علیرضا نصرآبادی مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی بیرجند ضمن اعلام این خبر گفت: شرح عملیات شامل تبدیل شبکه هوایی به زمینی، اصلاح شبکه فاضلاب، جمع آوری آسفالت، جداره سازی، و اجرای ساباط و عملیات کف سازی می باشد که هدف از این عملیات حذف آلودگی های منظری و آزاد سازی فضا و ساماندهی و بهسازی معابر محدوده بافت تاریخی شهر بیرجند می باشد.

وی افزود: مرحله اول این پروژه که شامل جداره سازی و تبدیل شبکه هوایی به زمینی و اصلاح شبکه فاضلاب و اجرای ساباط های قدیمی می باشد به اتمام رسیده است و هم اکنون در مرحله جمع آوری آسفالت معابر می باشد و پس از این مرحله عملیات کف سازی آغاز خواهد شد.

نصرآبادی گفت: بافت تاریخی بیرجند از جمله بافتهای باارزش تاریخی در مرکز استان خراسان جنوبی است و دارای بناهای تاریخی با ارزش و با قدمت می باشد. مدرسه شوکتیه با قدمت دوره قاجاریه به عنوان سومین مدرسه به سبک نوین در ایران، خانه ها، مساجد و…… که بر روی یک رشته تپه های خاکی به هم پیوسته با معماری سنتی بومی ساخته شده است باعث شده زیبایی و ارزش خاصی به شهر تاریخی بیرجند افزوده شود و همچنین وجود حمام ها، آب انبارهای متعدد، محلات و ریز محلات با کوچه های باریک و ساباط های فراوان که در شکل گیری آنها عوامل مختلفی موثر بوده که بیانگر آداب و رسوم و سنن و فرهنگ اهالی محله می باشد. بافت قدیم بیرجند علاوه بر سه محله بزرگ (سرده ، میان ده ، ته ده) از محلات کوچکتری نیز تشکیل شده است

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله