رییس اداره منابع آب شهرستان سرایان گفت: بخشی از آب سد شهید پارسا به منظور آبیاری اراضی کشاورزی پایین دست سد در این شهرستان رهاسازی شد.

 سید هاشم حجتی اظهار داشت: طی سه سال متوالی و به منظور استفاده بهینه از منابع آب سطحی، نسبت به رهاسازی برای آبیاری کردن اراضی پایین دست سد شهید پارسا اقدام شده است.

وی افزود: در سال جاری نیز با توجه به آب ذخیره شده در پشت سد، برای ۱۲۰ هکتار از اراضی کشاورزی آب رهاسازی شده است.

رییس اداره منابع آب شهرستان سرایان با اشاره به فاصله هفت کیلومتری خروجی سد و بندهای کشاورزان خاطرنشان کرد: برای افزایش راندمان انتقال آب سد و جلوگیری از اتلاف آب، نسبت به لایروبی کانال انتقال به طول ۳ کیلومتر اقدام شد.

سد شهید پارسا در گذشته به دلیل کاهش نزولات آسمانی و تداوم خشکسالی در خراسان جنوبی با کمبود شدید منابع آبی مواجه شده بود اما در سال‌های اخیر با توجه به بارندگی‌های خوب آبگیری شد.

از ابتدای سال زراعی جاری (مهر ۹۸) تا اردیبهشت امسال میانگین بارندگی در خراسان جنوبی ۱۵۱ میلیمتر بوده که نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد و نسبت به بلندمدت ۴۴ درصد افزایش داشته است.

با این وجود مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: بارندگی‌های قابل توجه سال آبی جاری هشت درصد از خشکسالی را کاهش داد اما خشکسالی در ۹۲ درصد مساحت استان همچنان پابرجا است.

علیرضا خندان رو اظهار داشت: شهرستان قاینات ۳۰۹، زیرکوه ۲۴۱، بیرجند ۲۳۳، فردوس ۱۹۹، سربیشه ۱۸۹، درمیان ۱۸۸، سرایان ۱۸۶، بشرویه ۱۷۵، خوسف ۱۳۸، طبس ۱۲۰ و شهرستان نهبندان ۸۹ میلیمتر بارندگی داشته‌اند.

سند سازگاری با کم‌آبی نیز با تصویب شورای عالی آب در خراسان جوبی از سال گذشته به عنوان استان پایلوت کشور در دست اجرا است.

سدهای مخزنی کریت و دره بید شهرستان طبس، سد تغذیه‌ای حصارسنگی شهرستان بیرجند، سد مخزنی فرخی قاین، سد تغذیه‌ای شوسف در نهبندان، سد مخزنی رزه شهرستان درمیان و سد شهید پارسا شهرستان سرایان از مهمترین سدهای خراسان جنوبی هستند.