استاندار خراسان جنوبی گفت: آمار و اطلاعات دقیق وقایع حیاتی، کلید برنامه‌ریزی برای توسعه، مهار چالش‌ها و مشکلات، تخصیص عادلانه منابع و امکانات است.

«حمید ملانوری» روز سه‌شنبه در پیامی به مناسبت روز ملی ثبت احوال اظهار داشت: بیش از یک قرن پیش، سنت‌های رایج کشور در ثبت وقایع حیاتی نقشی اساسی داشتند. نام و تاریخ ولادت فرزندان در صفحات پایانی قرآن کریم درج می‌شد و از افراد متوفی نیز جز نام و تاریخ وفات حک شده بر سنگ قبر، اثری نمی‌ماند، لیکن با گسترش دانش بشری و توسعه روزافزون شهرها و روستاها در پی افزایش جمعیت، وجود تشکیلاتی برای ثبت وقایع حیاتی ضرورت یافت و به این ترتیب سازمان ثبت احوال شکل گرفت.

وی افزود: اکنون بعد از گذشت ۱۰۲ سال از تاریخ صدور نخستین سجل ایرانی در سوم دی ماه ۱۲۹۷، سازمان ثبت احوال به عنوان مهمترین ارگان ثبت کننده وقایع حیاتی، از ابزار اصلی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در امور حاکمیتی به شمار می‌رود، چرا که ثبت به موقع وقایع چهارگانه (تولد، وفات، ازدواج و طلاق) مؤلفه‌ای کارآمد برای سیاست‌گذاران کشور است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: بدون تردید همین آمار و اطلاعات دقیق وقایع حیاتی، کلید برنامه‌ریزی برای توسعه، مهار چالش‌ها و مشکلات، تخصیص عادلانه منابع و امکانات و همچنین انجام اقدامات اثربخش در بهبود نرخ جمعیت، تقویت هرم جمعیتی، کاهش طلاق و پیشگیری از وقوع جرایم، معضلات و آسیب‌های اجتماعی است و تدوین برنامه‌هایی جامع برای بهبود شرایط زندگی نسل امروز و آینده را مقدور و میسر می‌سازد.

وی ادامه داد: امروزه با پیشرفت تکنولوژی، سازمان ثبت احوال کشور همسو با فناوری‌های روز دنیا به گسترش خدمات الکترونیکی پرداخته و با اجرای پروژه هوشمندسازی کارت‌های ملی، تحولی عظیم در تحقق دولت الکترونیک و ارائه خدمات بر بستر فضای مجازی ایجاد کرده است.

ملانوری اظهار داشت: این سازمان توانسته ضمن رعایت اصل مهم حفظ حریم امنیتِ عمومی، مدیریت هویت در فضای مجازی را در دستور کار خود قرار دهد و با عنایت به شعار “ثبت احوال هوشمند، امنیتِ هویت در فضای مجازی، خدمات فراگیر” پیشران توسعه خدمات در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی باشد و در بهسازی نظام اداری و پاسخگویی کارآمدتر نقشی بی‌بدیل ایفا نماید.

وی گفت: بدون تردید، آنچه می‌تواند در این وضعیت کرونا زده قرن، شرایط را برای دسترسی به خدمات دستگاه‌های اجرایی تسهیل نماید و در همین راستا میزان رضایتمندی مردم از نظام مقدس جمهوری اسلامی را ارتقا ببخشد، توسعه بستر امن دولت الکترونیک است. این موضوع ویژه در خراسان جنوبی که به واسطه گستردگی استان، ممکن است مردم در پیگیری مسایل خود با چالش مواجه شوند، محرزتر و قابل درک‌تر است.

رییس شورای هماهنگی ثبت احوال استان خراسان جنوبی بیان کرد: اینجانب فرارسیدن روز ملی ثبت احوال را به همه کارکنان خدوم ثبت احوال استان، تبریک عرض نموده و امیدوارم در سایه توجهات حضرت ولی عصر (عج) در پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی، سیاست‌های دولت تدبیر و امید و ارائه خدمات شایسته به شهروندان موفق و سربلند باشند و با ارائه به موقع آمار و اطلاعات وقایع حیاتی، برنامه‌های توسعه‌ای استان را تحقق بخشند.