استاندار خراسان جنوبی گفت: توزیع میوه تنظیم بازار از ۲۶ اسفند در استان آغاز می‌شود و از نظر ذخیره‌سازی اقلام اساسی وضعیت مناسبی داریم.

 جواد قناعت  در نشست مشترک ستاد تنظیم بازار و کمیته اقدام مشترک، به بازدید امروز خود از انبارهای ذخیره‌سازی اقلام اساسی از جمله سردخانه ذخیره‌سازی میوه و مرکبات اشاره کرد و گفت: ۲۹۵ تن انواع میوه نوروزی در استان ذخیره‌سازی شده که ۱۵ درصد بیشتر از مصوبه کمیسیون تنظیم بازار است.

وی تاکید کرد: محل‌های توزیع میوه تنظیم بازار با بنر مشخص و نظارت‌ کامل بر نحوه توزیع توسط دستگاه‌های متولی انجام شود.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه نظارت بر بازار از جمله مراکز عرضه و توزیع اقلام اساسی باید کامل و دقیق باشد گفت: در این نظارت‌ها با هرگونه تخلف احتمالی برخورد قاطع و جدی صورت گیرد.

وی افزود: در آستانه سال نو هستیم و سال جدید هم مقارن با ماه مبارک رمضان شده که باید در این مدت نسبت به تامین اقلام اساسی مردم، توزیع مناسب و رصد آن نسبت به سایر روزهای سال جدی‌تر باشیم.

قناعت با اشاره به بازدید امروز خود از انبارها و سردخانه‌های ذخیره کالاهای اساسی استان گفت: بازدیدی از سردخانه گوشت قرمز و گوشت مرغ داشتیم که خوشبختانه درخصوص تامین گوشت قرمز و سفید در استان هیچ مشکلی نداریم.

کمبود سردخانه از مشکلات استان است

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات اساسی در خراسان جنوبی کمبود سردخانه است و به دلیل کمبود سردخانه مرغ منجمد استان در استان‌های همجوار نگهداری می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی افزود: صبح امروز با یکی از سرمایه‌گذاران ایجاد سردخانه در مرکز استان دیدار داشتیم و باید پیگیرها برای احداث سردخانه به گونه‌ای انجام شود که فروردین سال آینده در بیرجند عملیات اجرایی سردخانه ۳۰ هزار تنی در سه فاز آغاز تا برای همیشه مشکل ضعف سردخانه در استان رفع شود.

وی گفت: همچنین از انبارهای ذخیره برنج و شکر مرکز استان بازدید شد و در زمینه تامین شکر، برنج و گندم به اندازه مصرف تا سه ماه تامین شده و مردم هیچ نگرانی نداشته باشند.

قناعت به بازدید از انبار شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اشاره کرد و افزود: از ابتدای سال جاری ۱۲ هزار تن کود شیمیایی در استان توزیع شده و ۶ هزار و ۷۵۰ تن هم ذخیره داریم.

اتصال ۵۶۷ فروشگاه به سامانه کالابرگ الکترونیک

وی اجرای طرح کالابرگ الکترونیک را اقدامی بسیار ارزشمند دانست و گفت: مدیران دستگاه‌های متولی حمایت‌های لازم را داشته باشند تا این طرح با موفقیت به نحو احسن در استان اجرا شود.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تاکنون ۵۶۷ فروشگاه در استان به سامانه کالابرگ الکترونیک متصل شده‌اند گفت: اگر فروشگاه‌های بیشتری خواهان اتصال به این سامانه باشند جای نگرانی وجود ندارد.

وی ادامه داد: استفاده از کالابرگ الکترونیکی اختیاری است و از رشد نقدینگی جلوگیری می‌کند.

قناعت همچنین گفت: در سامانه ۱۲۴ صمت علاوه بر پاسخگویی هوشمند، نیروی کشیک در نظر گرفته شود تا در صورت مراجعه حضوری مردم امکان پاسخگویی وجود داشته باشد.

لزوم تامین به موقع گوشت قرمز و مرغ

وی عنوان کرد: با توجه به افزایش تقاضا برای گوشت سفید و قرمز، برنج و شکر در استان دستگاه‌های متولی تدابیر لازم را برای تامین و توزیع به موقع این اقلام به خصوص گوشت مرغ انجام دهند.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه در تعطیلات نوروز کشتارگاه‌های طیور باید فعال باشد افزود: نظارت کامل بر فعالیت نانوایی‌ها نیز انجام شود تا مردم ما در تامین نان خود مشکلی نداشته باشد.

وی گفت: سامانه “نانی نو” سامانه‌ای هوشمند است که سهمیه آرد نانوایی‌ها را براساس پخت و عرضه کم و زیاد می‌کند و مسئولان دخالتی در کاهش سهمیه‌ها ندارند.

قناعت در عین حال از افزایش سهمیه آرد نانوایی‌های استان در سال جاری خبر داد و گفت: در زمینه تامین و ذخیره‌سازی آرد در استان مشکلی نداریم.

وی ادامه داد: درخصوص تامین آرد شهرستان‌های گردشگرپذیر در نوروز مشکلی نداریم و آرد مورد نیاز را تامین خواهیم کرد.

اجرای طرح کالابرگ الکترونیک از ۱۵ اسفند

همچنین معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۵۶۷ فروشگاه در تمامی شهرستان‌های استان به سامانه کالابرگ الکترونیک متصل شدند.

جواد اشرفی اظهار داشت: این طرح از ۱۵ اسفند در خراسان جنوبی همزمان با سراسر کشور آغاز شد.

