نوشته : راضیه بخشی

کارشناس ارشد پرستاری اورژانس

گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه

دهان، بینی و چشم جزء مخاط اصلی ورود ویروس کرونا به بدن انسان محسوب می شود و در دندانپزشکی در دوران کرونا به علت فاصله نزدیک بیمار و کادر درمانی زمینه انتقال ویروس فراهم می گردد.
پس در این دوران باید چه کارهایی انجام دهیم تا از پوسیدگی های دندانی و دردهای ناشی از آن پیشگیری کنیم و در صورتی که به درمانهای دندانپزشکی احتیاج پیدا کردیم ، چه مواردی را مدنظر قرار دهیم تا درمان دندانپزشکی بدون خطر و بدون اضطراب داشته باشیم.

در حال حاضر توصیه های بسیاری برای در خانه ماندن و از راه دورکارکردن برای قطع زنجیره انتقال کرونا ویروس به افراد میگردد. خانواده ها در شرایط فعلی ممکن است از خوراکی های شیرین و اسنک های بیشتری در خانه استفاده کنند. این خوراکی ها ممکن است باعث افزایش پوسیدگی های دندان شود. همچنین در این دوران به علت سردرگمی وبلا تکلیفی از شرایط پیش آمده، از دست دادن کار، ترس از بیمار شدن و آینده نا معلوم بسیاری از افراد دچار استرس و درد های عصبی فک و صورت ناشی از اضطراب و استرس می شوند. در شرایط قرنطینه فعلی حتما توصیه می شود که بهداشت دهان و دندان به طور مرتب رعایت گردد.

روزانه حداقل ۲بار مسواک کردن قبل و بعد از خواب و حداقل یک بار نخ دندان قبل از خواب به همه افراد و کودکان توصیه می شود تا از پوسیدگی های دندان جلوگیری شود. دندانپزشکی کودکان و خردسالان به علت نداشتن مهارت در مسواک کردن و نخ دندان کردن احتیاج به کمک و راهنمایی افراد بزرگتر دارند

اما درصورتی که دچار دندان درد شدید یا احتیاج به دندانپزشک داشتید چه مواردی را باید رعایت کنید. سازمان جهانی بهداشت و انجمن دندانپزشکان آمریکا در حال حاضر به بیماران و دندانپزشکان توصیه کرده است که درمان های غیر ضروری دندانپزشکی را به تعویق انداخته و فقط برای درمان های اورژانسی و ضروری به دندانپزشک مراجعه نمایند.

درمانهای اورژانسی دندانپزشکی در دوران کرونا شامل موارد زیر میشود: شکستگی دندان، درد وخونریزی، آبسه دندان، خونریزی، التهاب و عفونت لثه، روکش های ناتمام دندان، دندان های مصنوعی دردناک و یا شکسته و درمان هایی که از قبل شروع شده و با عدم پیگیری امکان بدترشدن شرایط دندان یا عفونت مجدد آن شود.

این انجمن توصیه کرده که درمان های غیرضروری مثل تمیزکردن روتین دندان یا درمانهای زیبایی دندان مخصوصا برای افرادی که بیماری های زمینه ای مثل بیماری قلبی و عروقی، بیماری های تنفسی، نقص سیستم ایمنی، دیابت و فشار خون دارند به طور موقت به زمان دورتری در آینده موکول گردد.

این پروتکل ها به شرح زیر می باشد:

  • حتما افراد قبل از مراجعه به دندانپزشک با مطب تماس تلفنی گرفته و دندانپزشک خود را از شرایط و علائم بیماری و درد با اطلاع کنند و از مراجعه بدون وقت قبلی خودداری نمایند.
  • در صورتی که افراد نیاز به درمان اورژانسی داشته و دارای تست کرونا مثبت هستند و یا علائم تب بالا، سرفه، تنگی نفس، بدن درد، از دست دادن حس چشایی یا بویایی یا دیگر علائم مرتبط با ویروس کرونا را دارند باید قبل از مراجعه، دندانپزشک خودرا مطلع سازند. در صورت تست مثبت یا مشکوک بودن به کرونا ویروس دندانپزشکان موظف اند، برای درمان های دندانپزشکی بیماران را به مراکز مجهز تر بیمارستانی یا مراکز مشخص شده برای این بیماران ارجاع دهند تا از انتقال و گسترش عفونت پیشگیری شود.
  • توصیه شده کادر درمانی دندانپزشکی شامل دندانپزشک و دستیار دندانپزشک در حین درمان از تجهیزات پیشگیری مناسب مانند ماسک N95 و شیلد استفاده نمایند.
  • در درمان های دندانپزشکی از وسایل کاملا استریل و یکبار مصرف استفاده شود. همه سطوح قبل و بعد از هر بیمار به وسیله محلول های ضدعفونی تمیز گردد.
  • توصیه شده قبل از شروع درمان دندانپزشکی در صورت امکان از دهانشویه های ضدعفونی کننده مثل آب اکسیژنه ۱% برای شست و شوی دهان استفاده گردد.
  • بیماران قبل و بعد از درمان دندانپزشکی موارد توصیه شده جهت قطع زنجیره انتقال کرونا ویروس مثل ماسک زدن، رعایت فاصله اجتماعی و شستن یا ضد عفونی کردن دست ها را به طور مرتب رعایت نمایند.

پس توصیه میشود بیماران در صورت احتیاج به درمان های دندانپزشکی در دوران کرونا بدون هیچگونه اضطراب از انتقال ویروس با دندانپزشک خود تماس گرفته و قبل از اینکه درمان دندان آنها پیچیده تر و پر هزینه تر شود و یا دندان آنها غیر قابل درمان شود با رعایت کلیه نکات بهداشتی به دندانپزشک خود مراجعه نمایند.

منابع:

۱- انجمن دندانپزشکان آمریکا www.ada.org
۲- مرکز کنترل بیماری و پیشگیری عفونت www.cdc.gov