مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: ۳۸۵ میلیارد تومان برای پروژه‌های نیمه‌تمام فرهنگی استان نیاز است که باید از محل اعتبارات استانی و ملی تامین شود.

علی فرخنده  در نشست صمیمی استاندار با مدیران ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، افزود: از این میزان ۲۲۰ میلیارد تومان مربوط به پروژه‌های دارای اعتبار ملی و ۱۶۵ میلیارد تومان اعتبار استانی است.

وی مساحت پروژه‌های در دست احداث استان را ۲۶ هزار و ۵۰۰ مترمربع دانست و اظهار داشت: یکی از این پروژه‌ها تالار بزرگ شهر با ۱۰ هزار مترمربع زیربنا است که اعتبار ملی دارد و فونداسیون آن اجرا شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: در حال حاضر ۲۰ هزار متر فضای در حال بهره‌برداری داریم که بخشی از آن فرسوده و برای بازسازی نیاز به ۱۳ میلیارد تومان اعتبار است.

وی با تاکید بر لزوم ساماندهی انجمن‌های استان تصریح کرد: ساختمان خانه فرهنگ متعلق به انجمن‌های استان است و با ساماندهی انجمن‌ها باید در این خانه مستقر شوند.

فرخنده ادامه داد: تنها سالن فنی تئاتر در مرکز استان سالن علامه فرزان است که سال ۹۵ دچار حریق شد و از سال ۹۶ تاکنون به اتمام نرسیده و ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی عنوان کرد: یکی از خلاءهای استان نبود هنرستان پسرانه با عنوان هنرهای زیبا است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قول داده در صورت تامین زمین، مجوز را صادر کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی یادآور شد: تجهیزات برخی از سالن‌ها و مجتمع‌های هنری شهر به دلیل قدمت زیاد فرسوده است لذا در زمینه بروزرسانی نیاز به تامین اعتبار داریم.

وی گفت: در زمینه پایش تصویری اداره کل فرهنگ و ارشاد استان دچار ضعف و مشکل هستیم که برای تجهیز و بروزرسانی نیاز به مساعدت مالی داریم.

فرخنده با اشاره به خالی بودن ۳۰ درصد پست‌های سازمانی این نهاد در استان افزود: به دلیل کمبود نیرو ساعت اداری در این اداره معنا ندارد و همکاران در بخش‌های مختلف پای کار هستند.

وی اظهار داشت: حداقل هشت نفر نیروی انسانی فعلا لازم داریم تا زمانیکه آزمون استخدامی برگزار و نیرو جذب شود، چون امسال هشت نفر بازنشسته شدند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: با حمایت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تمامی معوقات این اداره تا پایان مهرماه صفر شده است.

وی با اشاره به فرسوده بودن ۵۰ درصد ناوگان حمل و نقل اداره کل فرهنگ و ارشاد استان تصریح کرد: درخواست داریم حداقل یک دستگاه ون برای اداره کل به عنوان دبیر شورای اطلاع‌رسانی استان تامین شود تا در مناسبت‌های مختلف اصحاب رسانه از این ظرفیت استفاده کنند.

فرخنده با اشاره به برگزاری ۲ رویداد ملی فرهنگی در استان گفت: با توجه به اهمیت این حوزه تفاهم‌نامه‌ای با معاون فرهنگی وزیر در خصوص کتاب امضا شد که یک میلیارد تومان اعتبار ملی در صورت آورده استان اختصاص خواهد یافت.

وی اظهار داشت: جشنواره ملی تالاب کجی نمکراز نهبندان بعد از گذشت دو سال از شیوع کرونا و عدم برگزاری، امسال در دستور کار قرار دارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی تصریح کرد: یکی از اقدامات اساسی برای جلوگیری از روزمره‌گی‌ها، تهیه سند تحول فرهنگ و ارشاد اسلامی است که پیش‌نویس آن نهایی شده است و بر این اساس برنامه‌ها را پیش خواهیم برد.

وی ادامه داد: در این سند چند اصل از جمله جبهه‌سازی، هوشمندسازی و توانمندسازی مدنظر قرار گرفته است و اصل عدالت‌محوری مدنظر قرار گرفته است.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی هم گفت: جشنواره ملی سواد رسانه‌ای اردیبهشت ماه سال آینده در استان برگزار می‌شود اما نیاز است جشنواره ملی مطبوعات را در هم در استان برگزار کنیم.

محمد رمضانی افزود: با توجه به ظرفیت رسانه‌ای استان و برگزاری خوب جشنواره مطبوعات شرق کشور، پیگیر هستیم تا جشنواره ملی مطبوعات را نیز برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی خراسان جنوبی با حضور اعضای حقیقی فعال شده است، اظها داشت: با حضور اساتید دانشگاه پدران، مفاخر، سرآمدان و فرهنگ‌پژوهان استان در حال شناسایی است.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بر لزوم پیوست رسانه‌ای پروژه‌ها و برنامه‌های دولت در استان تصریح کرد: اقدامات و فعالیت‌های خوبی توسط دولت در استان انجام می‌شود اما به مردم اطلاع‌رسانی کمتری می‌شود.

نوشته و خبر نگار : مهدیه حسن پور دبیر سرویس فرهنگی و هنری و ا.حسن پور