استاندار خراسان جنوبی گفت: ادارات و دستگاه‌های اجرایی استان از هفته آینده با ۲ ساعت تاخیر یعنی ساعت ۹:۳۰ فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

 جواد قناعت در نشست مشترک ستاد مدیریت بحران و ستاد مدیریت مصرف انرژی خراسان جنوبی افزود: شرط باز بودن ادارات استفاده از سوخت جایگزین است و در صورت استفاده از گاز، برخورد جدی خواهیم داشت.

وی گفت: در روزهای اوایل هفته آینده حضور مدیران اجباری و حضور کارکنان دستگاه‌های اجرایی در حد ضرورت خواهد بود همچنین از سه‌شنبه هفته آینده با افزایش نسبی سرما مصوبات جدی گرفته خواهد شد تا کمترین ضرر و زیان متوجه استان شود.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه ادارات استان چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری تعطیل است اظهار داشت: مدیران باید ترتیبی اتخاذ کنند تا امور ضروری مردم روی زمین نماند لذا مدیران دستگاه‌های اجرایی با حضور در ادارات پاسخ نامه‌های اداری را بدهند و کارهای مهم و اساسی خود را پیگیری و دنبال کنند.

وی با گلایه‌مندی از برخی مدیران استان به دلیل همراهی نکردن در مدیریت مصرف انرژی گفت: تعداد انگشت شماری از دستگاه‌های اجرایی در مدیریت مصرف انرژی کوتاهی می‌کنند که نشان‌دهنده درک پایین از شرایط موجود است.

قناعت از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان خواست که تصمیمات مغایر با ستاد مدیریت مصرف انرژی نگیرند و مصوبات ستاد را به نحو احسن اجرایی کنند.

وی تاکید کرد: باید تلاش ما این باشد که کمترین آسیب و ضرر به بخش خصوصی، مردم و بخش دولتی برسد و در مدیریت بحران‌های مختلف باید ید واحد باشیم.

استاندار خراسان جنوبی به معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری، ادارات کل صمت، جهاد کشاورزی و بانک‌های متولی ماموریت داد که برای برخی صنوف و واحدهای تولیدی که همراهی لازم را با ستاد مدیریت انرژی استان دارند، در زمینه استمهال تسهیلات و چک برگشتی آنان جلسه برگزار کنند و کمک‌های لازم ارائه شود.

وی از فرمانداران ۱۱ گانه خراسان جنوبی هم خواست در صورت قطعی گاز مدیریت خوب را برای جلوگیری از ایجاد فضای التهاب داشته باشند.

قناعت با تاکید بر اینکه نانوایی‌ها نسبت به تامین سوخت جایگزین اقدام کنند گفت: همچنین همه امکانات برای برگزاری هرچه بهتر کنکور سراسری در استان فراهم و این آزمون در روزهای پایانی هفته جاری به نحو مطلوب برگزار شود.

وی با بیان اینکه مسئولان باید مشعل دوگانه سوز و سوخت جایگزین را در ادارات استان پیش‌بینی کنند، افزود: اداراتی که مشعل جایگزین ندارند باید نسبت به تامین مشعل و سوخت جایگزین در اسرع وقت اقدام کنند و در دو هفته آینده موضوع را رصد می‌کنیم که کدام دستگاه‌ها در این خصوص به خوبی اقدام کرده‌اند.

استاندار خراسان جنوبی با ذکر این نکته که خداوند را شاکریم که در اولین ماه فصل زمستان شاهد نزول رحمت الهی و بارش برف و باران در سطح کشور و در خراسان جنوبی هستیم، بیان کرد: در این شرایط خشکسالی این بارش‌ها بالاترین رحمت الهی است و نقش موثری در کاهش اثرات خشکسالی است.

وی با اشاره به فعالیت سامانه بارشی جدید در خراسان جنوبی ادامه داد: امیدواریم این بارندگی‌ها نویدبخش سالی خوب و پررونق برای کشاورزان، دامداران و مردم خراسان جنوبی باشد.

قناعت در ادامه به توفیقات بزرگ و موثر نظام جمهوری اسلامی در ۴۳ سال گذشته اشاره کرد و گفت: اکنون قوی‌ترین کشور جهان از جمله روسیه در تامین گاز خود دچار مشکل هستند به گونه‌ای که تاکنون ۷۰ درصد مردم این کشور از نعمت گاز برخوردار هستند، این در حالی است که ۹۸ درصد مردم کشور ما از نعمت گاز برخوردار هستند و این از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی خاطرنشان کرد: در خراسان جنوبی حتی روستاهای زیر ۲۰ خانوار هم از نعمت گاز برخوردار هستند و در استان در هفته دولت سال جاری جشن پایان گازرسانی به مناطق شهری و روستایی را گرفته‌ایم.