وی افزود: در این طرح امکان خرید اعتباری ۱۰ قلم کالای اساسی شامل ماست، شیر،‌ پنیر، قند و شکر، ماکارونی، روغن مایع، برنج، مرغ و تخم مرغ تا سقف مبلغ یارانه خانوار یک ماه زودتر از تاریخ واریز نقدی فراهم شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: استفاده از اعتبار کاملا اختیاری بوده و از طریق تمامی کارت‌های بانکی به نام سرپرست خانوار امکان‌پذیر است.

اشرفی گفت: همچنین در مورد کالاهای مشمول طرح هم الزامی به خرید یک نشان تجاری خاص نیست و افراد می‌توانند از گروه‌های کالایی اعلام شده از هر نشان تجاری دلخواه خرید خود را انجام دهند.

وی اظهار داشت: خانوارهایی که یارانه دریافت می‌کنند، برای مشاهده‌ میزان اعتبار، لیست کالاها و فروشگاه‌های مشمول طرح ملی کالابرگ الکترونیک با تلفن همراه سرپرست خانوار، کد دستوری #۲۸*۷۸۸* را شماره‌گیری کرده و یا به درگاه اینترنتی shoma.sfara.ir مراجعه کنند.

اشرفی تصریح کرد: چنانچه خانوارها تمایل به خرید کالای الکترونیکی نداشتند، همچنان امکان برداشت نقدی یارانه واریزی ماه‌های بعد وجود دارد به این نحو که اگر کالا خریداری شد اعتبار یارانه کسر می‌شود و ماه بعد مبلغ یارانه مجدد در کارت سرپرست خانوار شارژ می‌شود تا در صورت تمایل کالا خریداری یا آن را از حساب خود به طور نقدی برداشت کند.

وی ادامه داد: تاکنون ۵۹۲ خانوار خراسان جنوبی از طریق طرح کالابرگ الکترونیک خرید انجام داده‌اند.

خراسان جنوبی صادرکننده گوشت مرغ است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت: از ابتدای امسال تا ۲۴ اسفند ماه جاری ۲۷ هزار و ۴۲۲ تن گوشت مرغ در استان تولید شده که از این مقدار ۱۰ هزار و ۹۴۳ تن در استان و بقیه به خارج استان ارسال شده است.

مهدی جعفری افزود: از ابتدای سال جاری پنج هزار و ۳۵۸ تن روغن خوارکی، هزار و ۵۷۹ تن مرغ منجمد، ۴۵۶ تن گوشت گوساله، ۱۳۴ تن گوشت گوسفندی، چهار هزار و ۲۴۲ تن برنج و چهار هزار و ۳۴۳ شکر تن صنف، صنعت و خانوار از نوع تنظیم بازار در استان جذب و توزیع شده است.

وی با اشاره به وضعیت جوجه‌ریزی در خراسان جنوبی از ابتدای سال جاری تاکنون هم گفت: در این مدت ۲۴ میلیون و ۶۶۴ هزار قطعه جوجه‌ریزی در استان انجام شده است، همچنین در این مدت ۲۷ هزار و ۴۹۹ تخم مرغ تولید شده است.

جعفری عنوان کرد: از ۱۰ اسفند ماه تاکنون ۳۰۰ تن مرغ منجمد در استان توزیع شده و فردا هم ۱۰۰ تن دیگر وارد استان می‌شود، در حال حاضر هم هزار تن مرغ منجمد در استان توسط بخش خصوصی ذخیره‌سازی شده و توزیع مرغ منجمد بدون محدودیت عرضه می‌شود.

وی با اشاره به ذخیره‌سازی اقلام اساسی در خراسان جنوبی برای ایام نوروز و ماه مبارک رمضان هم گفت: در حال حاضر ۴۲۰ تن برنج هندی در استان ذخیره‌سازی کردیم و هزار و ۵۰۰ تن دیگر هم در حال حمل به استان است، همچنین ۱۲۸ تن برنج تایلندی در استان ذخیره‌سازی و ۵۰ تن دیگر در حال حمل به خراسان جنوبی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین ۱۹۰ تن برنج پاکستانی و ۵۷۵ تن شکر هم در استان ذخیره‌سازی شده که این آمار علاوه بر اقلام توزیع شده است.

جعفری عنوان کرد: همچنین ۹۰ درصد میزان کود مصرفی کشاورزان استان برای کشت بهاره ذخیره‌سازی داریم و از ابتدای سال جاری ۱۲ هزار تن کود در استان توزیع شده و ۶ هزار و ۷۴۲ تن نیز در انبارهای استان ذخیره‌سازی داریم.

وی گفت: به دلیل پایین بودن قیمت گوشت مرغ در خراسان جنوبی و کمبود مرغ در سایر استان‌ها، گوشت تولیدی استان به سمت این استان‌ها هدایت می‌شود که تدبیر شده که در ابتدا ۷۰ تن نیاز روزانه استان را تامین و مازاد را به سایر استان‌ها ارسال کنیم.

جعفری افزود: در حال حاضر روزانه ۹۰ تن تولید مرغ در استان داریم و از ۲۸ اسفندماه تا پنجم فرودین ماه به ۱۳۳ تن افزایش خواهد یافت و تا پایان فرودین ماه هم استحصال مرغ استان به ۱۹۴ تن خواهد رسید.

وی بیان کرد: روزانه ۸۰ تن تخم مرغ در خراسان جنوبی تولید می‌شود که ۴۰ درصد در استان مصرف و بقیه به سایر استان‌ها صادرمی‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با ذکر این نکته که قیمت دام در استان به ثبات رسیده است، اضافه کرد: در حال حاضر قیمت گوشت قرمز گرم ۳۳۰ هزار تومان و قیمت گوساله گرم ۲۱۰ تا ۲۱۵ تومان به فروش می‌رسد.