#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: برای اعمال محدودیت‌های جدید در شهرستان‌های استان پیشنهاداتی به ستاد استانی کرونا ارسال شده است که در صورت موافقت اطلاع‌ رسانی می‌شود.

محمد دهقانی فیروزآبادی روز چهارشنبه افزود: در پی افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا و براساس مصوبه ستاد استانی مدیریت کرونا مقرر شد دانشگاه علوم پزشکی محدودیت‌های پیشنهادی برای کنترل بیماری را بررسی و ارائه کند.

وی گفت: تعداد بیماران با علائم حاد تنفسی در استان روز به روز در حال افزایش است و نسبت به دوره قبل ۲.۵ برابر شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: بیماران حاد تنفسی بستری در بیمارستان‌های استان اکنون به بیش از ۲۱۸ نفر رسیده است.

وی بیان کرد: آمار بیماران مثبت مبتلا به کرونا نیز هر روز در حال افزایش است و شهروندان باید خیلی بیشتر مراقب باشند.

دهقانی فیروزآبادی گفت: تخت‌های بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان ولی عصر (عج) بیرجند به عنوان بیمارستان مرجع بیماران کرونایی را افزایش داده‌ایم زیرا تخت‌های قبلی جوابگو نبود.

وی تصریح کرد: بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان از ۶ تخت به ۱۳ مورد افزایش یافته است و در صورت نیاز باز هم نسبت به افزایش تخت‌ها اقدام می‌کنیم.

وی گفت: در حال حاضر به افزایش تخت در بیمارستان نیاز نداریم و در صورت نیاز امکان تامین تخت در استان فراهم شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به دستورالعمل جدید وزارت بهداشت درخصوص انجام تست‌های کرونا گفت: بر این اساس انجام نمونه‌گیری‌هایی سرپایی محدود شده است و از افراد دارای علائم خاص بالای ۶۰ سال سن، بیماران تنفسی و موارد خاص نمونه‌گیری می‌شود.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد موارد ابتلا به کرونا به دلیل حضور افراد در دورهمی جمعی یا خانوادگی بوده است افزود: در حال حاضر برگزاری هرگونه مراسم در شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است.

دهقانی گفت: این در حالیست که هنوز عده‌ای از مردم در منازل و باغ‌ها مراسم و دورهمی خانوادگی برگزار می‌کنند و توصیه‌های بهداشتی را نادیده می‌گیرند.

وی افزود: خوشبختانه براساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، استفاده از ماسک در همه تجمعات الزامی شده است و مردم باید به هر شکل حتی در صورت نبود دسترسی و تهیه از داروخانه‌ها، حتی الامکان از ماسک‌های پارچه‌ای استفاده کنند.

وی اظهار داشت: رعایت فاصله اجتماعی تا ۲ متر حتی در صورت استفاده از ماسک، شست و شو و ضد عفونی مکرر دست‌ها و سایر پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم کماکان مورد تاکید است.

براساس آخرین رنگ‌بندی شهرستان‌ها از نظر شیوع کرونا، شهرستان‌های بیرجند، خوسف، سربیشه، طبس، فردوس، قاینات و نهبندان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر)، شهرستان‌های درمیان و بشرویه در وضعیت نارنجی (پرخطر)، شهرستان‌های زیرکوه و سرایان در وضعیت زرد (متوسط خطر) هستند و هیچ شهرستان استان در وضعیت سفید (کم خطر) نیست.

اولین مورد بروز ویروس کرونا (کووید ۱۹) که سازمان بهداشت جهانی آن را به عنوان پدیده‌ای «همه گیر» شناسایی و اعلام کرد، در خراسان جنوبی اوایل اسفند سال گذشته اعلام شد و موارد مثبت ابتلا به ویروس کرونا در این استان از اواخر فروردین تا اوایل خرداد امسال روند کاهشی نسبتا ثابت داشت ولی از اواسط خرداد امسال دوباره صعودی شده است.

استاندار خراسان جنوبی در نشست اخیر ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا گفت: هیچ شهر استان در وضعیت سفید نیست و با توجه به اختیارات استانیِ مناطق قرمز، باید برنامه محدودسازی توسط دانشگاه علوم پزشکی تدوین و پس از تصویب در ستاد استانی کرونا، برای وزیر کشور ارسال شود.

محمدصادق معتمدیان اظهار داشت: علیرغم همه توصیه‌ها و ابلاغ پروتکل‌های بهداشتی، متاسفانه آمار ابتلا به کووید ۱۹، میزان بستری و تعداد فوتی‌ها در خراسان جنوبی افزایش یافته است.

تاکنون ۲۴۸ هزار و ۳۷۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۵۳ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۱۲ هزار و ۸۴ نفر رسیده است.