قناعت با ذکر این نکته که جمهوری اسلامی ایران در زمینه ارایه خدمات اجتماعی و زیربنایی در جهان حرف اول را می‌زند، بیان کرد: پوشش گاز و سایر اقدامات و خدمات را در کشور به برکت خون شهدا و استقرار نظام جمهوری اسلامی است.

وی ادامه داد: اگر اتفاقاتی در کشور در اینچنین شرایطی و با ورود توده هوا سرد رقم می‌خورد و گاه دچار مشکلات کوچکی می‌شویم باید تحمل و به خوبی مدیریت کنیم.

قناعت تصریح کرد: ضد انقلاب همیشه نقاط ضعف ما را پررنگ نشان می‌دهد و آن را دلیل ضعف نظام می‌داند که باید با صورت صحیح مسائل مختلف را در راستای رفاه مردم مدیریت کنیم.

وی با اشاره به اینکه تهران، مشهد، اصفهان، تبریز و کرمان از پرمصرف‌ترین استان‌ها در زمینه گاز هستند گفت: به دلیل همجواری استان با تعدادی از استان‌های پرمصرف گاز در کشور و از طرفی هم به دلیل قرار گرفتن در انتهای شبکه گاز رسانی کشور، این موضوعات شبکه گاز ما را هم به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه به فشار مطلوب گاز باید بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ سی پی آی باید باشد، بیان کرد: اما در حال حاضر فشار گاز استان در ورودی استان ۲۷۰ سی پی آی است و در تعدادی از شهرهای استان هم کمتر از ۱۰۰ سی پی آی وجود دارد.

قناعت به پیگیری‌ ۲ طرح مهم زیرساختی برای تامین انرژی پایدار استان اشاره کرد و گفت: خط انتقال فرآورده‌های نفتی از رفسنجان و خط انتقال گاز از دشتک زابل به نهبندان از طرح‌های زیرساختی مهم است که در حوزه تامین انرژی پایدار برای استان در دستور کار دولت است.

وی افزود: سال گذشته تفاهم‌نامه خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی مسیر رفسنجان، بیرجند، تربت حیدریه، مشهد بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و بانک ملت با عنوان خط لوله تابش (تامین انرژی بازار شرق) امضا شد و همچنین مصوبه شورای اقتصاد را نیز گرفته است.

قناعت با اشاره به اینکه با توجه به اینکه خراسان جنوبی در انتهای خط گازرسانی کشور قرار دارد توضیح داد: با اجرای خط انتقال گاز از دشتک زابل به شهرستان نهبندان علاوه بر تغذیه از شمال استان، از جنوب هم تغذیه می‌شویم و اجرای این خط از نظر پدافندی و در شرایط بحرانی هم برای استان مهم است.

وی به افتتاح آزمایشی فرستنده‌های دیجیتال یک کیلووات بسته‌های سه و چهار در ایستگاه تقی قنبر بیرجند در روز سه‌شنبه اشاره کرد و گفت: با افتتاح این فرستنده‌ها اهالی بخشی از شهرستان‌های بیرجند، خوسف، سربیشه، قاینات و سرایان یعنی ۴۴.۵ درصد هم استانی‌ها، ۱۴ شبکه تلوزیونی HD و ۱۹ شبکه رادیو نما را با کیفیت مطلوب و بالا دریافت خواهند کرد.

در پی کاهش شدید دمای هوا از هفته گذشته و بنا به تصمیم ستاد مدیریت مصرف انرژی استان تمامی ادارات، دستگاه‌های اجرایی و مراکز آموزشی خراسان جنوبی از روز چهارشنبه ۲۱ دی ماه تعطیل و مدارس غیرحضوری شد.

این تعطیلی بنا به شرایط موجود در چند نوبت تمدید شد که براساس آخرین تصمیم ادارات و مراکز آموزشی خراسان جنوبی امروز و فردا نیز تعطیل هستند اما فعالیت‌ها به صورت دورکاری ادامه دارد.

همچنین با توجه به برودت هوا و اولویت تامین گاز خانگی، زمان فعالیت اصناف خراسان جنوبی تا اطلاع بعدی به ساعت ۲۰ کاهش یافت و گاز واحدهای صنفی و صنعتی قطع شد اما تامین نان و مایحتاج عمومی مردم همچنان در اولویت است

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور