلسات با مدیر کل راه و شهرسازی استان مقرر شده است از محل ستاد بازآفرینی پایدار شهری اعتبار خوبی به بافت تاریخی و ارزشمند خوسف اختصاص یابد .

آخوندی اظهار کرد: با توجه بیشتر به صنعت گردشگری و استفاده از همه ظرفیت‌ها، معرفی و اطلاع رسانی در این خصوص می‌توان خوسف را به عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگری در شرق کشور معرفی کرد که با این اقدام درآمدهای بسیار خوبی به شهرستان خواهد رسید و زمینه بیش از پیش توسعه شهرستان را رقم خواهد زد.

وی یادآور شد: ظرفیت خوسف و با تاریخ چند هزارساله آن و با بزرگان، دانشمندان و علمای بزرگی که دارد به خوبی معرفی نشده و این امر تلاش‌های دو چندانی را می‌طلبد.