مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان‌ جنوبی گفت: اعتبار پیش‌بینی شده برای زیرساخت مجتمع‌های گلخانه‌‍‌ای استان هشت هزار میلیارد ریال و در بخش سرمایه‌گذاری ۶۰ هزار میلیارد ریال است که سرمایه خوبی را وارد خراسان جنوبی خواهد کرد.

مهدی سورگی روز دوشنبه در نشست خبری آنلاین با عنوان «بررسی پیشرفت نهضت‌ گلخانه‌ای در خراسان جنوبی» افزود: ۱۲ هزار فرصت شغلی در این بخش ایجاد می‌شود و تاکنون ۶۳ نقطه برای احداث مجتمع‌های گلخانه‌ای، بارگاه‌های بهداشتی زرشک، مجتمع‌های دامپروری و شیلات در این استان شناسایی شده است.

وی بیان کرد: همچنین تاکنون یک هزار و ۷۸۴ هکتار از اراضی برای اجرای طرح‌های مذکور در استان شناسایی و یک هزار و ۵۱ هکتار منجر به اخذ کمیسیون ماده ۲ شده است.

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان‌ جنوبی ادامه داد: از مجموع اراضی شناسایی شده ۶۷۲ هکتار مربوط به شهرک‌های گلخانه‌ای، ۱۵۷ هکتار احداث بارگاه بهداشتی زرشک و ۱۶۷ هکتار مجتمع دامپروری است.

وی گفت: همچنین ۵۵ هکتار زمین برای پرورش شیلات در دست پیگیری است و در حوزه گلخانه نیز ۵۵۶ هکتار در دست مطالعه قرار دارد که مطالعه ۲۵۶ هکتار نهایی شد و ۱۵۶ هکتار برای واگذاری به پیمانکار و آغاز عملیات زیرساخت آماده شده است.

سورگی از شناسایی ۳۰ نقطه جغرافیایی جدید برای ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای در استان خبر داد و گفت: تاکنون هشت شهرک گلخانه‌ای در استان وجود داشته است.

وی افزود: در زمینه بارگاه‌های بهداشتی زرشک از ۱۵۷ هکتار زمین شناسایی شده کار مطالعه ۳۰ هکتار قطعی شده است و مابقی نیز تا پایان این ماه به اتمام خواهد رسید.

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان‌ جنوبی گفت: در زمینه پرورش شیلات نیز ۵۵ هکتار اراضی شناسایی شده که مطالعه آن در دست اقدام است.

وی تاکید کرد: برای سرعت بخشیدن به کار، واگذاری اراضی شناسایی و مطالعه شده همزمان با اجرای زیرساخت‌ها در دستور کار قرار دارد.

سورگی بیان کرد: در روزهای اخیر فراخوان جذب سرمایه‌گذار برای شهرک‌های گلخانه‌ای در چهار شهرستان نهبندان، زیرکوه، سربیشه و سرایان منتشر شده است.

وی افزود: متقاضیان در این شهرستان‌ها برای ثبت‌نام باید به سایت سازمان جهاد کشاورزی مراجعه کنند و توجه داشته باشند که اولویت با سرمایه‌گذاران بومی است.

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه تاکنون ۱۱۰ نفر در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند اظهار داشت: مهلت ثبت‌نام برای سرمایه‌گذاری مجتمع‌های گلخانه‌ای تا اطلاع ثانوی ادامه دارد.

مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی خراسان ‌جنوبی هم گفت: متقاضیان احداث گلخانه و تسهیلات می‌توانند به سامانه «سیتا» مراجعه کرده و نسبت به ثبت‌نام و ارائه طرح اقدام کنند.

مهدی فرجامی فرد افزود: سامانه سیتا از ابتدای هفته جاری ۲۱ تیر فعال شده و تا روز جمعه ۲۷ تیر فعال است.

وی بیان کرد: امسال شرایط پرداخت تسهیلات به متقاضیان برای احداث و راه‌اندازی گلخانه نسبت به سال قبل تفاوت دارد.

مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی خراسان ‌جنوبی تصریح کرد: اولویت پرداخت تسهیلات با متقاضیانی است که از سال گذشته در بانک عامل پرونده دارند اما تاکنون موفق به دریافت تسهیلات نشده‌اند و بعد از آن سرمایه‌گذاران و متقاضیان جدید در اولویت خواهند بود.

وی اظهار داشت: نرخ تسهیلات پرداخت شده به متقاضیان ۱۲.۵ درصد اعلام شده است و پیش‌بینی می‌شود تسهیلات طی ۲ ماه پس از معرفی به بانک به متقاضی پرداخت شود.

طرح احداث یک هزار هکتار گلخانه جدید در خراسان جنوبی با امضای تفاهم‌نامه شرکت شهرک‌های کشاورزی ایران و استانداری خراسان جنوبی از سال گذشته عملیاتی شد.