استاندار خراسان جنوبی گفت: دغدغه‌ها و مشکلات سرمایه‌گذاران در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید بررسی می‌شود و براساس ظرفیت‌های قانونی نسبت به رفع آنها اقدام می‌کنیم.

حمید ملانوری روز یکشنبه در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان خراسان جنوبی افزود: باید براساس ظرفیت‌های قانونی از سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان به ویژه در شرایط فعلی حمایت کنیم و همه دستگاه‌ها نیز به دنبال کمک به سرمایه‌گذاران هستند تا در حوزه سرمایه‌گذاری و تولید تسهیل لازم انجام شود.

وی تصریح کرد: در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به دنبال کسب منافع دولت نیستیم بلکه به دنبال منافع بخش خصوصی هستیم تا تولید در استان ما رونق بگیرد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به دستور کار اصلی این نشست درباره مشکلات یکی از واحدهای تولیدی در بیرجند گفت: تا جایی که امکان داریم باید مسیر سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذار طرح کاشی فرزاد آسان کنیم چرا که سرمایه‌گذار این طرح‌، اقدامات بزرگی را در استان انجام داده و اشتغال زیادی را ایجاد کرده است که جای تقدیر دارد.

وی با اشاره به درخواست ۴.۵ لیتر بر ثانیه آب توسط سرمایه‌گذار طرح کاشی فرزاد برای طرح توسعه‌ کارخانه اظهار داشت: ۲.۵ لیتر بر ثانیه آب در اختیار سرمایه‌گذار طرح قرار گرفته و تامین ۲ لیتر بر ثانیه دیگر هم در شورای حفاظت از منابع آب طی هفته جاری مصوب می‌شود و تا ۱۵ مرداد در اختیار سرمایه‌گذار قرار خواهد گرفت.

ملانوری افزود: همچنین سرمایه‌گذار طرح کاشی فرزاد درخواست خرید ۱۰ لیتر بر ثانیه آب از چاه‌های کشاورزی منطقه را دارد که شرکت آب تا ۱۵ مرداد مجوز مربوطه را صادر کند و در اختیار سرمایه‌گذار قرار خواهد داد.

وی اظهار داشت: در پیگیری و حل مشکلات سرمایه‌گذار این واحد تولیدی، مسوولان وزارت صمت به صورت شفاهی و کتبی حمایت کردند اما واقعا یک دستورالعمل و قانونی را مطرح نکردند که استان به استناد این قانون اقدامی را در راستای حمایت از سرمایه‌گذار انجام دهد.

استاندار خراسان جنوبی درباره نحوه بخشودگی مالیات بر ارزش افزوده طرح کاشی فرزاد هم پیشنهاد داد: با هماهنگی مسوولان وزارت صمت و سازمان امور مالیاتی در تهران و با حضور مسوولان متولی استان جلسه‌ای برگزار شود تا در این جلسه راهکارهای لازم و کارشناسی ارائه و در راستای حمایت از سرمایه‌گذار تصویب و اجرایی شود.

وی به بازدیدش از این کارخانه اشاره کرد و گفت: تاکنون اقدمات جهش‌وار در این طرح صنعتی رخ داده است که جای تقدیر دارد و دست سرمایه‌گذار این طرح را باید بوسید.

ملانوری تاکید کرد: باید سرمایه‌گذارانی که صلاحیت سرمایه‌گذاری را دارند و منابع استان را هدر نمی‌دهند مورد حمایت قرار دهیم، گاهی در گذشته افرادی زمین و تسهیلات را گرفتند اما به دلایل مختلف از جمله سوء مدیریت، سهل‌انگاری یا سوء‌استفاده، منابع استان را هدر دادند که باید از تکرار این نوع موضوعات در استان جلوگیری کنیم.

وی افزود: همه اقداماتی که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در استان انجام می‌دهند یک عمل صالح و کار خیرخواهانه است و ما به سرمایه‌گذاران فقط به عنوان سرمایه‌گذاران حوزه اقتصادی نگاه نمی‌کنیم بلکه نگاه خیرخواهانه داریم به همین دلیل است که برای آنان فرش قرمز پهن می‌کنیم چرا که آنان منشاء اشتغال، توسعه اقتصادی و رفاه برای مردم هستند.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: متاسفانه واحدهای تولیدی و صنعتی ما علیرغم حجم بالای سرمایه‌گذاری، بازاریاب و مدیر فروش خوبی ندارند که باید واحدهای تولیدی در زمینه فروش محصولات تولیدی خود تلاش کنند.

وی گفت: ما هم به دستگاه‌های اجرایی استان ابلاغ می‌کنیم که در زمینه مصارف خود از تولیدات بومی استان استفاده کنند.

نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید امروز با هدف بررسی مشکلات شرکت کاشی و سرامیک فرزاد و ارائه راهکارهای لازم برای رفع موانع تولید در برخی واحدهای تولیدی استان برگزار شد.