استاندار خراسان جنوبی گفت: معادن می‌تواند محور توسعه استان باشد و باید به شکل واقعی خود شناسایی و معرفی شوند.

حمید ملانوری روز چهارشنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان جنوبی افزود: ما نسبت به معادن استان هم حساسیت و هم تعصب داریم، تعصب و حساسیت ما به این جهت است که معادن از ثروت‌های اصلی مردم استان و کشور است.

وی گفت: معادن نباید به دست نااهلان بیفتد و چنانچه فردی معدنی را ثبت کرده اما نتوانسته است نسبت به راه‌اندازی آن اقدام کند باید مجوزش لغو شود.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: اطلاع‌رسانی درست و جامع درخصوص وجود معادن و ویژگی‌های آنها، نقش مهمی در افزایش اطلاعات سرمایه‌گذارانی دارد که تمایل به ورود به استان و فعالیت در حوزه معدن دارند.

وی امنیت، شرایط اقلیم، ذخایر معدنی و تنوع کانی‌های موجود در خراسان جنوبی را فرصت خوبی برای ترغیب سرمایه‌گذاران به حضور و فعالیت در استان برشمرد و تاکید کرد: همه دستگاه‌های اجرایی مکلفند شرایط را برای کسانی که به عنوان بهره‌بردار وارد استان می‌شوند، تسهیل کنند.

ملانوری شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی را فرصت مغتنمی برای این دو حوزه خواند و گفت: این نشست زمینه را برای طرح و بررسی مسایل و مشکلات بخش خصوصی فراهم کرده است.

فعالیت‌ها با پشتوانه برنامه‌ریزی و کار کارشناسی باشد

وی اظهار داشت: اگر تلاش کنیم همه مسایل را قبل از شروع به کار بررسی و فعالیت خود را با پشتوانه برنامه‌ریزی، کار عالمانه و کارشناسی شده آغاز کنیم، قطعا در مسیر تولید و بهره‌برداری با موانع کمتری مواجه می‌شویم.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها به صورت نسخه واحد و توسط کارشناسان در کلان کشور نوشته و ابلاغ می‌شوند گفت: می‌توان با توجه به شرایط اجرا در این بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها، تغییراتی را اعمال کرد.

وی با اشاره به اینکه در جبهه کار، ایرادات بخشنامه‌ها بروز می‌کند افزود: ما به محض اینکه در حوزه عملیاتی و در زمان اجرای دستورالعمل‌ها با مشکلی مواجه شویم، باید پیشنهادات خود را برای حل و فصل ایرادات ارائه کنیم و اگر بخواهیم منتظر بمانیم و پیگیری نکنیم، ممکن است حل آن مشکل زمان‌بر شده و دردسر ساز شود.

ملانوری از فعالان بخش خصوصی استان و اعضای شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خواست موانع، موارد، مسایل و ایرادات موجود را بسرعت به دبیرخانه شورا منتقل کنند تا برای رفع آنها در سطح ملی، پیگیری‌های لازم صورت گیرد.

در این نشست موضوعاتی از جمله نوسازی ماشین‌آلات معدنی استان و افزایش مدت تخصیص سوخت معدن‌کاران مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مصوبات برای اجرا، ثبت و درج شد.