بخش دوم گفت و گوی محمدصادق معتمدیان، استاندار خراسان جنوبی با خبرگزاری ایسنا در تهران :
?یکی از برنامه‌های ما در بحث توسعه استان توجه به مرزها، بازارچه‌ها، تجارت بین‌الملل، گردشگری و صنایع دستی به عنوان محورهای توسعه است.
?خراسان جنوبی ظرفیت‌های بسیاری دارد که باید معرفی شود و باید سعی کنیم چهره زیبای استان را معرفی کنیم.
?بیابان لوت، اولین اثر طبیعی ثبت شده ایران در فهرست میراث جهانی است و علاوه بر آن ۶۰ جاذبه طبیعی دیگر نیز در استان وجود دارد، اما متاسفانه به دلیل نبود زیرساخت‌ها و ناشناخته بودن استان، در بحث گردشگری اقدام خاصی صورت نگرفته است.
?خراسان جنوبی حدود ۴۰ نوع محصولات صنایع‌دستی دارد که برای معرفی آنها سعی کرده‌ایم به بازاریابی توجه خاصی داشته باشیم.
?امسال قیمت زرشک افزایش پیدا کرد، اما نقش دلالان و منافعی که می برند، پررنگ بوده و منافع زیادی نصیب کشاورز نمی‌شود.
?در بخش صادرات زرشک، استقبال خوبی از سوی کشورهای آلمان، روسیه و ترکیه برای این محصول وجود دارد و به دنبال این هستیم که بازار جدیدی را برای کشاورزان فراهم کنیم.
?به دنبال ایجاد گمرک تخصصی برای محصولات استراتژیک استان هستیم تا صادرکنندگان بتوانند به صورت مستقیم محصولات کشاورزی خود را صادر کنند.
?خراسان جنوبی از نظر اقلیمی و باتوجه به کویری بودن، شرایط بسیار مناسبی برای پرورش شتر دارد و از نظر تعداد نفر شتر، استان دوم در کشور هستیم.
?در این راستا طرحی را آماده کردیم که طی آن بتوانیم طبق یک برنامه سه ساله، استان را به هاب منطقه‌ای شتر تبدیل کنیم.
?با اجرای این تفاهم‌ نامه ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای استان در اختیار مردم قرار می‌گیرد که بخش عمده‌ای از آن به ایجاد صنایع فرآوری مربوط می‌شود.
?پیش‌بینی شده از این طریق تا پایان دولت، بیش از ۱۰ هزار شغل ایجاد کنیم.

مرز ماهیرود از مرزهای تجاری فعال استان است که در سال ۹۶ حدود یک میلیارد دلار صادرات داشته و نقش مهمی در بحث تجارت ایفا می‌کند.
?مرز ماهیرود با استان فراه که یکی از استان‌های مهم افغانستان است ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد که در این راستا پروژه‌ای از سال‌ها قبل برای اتصال ماهیرود به فراه آغاز شده که حدود ۶۰ درصد آن انجام شده و اخیراً نیز دو میلیون دلار برای این طرح تخصیص داده شد.
?حدود دو ماه گذشته قطعه ۳۰ کیلومتری از این جاده را به مناقصه گذاشتیم و امیدواریم با راه اندازی این جاده شاهد تحول ترانزیتی باشیم.
?با راه‌اندازی این جاده حدود ۴۰۰ کیلومتر به شاهراه‌های ارتباطی آسیای میانه نزدیک‌تر می‌شویم و هزینه‌های تمام شده کاهش می‌یابد.
?به دنبال این هستیم که با طراحی مدلی، مدیریت مهاجرت معکوس را در استان داشته باشیم؛ در این راستا چندین پروژه از جمله احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی در مناطق روستایی را دنبال کردیم و تفاهم‌نامه سه جانبه‌ای با سازمان برنامه و بودجه کشور، کمیته امداد و بنیاد مسکن در اسفندماه سال گذشته با حضور دکترنوبخت در استان منعقد شده است.
?در سفر معاون اول رئیس جمهور و جمعی از وزرا به منظور شرکت درهمایش ملی روز روستا و عشایر به خراسان جنوبی، عملیات اجرایی قطعه ۱۶ این پروژه به طول ۳۲ کیلومتر آغاز شد.
?جلسات متعددی در ستاد انتخابات استان برگزار شده و با اقدامات صورت گرفته و برنامه‌ریزی‌های انجام شده، امنیت و سلامت انتخابات را تامین خواهیم کرد.
?خراسان جنوبی جزء استان‌هایی است که بیشترین مشارکت را در انتخابات، طی سال‌های گذشته داشته است.