فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون شاهد افزایش ۲۱ درصدی سرقت درخراسان جنوبی هستیم و ۷۵ درصد اموال سرقتی با تلاش پلیس کشف شده است.

سردار ناصر فرشید روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران افزود: افزایش سرقت‌ها بیشتر مربوط به سرقت خُرد است.

وی گفت: اماکن خصوصی مثل ساختمان‌های نیمه کاره و وسایل داخل خودرو از مهمترین کشفیات اموال مسروقه بوده است.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی ادامه داد: در یک هفته گذشته با تلاش شبانه‌روزی ماموران پلیس در استان چند سارق دستگیر شدند و اموال سرقتی به ارزش ۱۰ میلیارد ریال کشف شد.

وی گفت: پلیس با کشف حتی یک سرنخ تا انتها پیش خواهد رفت و در این بین به مالخرهای سرقتی هم تاکید می‌کنیم که پلیس نسبت به دستگیری آنها اقدام خواهد کرد.

سردار فرشید تصریح کرد: در هفته گذشته هفت سارق دستگیر شدند و تلاش برای دستگیری سایر سارقان ادامه دارد و این وضعیت شامل مالخران هم می‌شود.

وی به مردم نیز توصیه کرد که نسبت به ایمن‌سازی منازل، باغ‌ها، مرغداری‌ها، دامداری‌‎ها و سایر نقاطی که می‌تواند انگیزه دزدی را در سارقان ایجاد کند اقدام کنند و خودشان زمینه ساز ایجاد سرقت نشوند.

وی با بیان اینکه سارقان قبل از انجام سرقت به شناسایی مکان مورد نظر می‌پردازند گفت: منازلی که از لحاظ حفاظت فیزیکی ضعیف هستند بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی افزود: اموال مکشوفه اخیر شامل وسایل داخل خانه باغ‌ها، داخل خودرو، موتور پمپ‌ها، وسایل تزیینی، فرش، احشام، موبایل و خودرو سنگین و یک پراید است که ارزش ریالی آنها به غیر از خودروها به ۱۰ میلیارد ریال می‌رسد.

وی تاکید کرد: شهروندان نسبت به حفاظ، نرده و نصب دوربین‌های مداربسته اقدام کنند و اجازه ندهند سارقان به راحتی وارد ساختمان آنان شوند.

سردار فرشید افزود: افرادی که اموال‌شان سرقت شده می‌توانند به پلیس آگاهی برای شناسایی یا به سامانه نما مراجعه کنند.

وی با پاسخ به این سوال که آیا در خراسان جنوبی سرقت‌های سفارش شده هم وجود دارد گفت: در استان گزارشی را درخصوص سرقت سفارشی نداشتیم و اگر در تحقیقات به کسانی که زمینه را فراهم می‌کنند برخورد کنیم حتما اقدام انتظامی لازم صورت خواهد گرفت.

سارقان دستگیر شده در پلیس آگاهی نیز شناسایی مکان مورد نظر و مجهز نبودن به امکانات حفاظتی مانند دوربین مداربسته، نرده و حفاظ را از زمینه‌های لازم برای سرقت بیان کردند.